Edellisessä MP15-messujen juttusarjan osassa kävimme läpi japanilaiset ja saksalaiset uutuuspyörät. Jatkamme nyt kierrosta tutustumalla amerikkalaisiin, englantilaisiin ja italialaisiin pyöriin sekä näyttelyn muuhun tarjontaan.
V niin kuin Victory
Victory edustaa vankkarakenteisia ja näyttäviä muskelipyöriä. Luotettavuus ja kestävyys ovat Victorylle “must”. Jykevyyden lisäksi pyörät ovat täynnä huolellisesti viimeisteltyjä yksityiskohtia.
Victory Gunner on ABS-jarruilla varustettu cruiseriuutuus, joka sopii myös loistavaksi alustaksi pieneen kustomointiin. Gunner on ensimmäinen raskaan sarjan muskelipyörä, johon on tuotu kevyemmistä Bobber-tyylisistä pyöristä tuttu muotoilu. Gunner erottuu kilpailijoista loistavalla käsiteltävyydellään ja ajomukavuudella. Matala istuinkorkeus (63,5cm) tekee pienemmästä pyörästä äijämuskeliin siirtymisen helpoksi.

[spacer height=”20px”]Kaikissa 2015-vuoden Victory-moottoripyörissä on voimanlähteenä 106 kuutiotuumainen (1731 cc), ilma- ja öljyjäähdytteinen, neliventtiilinen, 97-hevosvoimainen ja 139 Mm vääntöinen Freedom V-Twin -moottori.
Vuoden toinen suuri uutuus on Victory Ness Magnum, joka on varsinainen katseenkääntäjä. Huikea kolmivärimaalaus, markkinoiden suurin 21″ eturengas, led-ajovalot ja markkinoiden tehokkain äänentoistojärjestelmä, tekevät Ness Magnumista huomion keskipisteen.
Suosittelemme
Äänentoistojärjestelmä koostuu 100 watin vahvistimesta ja kuudesta kaiuttimesta. Järjestelmässä on myös Bluetooth, USB ja iPod-yhteensopivuus. Ulkoisesti Ness Magnumin perää on laskettu noin tuuman verran, istuinkorkeutta on madallettu ja takaosa laukkuineen on muotoiltu yhdeksi, sulavaksi kokonaisuudeksi.


[spacer height=”20px”]
Victory Vision Tour on moderni matkapyörä heille, jotka ovat kyllästyneet tavanomaiseen ja vanhanaikaiseen. Vision Touri -luksustourer on kuin veistos. Pyörä on kuin veistetty yhdestä “puusta” ja varustelukaan ei jätä kylmäksi vaativaisintakaan baikkeria. Vision Tour näyttää hyvältä niin satulasta käsin kuin sivusta katsoenkin.
Matkatavaroita Vision Touriin saa mahtumaan 110 litraa, kun käytössä on sivulaukkujen lisäksi lisätavaratila, joka toimii samalla myös kyytiläisen selkänojana. Molempia pyöriä aktiivisesti seuraavat, linkitetyt ABS-jarrut tuovat turvaa. Lämmitettävät istuimet lisäävät mukavuutta kolealla kelillä ja vakionopeussäädin rentouttaa pitkällä suoralla.


[spacer height=”20px”]
Englishman in Helsinki
Perinteikkään valmistajan, Triumphin uutuutena osastolla oli monikäyttöinen Triumph Tiger 800. Tiikeri on suunniteltu pärjäämään kaikilla alustoilla ja sekä lyhyillä spurteilla että pitkillä taageilla (19L tankki).
Tigerin 800-kuutioinen mylly tarjoaa tasaista vääntöä läpi kierrosalueen ja antaa näin pyörälle rauhallisen luonteen. Tehoa on 95 hevosvoimaa, joten rauhallisuudesta huolimatta, pyörä kyllä liikahtaa tarvittaessa ripeästikin. Luistonesto ja ABS-jarrut ovat Tigerissä vakiona. Erilaisten varustepakettien, XC ja XR ansiosta Tiger saadaan sopivaksi vaativammankin seikkailijan käyttöön. Tasosta riippuen, Tigeristä löytyy myös vakionopeussäädin ja erilaisia ajomoodeja eri tilanteisiin, kuten sadekelille, maantielle, radalle ja maastoon.

[spacer height=”20px”]
Triumphin sporttiset nakupyörät Street Triple (675cc) ja Speed Triple (1050cc) ovat ketteriä ja kevyitä, tehokkaalla moottorilla ja -jarruilla varustettuja katuohjuksia. Molemmista malleista löytyy lisäksi myös R-versiot, missä mukana ratakelpoiset jarrut ja jousitus.

[spacer height=”20px”]
Triumphin klassikkoja osastolla edustivat mallit Bonneville ja Scrambler, sekä cruisereita America ja Thunderbird.



[spacer height=”20px”]
Vecchio italiano
“Vanha italialainen”. Moto Guzzi on Euroopan vanhin moottoripyöriä yhtäjaksoisesti valmistanut yritys. Yli 90-vuotisen taipaleen kunniaksi Moto Guzzi esitteli seuraavia uutuuksia.
Cruiseriuutuus California 1400 Audace on vakuuttava ilmestys. Toimituksemme cruiseripyöräsuosikiksi noussut Audace on loistava yhdistelmä perinteistä muskelia ja nykyaikaista ilmettä. Mustanpuhuvan ja sulavan kokonaisuuden rikkoo postitiivisella tavalla kyljestä ulos työntyvät 90 asteisen V-twin moottorin punaiset sylinterinkannet. Tehokas moottori on saanut urheilullisemman pakoputkiston ja reagoi nyt herkemmin aktiivisessa ajossa yläkierroksilla. Uusi penkki, drag-bar ohjaustanko ja jalkatappien sijainti luo urheilullisen ajoasennon.

[spacer height=”20px”]
California 1400 Touring SE omaa saman perustan Audacen kanssa, mutta on enemmän matkapyörämainen. Kate, sivulaukut ja selkänoja parantavat pyörän matkaominaisuuksia. Moottorissa on tehoa 96 hevosvoimaa ja sen kaverina on luistonestojärjestelmä, Ride by Wire -kaasu, kolme ajomoodia ja ABS-jarrut.

[spacer height=”20px”]
Nakupyörien ystäville Moto Guzzi tarjoaa uuden Griso 1200 8V SE -mallin. 110-hevosvoimainen Quatrovalvole V-twin -moottori ilman luistonesto tai ABS-jarruja, tarjoaa kyydit joita ei suositella aloittelijalle. Pyörä soveltuukin mainiosti kokeneelle, puritaanille motoristille, joka tietää mitä tekee.

[spacer height=”20px”]
Custom
Näyttelyssä oli mukana myös kotimaisten pyöränrakentajien huikeita taidonnäytteitä, joista tässä osa.
Lisää kuvia MP15 -näyttelystä: Jokamies – Flickr