Miten olisi Camaro-pohjainen lava-auto aitoon aussityyliin?

GM Desing Centerin luonnos Camaron ”utesta” tuo mieleen vanhan kunnon El Caminon.

2020-luvulla on nähty henkilöautomaisten avolava-autojen katumaasturitulvasta poikkeava, mutta sitäkin ilahduttavampi jälleennäkeminen autojen kuten Ford Maverick, sekä Hyundai Santa Cruz muodossa. Lava-autoja rakastavilla amerikkalaisilla ei tästäkään huolimatta ole valittavana kunnollista australialaistyylistä ute-mallin pickuppia.

Arkistoista on nyt kuitenkin paljastunut, että ainakin vielä vuonna 2015 sellaista puuhattiin vähintään puolivakavissaan Yhdysvaltojen suunnalla. Projekti lienee kuitenkin viimeistään nyt haudattu, koska General Motorsin muotoiluosasto GM Design Center on päättänyt julkaista luonnoksen joidenkin muiden luonnosten rinnalla arkistoistaan. Juttumme luonnos näyttää ”jonkimoiselta Chevyn muskelilavamallilta”, kuten asiaa kuvailee itse luonnoksen tehnyt taiteilija Brian Malczewski työtään.

Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa, että GM Design Centerin kaltaiset isot muotoilustudiot tuottavat työkseen paljon luonnoksia. Huvikseen niitä ei kuitenkaan tehdä, sillä piirustusten olemassaolo on todiste siitä, että joku yrityksen sisällä ajattelee, että “Hei, tämä olisi siisti auto!” Silti ei kannata ainakaan vielä toistaiseksi aloittaa säästötalkoita oman Camaro-pohjaisen lavamallin hankkimiseksi.

Kuva: GM / Brian Malczewski.

Kuvien sinänsä ihan tyylikäs luonnos on yhdenlainen hatunnosto GM:n kuuluisalle henkilöautopohjaiselle El Caminolle, joka tosin tällä kertaa perustuu Camaroon, koska tuotantopaletista ei valitettavasti ole enää aikoihin löytynyt Chevelleä. GM tarjoili vuoteen 2017 saakka Australiassa Holden Utea, joka jakoi alustan Commodore-mallin kanssa, ja joka nyt olisi ollut henkinen esikuva Camaron lavamallille.

Nyt nähtävä luonnos eroaa Aussie-vastineestaan yksityiskohtien, kuten Camaroa muistuttavan etuosan, kattolinjasta jatkuvan, ja B-pilarin yli ulottuvan spoilerin, sekä suoran lavan yläosan ansiosta, josta tulee melkein kuin itsestään autoon ”toinen spoileri”. Sitä, kuinka tehokas tällainen auto olisi joko lava-autojen kategoriassa, tai jopa urheiluautoihin nähden, on puhdasta spekulaatiota. Puhtaasti suunnittelun näkökulmasta se kuitenkin näyttäisi ihan houkuttelevalta vaihtoehdolta.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat