Näin tuot auton Saksasta

Moni uudenkarheaa tai vanhempaakin menopeliä haikaileva suuntaa katseensa Saksaan. Autojen tarjonta on kotimaahan verrattuna moninkertaista, ja kaikenlaisia erikoismalleja on myynnissä aivan eri määriä kuin Suomessa. Lisäksi autojen varustetaso on huomattavasti parempi kuin kotimarkkinoiden karvalakkimalleissa, ja tarjokkaat ovat useimmiten ruosteettomampia kuin Suomi-autot. Saksassakin suolataan teitä jonkin verran, mutta jopa pienet peltotiet ovat asfaltoituja, jolloin korroosiolle altistavia kiveniskuja ei tule Suomen malliin. Toisaalta vapaiden nopeuksien Autobahnit asettavat tekniikan välillä kovalle koetukselle.

Suomalaiset merkkiliikkeet antoivat tuontiautoista vielä muutama vuosi sitten selvästi heikompia vaihtohyvityksiä kuin Suomi-autoista, mutta nykyään tämä ero on kaventunut. Monet merkkiliikkeet tuovat nykyään itsekin vaihtoautoja Saksasta, joten tuontiautostatus ei alenna auton arvoa enää takavuosien malliin.

Liikkeet myös tuovat autoja tilauksesta asiakkaalle, mutta pahimmillaan tämä voi olla todella hintavaa. Eräs suuri kotimainen vaihtoautoketju olisi muutama vuosi sitten veloittanut peräti 6000 euroa auton tuonnista kotipihaan, eli auton hakemista itse kannattaa todellakin harkita. Toki pienemmät liikkeet veloittavat vähemmän, mutta samaan lopputulokseen pääsee omatoimisestikin. Pikkufirmojen palvelu käsittää nimittäin useimmiten vain auton tuonnin, eli hintaan ei kuulu mitään lisätakuita.

Kuinka löydän sen oikean?


Netti on pullollaan monenlaisia autonmyyntiportaaleja, mutta Saksan markkinoiden ykkössivustot ovat www.mobile.de ja www.autoscout24.de. Ne vastaavat toiminnoiltaan pitkälti Suomen Nettiautoa, mutta autoja voi olla myynnissä jopa kolmatta miljoonaa! Toki osa kaupan olevista autoista on muualla kuin Saksassa, mutta niitä tarjotaan myös Saksan markkinoille. Autoscoutilla on lisäksi englanninkielinen sivusto www.autoscout24.com, josta voi etsiä myynnissä olevia autoja Euroopan eri maista. Mobileakin pystyy käyttämään englanniksi, joten saksaa osaamatonkin pääsee hyvään alkuun.

Saksa_4

Hintatietoja selaillessaan kannattaa huomioida, että autosta joutuu maksamaan Saksan arvonlisäveron, vaikka sen veisi maasta pois. Niinpä pienemmällä printillä olevista nettohinnoista ei normaalitapauksissa kannata välittää, vaan isolla näkyvä bruttohinta ratkaisee. Suomen veroista saa hyvän kuvan Tullin nettisivuilta, joilta löytyy taulukoita sovelletuista verotusarvoista. Niistä näkyy siis suoraan, kuinka paljon vastaavista autoista on peritty veroja. Netissä on myös monia autoverolaskureita, joiden avulla saa suhteellisen hyvän arvion odotettavissa olevissa veroista.





Mahdollisia ehdokkaita kannattaa valita useita ennen Saksaan lähtöä. Jos ensimmäinen tarjokas osoittautuu paikan päällä pettymykseksi, jonkin muun auton kohdalla todennäköisesti tärppää. Mittarien ruuvauksesta on Saksassa säädetty ankaria rangaistuksia, mutta kilometrilukemien suhteen saa silti olla tarkkana. Sama koskee huoltokirjan leimoja, joista osa voi olla itse tehtyjä. Siksi auto kannattaa viedä esimerkiksi merkkiliikkeen tarkastukseen, jossa tietokone kertoo todelliset kilometrit ja tehdyt huollot ainakin uudempien autojen kohdalla. Myös Saksan katsastuslaitoksen TÜV:n toimipisteet tekevät puolueettomia kuntotarkastuksia, joista selviää, kuinka hyvin myyjän kehut pitävät paikkansa. Lisäksi iso katsastusketju Dekra sekä Saksan autoliitto ADAC tekevät vastaavia tarkastuksia.

Saksa_3

Jos hakusessa on uudenkarhea auto, niin sanotut Jahreswagenit ja EU-Neuwagenit voivat olla varteenotettavia vaihtoehtoja. Jahreswagenit ovat useimmiten autotehtaiden työntekijöiden henkilökuntahintaan ostamia autoja, jotka myydään eteenpäin vuoden ikäisinä. Työntekijät saavat nimittäin ostaa erikoishintaan yhden uuden auton vuodessa. Auton arvo ehtii laskea mukavasti vuoden aikana, ja varusteetkin ovat näissä autoissa usein kohdallaan. EU-Neuwagenit ovat puolestaan jostakin toisesta EU-maasta Saksaan tuotuja uusia autoja, jotka myydään halvemmalla kuin saksalaisesta merkkiliikkeestä. Näitä autoja pystyy jopa tilaamaan haluamillaan varusteilla.

Lisäksi Saksassa on tarjolla ns. Tageszulassung-autoja. Ne ovat upouusia menopelejä, jotka on kuitenkin jo rekisteröity liikkeen nimiin päivän ajaksi. Autoliike saavuttaa näin tietylle ajanjaksolle asetetut myyntitavoitteet, ja asiakas saa hieman myöhemmin uuden auton huomattavalla alennuksella.

Saksa

Kaupanteon jälkeen

Kun hinnasta on päästy yhteisymmärrykseen myyjän kanssa, auto täytyy rekisteröidä. Saksassa ei siis ole Suomen kaltaisia, auton mukana kiinteästi kulkevia kilpiä, vaan autoon tulee uudet rekkarit jokaisen omistajanvaihdoksen jälkeen. Ensimmäiseksi täytyy mennä kauppakirja kainalossa paikalliseen kilpipajaan tai vakuutusyhtiöön, josta autolle saa liikennevakuutuksen. Kilpipajat sijaitsevat usein rekisteröintitoimiston, eli Kfz-Zulassungsstellen lähistöllä.

Sitten on vuorossa itse rekisteröinti rekisteröintitoimistossa. Tätä varten tarvitaan mm. jo mainittu liikennevakuutus autolle, henkilöllisyystodistuksena käyvä passi, todistus auton katsastuksesta ja auton rekisteriote molempine osineen. Sitten palataan kilpipajaan, jossa autoon tehdään uudet rekkarit. Tämän jälkeen täytyy mennä vielä rekisteröintitoimistoon, josta kilpiin saa verotarrat. Viimeistään tässä yhteydessä kannattaa tarkastaa auton runkonumero ja verrata sitä rekisteriotteeseen ja kauppakirjaan. Nyt autolla voi lähteä vapaasti ajelemaan kohti kotimaata.

Saksalaiselta kilpipajalta saa sekä kelta- että punapäisiä kilpiä. Keltapäiset kilvet ovat vain viisi päivää voimassa olevat siirtokilvet, kun taas punapäiset kilvet on tarkoitettu varsinaisiksi vientikilviksi ja ovat voimassa vähintään kaksi viikkoa. Keltapäisiä rekkareita saa käyttää Saksan ulkopuolella vain omalla vastuulla, eli punapäiset kilvet ovat turvallisempi vaihtoehto. Niillä auton saa ajettua ongelmitta Suomeen saakka. Monet saksalaiset autoliikkeet hoitavat haluttaessa koko rekisteröintiprosessin, jota asiakaskin voi seurata vierestä halutessaan. Kaikkea ei siis välttämättä tarvitse tehdä omatoimisesti Saksan päässä. Paluumatkaa varten kannattaa myös ottaa Suomesta jo valmiiksi kaskovakuutus. Jos auto tuodaan rekkakuljetuksella Suomeen, rekisteröintiä ei tietenkään tarvita.

Saksa_5

Kohti kotia

Suosituin ajoreitti Saksasta Suomeen kulkee Tanskan ja Ruotsin kautta. Siltoja pitkin pääsee Tukholmaan asti, ja sieltä onkin helppo nousta Suomeen lähtevään laivaan. Toinen mahdollisuus on Puolan ja Baltian läpi kulkeva Via Baltica, joka johtaan myöskin laivasatamaan, eli Tallinnaan asti. Teiden kunto ja liikenne ovat kuitenkin yllätyksellisempiä tällä reitillä. Jos ajaminen ei huvita, Saksan Travemündestä Helsinkiin starttaava autolautta on myöskin varteenotettava vaihtoehto.

Kun reissusta on palattu onnellisesti koti-Suomeen, maahantuodusta autosta täytyy tehdä käyttöönottoilmoitus Tulliin. Jos autossa on voimassa olevat Saksan vientikilvet kiinni, ns. teippikilpiä ei tarvita. Auton käyttö edellyttää tietysti myös voimassa olevaa liikennevakuutusta ja Saksan rekisteröintitodistusta, josta selviää omistusoikeus ajoneuvoon. Jos Saksan kilvet eivät ole enää voimassa, tarvitaan siirtolupa, eli teippikilvet. Autoveroilmoitus pitää puolestaan jättää Tulliin viiden päivän kuluessa käyttöönottoilmoituksen tekemisestä, ja siinä kannattaa mainita veroa mahdollisesti alentavat viat tai puutteet autossa.

Sitten odotellaan autoveropäätöksen kolahtamista postiluukusta. Kun se on saatu, auto täytyy rekisteröintikatsastaa ja rekisteröidä. Tulli- ja rekisteröintiasioista löytyy tarkat ohjeet Tullin ja Trafin nettisivuilta. Kun koko prosessi on hoidettu, Saksan tuliaisesta pääsee nauttimaan Suomen kilvillä toivottavasti tyytyväinen hymy kasvoilla.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...