Neliturboisen W16:n joutsenlaulu – lähes kuuden miljoonan euron hintainen Bugatti Mistral aikoo olla maailman nopein avoauto

Bugatti on siirtymässä Chironin seuraajassa kahdeksanlitraista W16:ta pienempään polttomoottoriin, joka saa myös sähköapua. Lähes 20 vuoden ikään ehtineen massiivisen myllyn yksi viimeisistä käyttökohteista on Chironin pohjalta kehitetty supernopea avoauto.

Se on nimetty Bugatti W16 Mistral Roadsteriksi Etelä-Ranskassa puhaltavan mistraalituulen mukaan. Maseratinkin muinoin käyttämä mallinimi sopii tuulennopeaan avoautoon, jonka voimanlähteenä palvelee Chironin Super Sport – ja Super Sport 300+ -malleista tuttu versio neliturboisesta W16:sta. 1600 hevosvoiman maksimiteho ja 1600 newtonin vääntö riittänevät useimmille, ja Chiron Super Sport 300+:n tämä moottori kiidätti yli 490 km/h:n huippunopeuteen.

Mistral ei yllä aivan tälle tasolle vähemmän optimaalisen aerodynamiikkansa myötä, mutta Bugattin mukaan kyseessä on silti maailman nopein avoauto. Veyron Grand Sport Vitessellä päästiin 409 km/h:n huippuihin yhdeksän vuotta sitten, ja Mistralin mittaristo on kuulemma helposti luettavissa vielä 420 km/h:n vauhdissa. Tästä voi jo päätellä millä tasolla liikutaan, vaikka lopullinen lukema jääkin vielä pimentoon.

Lähtökohtana käytetty Chiron paistaa toki katottoman Mistralin muodoista läpi, mutta auton historiallisena esikuvana palvelee Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid vuodelta 1934. Kalifornian Montereyn “autoviikolla” esitellyn lanseerausyksilön värityskin on keltamusta Grand Raidin tapaan, ja Mistralin voimanlähteen molemmille puolille sijoitetut ilmanottopullistukset muistuttavat 1930-luvun klassikon perän niskatukikohoumista.

Suosittelemme

Mistralin ilmanottopullistukset palvelevat myös turvakaarina, jos avonainen hyperauto sattuisi kaatumaan ympäri. Avoauton nokassa on puolestaan vahvoja viittauksia myöskin Chironin pohjalta tehtyyn Divoon, mutta hevosenkengän muotoinen maski on kasvanut kokoa. Leditakavalojen X-muoto on taas samankaltainen kuin pelkästään ratakäyttöön tarkoitetussa Bugatti Bolidessa, ja myös Bugttin logoteksti on valaistu punaisilla ledeillä.

Sisusta näyttää tutulta, koska se on lähes suoraa lainaa Chironista. Billet-alumiinista ja titaanista valmistetuissa käyttökytkimissä muovinappien sijasta ei ole kuitenkaan juuri valittamista, ja Mistralin ohjaamoon on lisähöysteenä tuotu muutama viittaus menneisyyteen. Niinpä sisustasta löytyy myös puuosia sekä meripihkaan upotettu tanssivaa elefanttia esittävä pikkuruinen veistos, jonka Ettore Bugattin veli Rembrandt loi 1900-luvun alussa.

Mistralia valmistetaan 99 yksilöä, ja hinnat alkavat vaatimattomasti hieman alle kuudesta miljoonasta eurosta. Vaikka maailman nopeimmaksi pyrkivä avoauto esiteltiin jo nyt, ensimmäisten asiakkaiden täytyy odotella Bugattejaan alkuvuoteen 2024 saakka.

LähdeCarscoops

Lue lisää