Sähköautojen myynti on takkuillut Mersullakin, mihin osasyynä on ollut varmasti tähtimerkin täyssähkömallien sulanutta saippuapalaa muistuttava ulkonäkö. Niinpä Mercedes investoi jälleen suunniteltua enemmän perinteisiin polttomoottoreihin, ja sähköautot lähetetään kauneusklinikalle.
Ajat ovat kovat autoteollisuudessa, ja niinpä Mercedes-Benzinkin täytyy leikata tuotantokustannuksia seuraavien kahden vuoden mittaan. Samana aikana merkki tuo kuitenkin markkinoille lähes 40 uutta tai kattavasti päivitettyä mallia tilanteen kohentamiseksi. Mercedes odottaa, että sen tuotot kokevat kovan kolauksen tämän vuoden aikana, mutta sen jälkeen odotetaan uutta nousua etenkin perinteisten polttomoottorien turvin.

Siitä ei ole kovinkaan kauan, kun Mercedes-Benz julisti siirtyvänsä tärkeimmillä markkinoilla vuoteen 2030 mennessä pelkkiin sähköautoihin. Niiden surkeat myyntilukemat ovat kuitenkin pakottaneet merkin toisiin aatoksiin. Mercedes ei ole toki luopumassa sähköautoista, vaan suunnitelmissa on 17 uuden sähkömallin lanseeraus vuoteen 2027 mennessä. Lähivuosien painopiste on kuitenkin polttomoottorimalleissa, joita on luvattu esitellä peräti 19 samalla aikavälillä.
Nämä uudet polttomoottoriautot saavat elää pitkälle 2030-luvun puolelle tulevasta lainsäädännöstä riippuen. Sähköautot muuttuvat puolestaan ulkonäöltään perinteisemmiksi ja polttomoottorimallien kaltaisiksi, joten saippuapalamuodot ovat kohta historiaa. Tämä koskee myös Mersun arvokkaampia sähköautoja, jotka tehdään polttomoottorimallien kanssa yhteneväisestä ulkonäöstään huolimatta edelleen täysin omien perusrakenteidensa varaan.

Edullisemmat sähköautot hyödyntävät sen sijaan yhteistä perusrakennetta vastaavien polttomoottorimallien kanssa. Näistä uutuuksista ensimmäinen on tämän vuoden aikana esiteltävä uusi CLA, josta on jo julkaistu virallisia tiiserikuviakin. Sekä sähkö- että polttomoottoriversioiden pitäisi edustaa samaa hintatasoa, ja saman pohjalevyn varaan tehdään muitakin korimalleja. Niiden joukkoon kuuluvat ainakin shooting brake -tyyppinen farmari ja katumaasturi. Lisäksi tulossa ovat GLC:n sekä C-luokan täyssähköiset versiot, ja myös sähköinen E-luokka on tekeillä BMW i5:n haastajaksi.
Suosittelemme
Polttomoottoripuolella tuloillaan on puolestaan jo pikapuoliin S-luokan facelift, ja seuraavakin polttomoottoripohjainen Ässä on jo varmistettu. Mercedes kertoi, että se aikoo tarjota jatkossakin koko mallistossaan polttomoottoreita joiden sylinteriluku ulottuu neljästä kahdeksaan. Ne vastaavat Euro 7 -päästömääräyksiä, ja jopa tuplaturbo-V12 saa elää Maybach-lippulaivaversioiden pellin alla.

Kulukuurista huolimatta Mercedes ei ole sulkemassa yhtäkään tehdasta Saksassa, mutta ainakin yhden mallisarjan myynti aiotaan siirtää sieltä Unkariin jossa tuotanto on 70 prosenttia edullisempaa. Lisäksi suunnitelmissa on valmistaa enemmän autoja Amerikassa ja Kiinassa paikallisia markkinoita varten tulliuhkien vuoksi.