Sähköautojen kiihtyvää vyörymistä markkinoille ei voi estää edes korkea sähkön hinta. Nyt vuorossa on Mercedes, joka avaa Japanissa ensimmäisen pelkkiä sähköautoja myyvän liikkeen.
Tilat sijaitsevat Japanin Yokohamassa ja liikekompleksi on kuvaavasti nimetty Mercedes EQ Yokohamaksi. Saksalainen autonvalmistaja on esitellyt tällä hetkellä viisi ajoneuvoa paikallisille jälleenmyyjilleen, mutta tilaa on varattu aina seitsemälle ajoneuvomallille saakka. Lisäksi tilat käsittävät kolme CHAdeMO-latauspistettä, jotka sisältävät eri latauspistoketyyppejä, sekä ajoneuvojen toimitukselle omistetun alueen.
Liiketilojen ovet avattiin 6. joulukuuta, ja uusimpien ja parhaimpien sähköisten Mercedes-mallien esittelyn lisäksi vain sähköautoihin keskittyvällä jälleenmyyjällä on käytössään korjaamo, jossa on viisi huoltopaikkaa. Jälleenmyyntiliike tarjoaa myös koeajoja mahdollisille ostajille, ja asentaa pian myös aurinkopaneelit tilojensa katolle ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Osansa voi olla myös kohoavilla sähkön hinnoilla, mutta tämä voidaan julkisessa keskustelussa verhota pelkäksi vihreäksi siirtymäksi.
Ostajien vakuuttamiseksi siitä, että heidän pitäisi noutaa nimenomaisesti uuden Mercedes-Benz EQ -mallin avaimet, on perustettu uusi MB Rent -ohjelma, jonka avulla ostajat voivat vuokrata testikäyttöön jonkin saatavilla olevan mallin tietyksi ajaksi. Mercedes EQ Yokohama liittyy autonvalmistajan kattavaan verkostoon kaikkialla Japanissa, joka käsittää yhteensä 204 valtuutettua jälleenmyyjää, sekä 167 huoltokeskusta. Näillä panostuksilla Mercedes haluaa varmistaa, että uuden sähköauton jo ostanut asiakas ei jää pulaan autonsa kanssa.
Suosittelemme
Laaja valikoima Mercedeksen sähkömalleja on jo saatavilla markkinoilla, mukaan lukien EQC, EQV, EQA, EQB, EQS, EQS SUV, EQE ja uusi EQE SUV -katumaasturi. Mercedes aikoo kasvattaa sähköautojensa tunnettavuutta entisestään tulevina vuosina, ja yksi jännittävimmistä uusista malleista on täyssähköinen EQG, joka perustuu nykyiseen G-sarjan maastoautoon.
EGQ esiteltiin konseptiautona Münchenin autonäyttelyssä vuonna 2021, ja se näyttää miltei samanlaiselta kuin polttomoottorikäyttöinen sisarmallinsa. Sähköversion tuotantomalli perustuu samaan alustarakenteeseen kuin polttomoottorimalli, ja autolla onnistuu myös jo sähkömaastureiden tavaramerkiksi muodostunut 180-asteen paikallaan kääntyminen.