Kävimme tutustumassa Suomen suurimman moottoripyörätapahtuman antiin. MP15 -moottoripyörämessut koostui pääosin moottoripyöräuutuuksia esittelevistä maahantuojista, yli sadasta kotimaisilla taidoilla rakennetusta erikoispyöristä, sekä varustemyyjistä.
Lisäksi tapahtumassa nähtiin muun muassa SuperEnduro -osakilpailu, Miss SuperEnduron valinta ja Biker’s Date -napakymppityyppinen show, jonka juonsi itse Kari Salmelainen. Edellisten vuosien tapaan tupa oli täynnä yleisöä, joka koostui tosiharrastajista, uteliaista tunnustelijoista ja korttiaan odottelevista nuorista.

[spacer height=”20px”]
Kawasakin kiinnostavin uutuus – Ninja H2
Ehdoton showstopperi kawan osastolla oli uusi Ninja H2. Uusi Ninja näyttää Kawasakin mukaan uuden suunnan tulevaisuuden supermoottoripyörille. Suunnittelussa ja valmistuksessa on hyödynnetty aerodynamiikan osalta lentokoneiden valmistuksesta saatua kokemusta ja uusi Ninja H2 on ensimmäinen Kawasaki, jossa on vaihtamisavustin “Quick shifter” vakiona. H2R -mallista löytyy ison ahtimen ansiosta järisyttävät 326 hevosvoimaa.
Muita uutuuksia osastolla oli ison asenteen, mutta kompaktin koon omaava, kevyt ja helposti käsiteltävä, Kawasaki Z300. Tyylikäs ja helpon ajettavuuden omaava customi, 650-kuutioinen Vulcan S, nousi juuri tylikkyytensä ansiosta toimituksen suosikiksi kawan osastolla. Monikäyttöinen Versys 1000 soveltuu hienosti matkapyöräksi erilaisille tienpiennoille ja on mukava matkakumppani yhdelle tai kahdelle reissarille. Lyhyemmille spurteille sopiva, edellisen pikkuveli Versys 650 herättää kiinnostusta myös hinnallaan mikä on 7500 euroa isoveljeään edullisempi ja asettuu näin juuri ja juuri alle kymppitonnin luokkaan.
Suosittelemme
Ninja mallisarjaan täydentämään oli tuotu kompaktimpi Ninja 250SL, mikä sopii helpon käsiteltävyyden ansiosta paremmin aloittelevalle motoristille. Matala istuinkorkeus, ABS-jarrut tekevät ajamisesta hallittua ja helppoa.


[spacer height=”20px”]
Yamaha esitteli 60-vuotisjuhliensa kunniaksi kuusi Suomen ensiesittelyssä olevaa mallia.
Markkinoiden kuumin rata-ajoon suunniteltu supersportti YZF-R1 on 998-kuutioinen, nelisylinterinen, crossplane-moottorilla varustettu 200-hevosvoimainen rataohjus. Monikäyttöinen, agressiivinen, mutta helposti käsiteltävä, 850-kuutioinen MT-09 tarjoaa Tracer, Street Rally ja Sport Tracker -versioineen vaihtoehtoja erimieltymyksiin saman rungon puitteissa.
689-kuutioinen ja 75-heppainen Yamaha MT-07 Moto Gage “Dark Side of Japan” nousi toimituksen suosikiksi Yamaha-osastolla, johon syynä persoonallinen ja futuristisen raju ulkonäkö, sekä jokamiesmäinen punamusta-väritys. Moto Gage on MT-07:n erikoismalli, joka on saatavilla alkuperäisillä Yamaha-lisävarusteilla.
Sport Heritage-segmentin retrohenkisyyttä edustaa uusin malli ikonisesta, yli 20 vuotta markkinoilla olleesta, tehokkaasta nakupyörästä Yamaha XJR1300:sta. Uusi XJR on saanut vaikutteita Yamahan Yard Built -osaston yhteistyökumppaneiden, Wrenchmonkeys, Deus Ex Machina ja Keino konseptiluomuksista.
Enduromalliston uutuutena nähtiin tieliikennekäyttöön sopiva täysverinen “valkokilpienduro” Yamaha WR250F.


[spacer height=”20px”]
Suzukin 3+3 kattaus
Suzuki uudisti samalla kolme aiempaa malliaan ja toi markkinoille kolme kokonaan uutta mallia. Uudistuksia kokeneet mallit: GSX-R1000A, joka on nyt saanut ABS-jarrut, GSF1250SA, joka on saanut uudet aerodynaamisen katteen, sekä DL650XA, mikä on DL650A:n rinnakkaismalli, varustettuna uudella yläkatteella ja pinna vanteilla.
Sitten uutuuksiin. Suzuki GSX-S1000A on naku katupyörä, jonka suunnittelun innovaationa ovat olleet uusi MotoGP-pyörä sekä GSX-R1000. Moottorina GSX-S:ä on nelisylinterinen, 145-heppainen DOHC ja jarruissa ABS. Sisarmalli GSX-S1000FA on muuten sama pyörä, mutta yläkatteella varustettuna. Toimituksen huomio: paremman näköinen nakuna.
Kolmas Suzuki-uutuus on UK110-skootteri piikkiluokkaan. UK100 on kompakti ja ihan hyvännäköinen, moderni ja isolla säilytystilalla (20,6 L) varustettu skootteri. Hintaluokka karvan alta kaksi tonnia.

[spacer height=”20px”]
Honda, “ulkomuotoa ja ilmettä”
Hondan osaston kummajainen oli ehdottomasti NM4 Vultus, joka on muutaman nuoren designerin vapaan suunnittelun tulos. Vultus on saanut vaikutteita japanilaisista Manga- ja Anime-piirretyistä sarjakuvista ja -elokuvista. Pyörässä on kaksisylinterinen 745-kuutioinen moottori ja sen oheen on saatavilla kaksoiskytkimellä varustettu automaattinen tai manuaalinen vaihteisto.
– NM4 Vultus alleviivaa sitä, että Honda valmistaa joskus moottoripyöriä, joita ei ole pakko tehdä ja joilla ei ole selkeitä myyntitavoitteita. Honda valmistaa tämänlaisia pyöriä, koska se pystyy siihen, Hondan maahantuojan Oy Brandt Ab:n Patrick Manner kuvailee
Muita Honda uutuuksia olivat legendaarinen, mutta täysin uusiutunut VFR800F ABS, CB1000R:n naku pikkuveli CB500F ABS ja kokonaan uusi malli CB650F ABS, jonka myös täysin uusi moottori tarjoaa Hondan mukaan hyvät väännöt heti alkukiihdytyksestä. Pikkupoikien pelit CBR125R piikki ja NSC50R moposkootteri olivat piristävä ilmestys kilpapyörämäisillä oranssi-musta-valko-puna värityksillään ja Repsol-logoineen.
Isojen poikien osastoa edustivat esittelyjä kaipaamaton GL 1800 Gold Wing ja massiivisen muskelimainen GL1800 F6C Custom-malli. Tämän artikkelin otsikkokuvana on juuri GL1800 F6C, toinen tumma kaunotar selässään.


BMW motorrad auf Deutch
BMW:n osaston mielenkiintoisin ilmestys oli bokserimoottorinen BMW R nine T, joka on laajalti kustomoitavissa. Tästä myös osoituksena ruotsalaisen Unique Custom Cycles -pajan huikea The Stockholm Syndrome – R nineT.
Isoista matkapyöristä esillä oli muun muassa kaikilla herkuilla varustettu BMW K 1600 GTL EXCLUSIVE – “Matkamoottoripyöräilyä all inclusive” ja hieman kevyempi R 1200 RT.
Sekä sportti- että enduroosastoa edusti S 1000 XR, jossa yhdistyy sporttipyörän dynaaminen suorituskyky, enduron monipuolisuus ja matkapyörän mukavuus. BMW:ksi erittäin pirteän näköinen ilmestys – edestä jopa hauska.



