Mikä on maailman luotettavin auto?

”Ennenaikainen vanheneminen” on termi, jota käytetään tahallaan rikkoutumaan suunnitelluista tuotteista. Moinen trendi riivaa osin myös nykyautoja, mutta oliko ennen asiat paremmin?

Vaikka ennen moni tuote tuntuikin kestävän ennen pidempään, niin täytyy huomioida nykyaikaisten autojenkin sisältävän huomattavasti enemmän elektroniikkaa ja herkkiä komponentteja, jotka eivät yksinkertaisesti voi kestää loputtomiin. Vaikka monet uudet autot ovatkin monimutkaisempia, ja usein vaikeita tai jopa mahdottomia korjata itse, niin ne ovat usein myös perustekniikaltaan selvästi luotettavampia, kuin mitä vuosikymmeniä sitten osattiin valmistaa.

Vuosien saatossa on kuitenkin valmistettu automalleja, jotka ovat niiden omistajien kokemusten, ja niistä kerrottujen tarinoiden myötä jääneet ihmisten mieliin erityisen kestävinä autoina. Yksi malliesimerkki on Toyota Hilux, jonka ensimmäinen versio esiteltiin Japanissa jo 60-luvun lopulla. Auto on niittänyt mainetta erityisesti Afrikan mantereella kuljetusvälineenä, joka kestää miltei loputtomiin huonokuntoisia teitä, ja usein myös täysin riittämätöntä huolenpitoa. Onpa suositussa Top Gear -ohjelmassakin rääkätty Hiluxia mitä uskomattomin keinoin, ja silti autoa ei ole onnistuttu saamaan hengiltä. Suomen kaltaisissa maissa erityisesti korroosio on tehnyt selvää jälkeä monesta tekniikaltaan etevästäkin autosta.

Kalliimmista autoista erityisesti vuonna 1989 esitelty Lexus LS 400 on niittänyt mainetta yhtenä maailman huolellisimmin suunnitelluista ja testatuista automalleista. Japanilaiset ovatkin usein osanneet tehdä erityisen kestäviä tuotteita, mikä näkyi jo esimerkiksi viihde-elektroniikassa 70-luvulla. Muita mainitsemisen arvoisia autoja on esimerkiksi Citroen 2CV ”Rätti-Sitikka”, jonka varsin yksinkertainen tekniikka on todettu moneen kertaan luotettavaksi ja erityisen helpoksi korjata. Rättäreistä varsinkin Sahara-mallit tunnetaan todellisina selviytyjäautoina.





Suosittelemme

Muita ääniä saavia autoja ovat Mercedeksen W123 ja W124 -mallit, jotka Suomessakin taksikäytössä tuntuivat kestävän miltei isältä pojalle saakka. Myös vuosina 1968-1983 tuotannossa ollut ikoninen Peugeot 504 on saanut maineen tekniikaltaan varsin vankkatekoisena autona. Listalle voidaan lisätä myös joitain Volvon malleja, jotka varsinkin moottoreidensa osalta ovat tehneet monia kilometriennätyksiä. Listaa voisi varmasti jatkaa, joten tuleeko sinulla mieleen automallia, joka on jättänyt muistijäljen erityisen luotettavan autona?

LähdeCarscoops

11 KOMMENTIT

  1. Toyota Corolla 2.0 diesel vm 1997. Ostin tuon uutena ja ajoin siĺlä n. 400 000 km. Kertakaikkiaan luotettava auto. Mitään yllätyksiä ei tuona aikana tullut. Alkuperäiset kulutusosatkin kestivät ihmeellisen pitkään. Auto oli minulla viitisentoista vuotta. Pienen ruostepaikkauksen tein lokariin, eli ei ollut paha ruostumaankaan

  2. Totota Corolla Verso 1,8 2005 293000 km. Ainut vika tähän mennessä koko 17 v. aikana on akku, joka särkyi 7 vuotiaana kesken ajon. Nyt uudelle akulle tulee 10 v. että pitäisi varmaan vaihtaa ennen kuin sekin särkyy. Toki autoon on vaihdettu myös kerran jarrupalat, valojen polttimoita ja lasinpyyhkimen kumeja normihuoltojen ja ilm. takaisinkutsun lisäksi.

  3. Vaikka väitetään ettei hyviä ranskalaisia saa kuin Grilliltä niin minulla on vm2002 citroen c5 hdi ei ole kuppa kohdellut juuripa ollenkaa ja tekniikka on ollut tosi kestävä kun joka viikko kerran ajan sivuteitä 100km ja alkuaikoina jopa kaksi kertaa Tämän, esimerkillinen auto huonoille teille, hydaulijousitus on kyllä se huonoon tiehen suunniteltu pysyy paikat hampaissa paikoillaan. Joku varoitti minua ostamasta ko autoa että sitä hydauliikka saa olla aina korjaamassa mutta ei ole kertaakaan tarvinnut korjata tämän 12 vuoden aikana mitä ny koiranluita vaihtanut olen ja jarrupaloja!!!

  4. Toyota J75 Land Cruiserit. Niille valmistaja lupaa 200tkm vaativissa olosuhteissa mutta kestää kolme neljä kertaa tuon vähillä korjauksilla.

  5. Olen ollut 20v varaosamyyjänä töissä ja kokemuksen perusteella lujimmat autot joilla olen itsekin ajanut on mb w124 ja toyota corolla. Uskomattoman hyviä autoja ja corolla on vielä nykyäänkin hyvä auto.

  6. Kyllä Hiacessa ja Hiluxissa oleet 2,4 vaparit oli oli aika toimintavarmoja voiman lähteitä , muutamalla mentiin puoli miljoonaa kilometriä ilman ongelmia mutta ne ajat ei enään koskaan palaa nykypäivänä tehdään kertakäyttöautoja ja niitä ihmiset haluaa

  7. Se on kyllä hassua, kun japseilla ajavat pitävät 300 -400 Mm ajettua hyvänä suorituksena. Itse ajanut ranskalaisilla kaikilla vähintään 500 Mm, joillain lähemäs miljoonan ja vieläkin liikkuvat! Eikä ole tarvinut kuin kuluvia osia ja öljyjä vaihtaa. Tankkiinkin vain tippa bensaa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.