Osa voi muistaa sympaattisen Moken James Bondin elokuvista. Nyt ”Kesäinen Mini” tekee paluun Pohjois-Amerikkaan neljänvuosikymmenen jälkeen.
Tällä kertaa Moke ei luota enää polttomoottitekniikkaan, vaan kyseessä on moottoritiellä laillinen sähköauto, jonka huippunopeus on 80 km/h, ja kantama 75 mailia, eli 120 kilometriä. Yhdysvaltoja silmällä pitäen Mini Moken nollapäästöinen uudelleentuleminen on nimetty osuvasti Moke Californianiksi, mikä oletettavasti liittyy surffauskulttuuriin, ja mahdollisimman päästöttömänä tunnetun osavaltion sähköajoneuvoihin. “Californian” -mallinimi esiintyi myös alkuperäisen Moken varusteversiossa, jota myytiin Yhdysvalloissa vuosina 1977–1982.
Moken sähköversio rakennetaan Isossa-Britanniassa, ja siinä on 44 heppainen moottori, joka siirtää voiman takapyörille. Kun huippunopeus on vain 80 km/h, niin perinteistä 0-100 km/t kiihtyvyyttä ei paljoa tarvitse tässä tapauksessa miettiä. Sen sijaan uusi Moke saavuttaa 50 km/t 4,3 sekunnissa, mikä ei ole kovinkaan huono tulos näinkin lelumaiseksi mielletyltä ajoneuvolta.
Tietojen mukaan auton litiumioniakku tarjoaisi 120 kilometrin toimintasäteen. Auton taustalla häärivän Moke International -yrityksen mukaan tämä on tarpeeksi, jotta autolla voidaan ajaa Route 101 tietä pitkin Malibun hiekkarannoilta aina Santa Barbaraan saakka. Samaan aikaan Moken akku voidaan ladata täyteen neljässä tunnissa. Moke Californianin hinnoittelua ei ole vielä julkistettu Amerikassa, mutta Isossa-Britanniassa sen lähtöhinta on 29 150 puntaa, mikä vastaa noin 33 500 euroa.
Suosittelemme
Jos mietit, onko tällä Mokella mitään tekemistä BMW:n, tai edellän mainitun omistaman Minin kanssa, niin tässä tapauksessa näin ei ole. Moke Californianin takana oleva Moke International yritys omistaa alkuperäisen vuoden 1964 Moke-tavaramerkin, sekä peräti sata muuta Moke-tavaramerkkiä.
Moke International ei myöskään liity Moke Americaan, joka myöskin on tarjonnut samantyyppistä sähköautoa, jonka huippunopeus on kuitenkin vain 40 km/t. Nämä kaksi yritystä käyvätkin parhaillaan oikeudellista taistelua tavaramerkin käytöstä. Moke International väittää, että Moke America kopioi heidän mallinsa, ja että jälkimmäisten autot eivät ole edes Yhdysvaltojen autolainsäädäntöjen mukaisia. Näiden kahden oikeudenkäyntiä on tarkoitus käsitellä tammikuussa 2023.