MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Mercedes-AMG lähtee sähköhippasille Porschen kanssa – tulossa on Taycanin haastava neliovinen 1000-heppainen sporttisedan

Mercedes-AMG esitteli jo toissavuonna Vision AMG -nimisen konseptin, joka antoi esimakua Porsche Taycanin kilpailijaksi asettuvasta sähköautosta. Nyt tuo auto on edennyt testausvaiheeseen, ja myyntiin tuloa odotellaan ensi vuodeksi.

Kuva: Mercedes-AMG

AMG vahvisti uutuutensa olevan tulossa ja julkaisi samassa yhteydessä myös muutamia ”virallisia” salavalokuvia luomuksestaan. Uuden AMG.EA-perusrakenteen varaan tehty auto on vielä varsin vahvan naamioinnin peitossa, mutta Taycanin kaltaiset neliovisen coupén mittasuhteet erottuvat jo toppausten alta. Muotoiluun on otettu selviä vaikutteita toissavuotisesta tutkielmasta, ja autossa hankkiudutaan myös eroon nykyisiä sähkö-Mersuja vaivaavasta omituisesta naamailmeestä.

Kuva: Mercedes-AMG

Maskin kaltainen koriste-elementti siirtyy alemmas puskuriin Mercedes-AMG:n One-hyperauton tyyliin, mikä tekee ulkoasusta kertaluokkaa sporttisemman. Tätä tarkoitusta palvelevat myös paljon jäntevämmät perusmuodot kuin sulanutta saippuapalaa muistuttavissa nykyisissä EQ-Mersuissa. Testiproton viirumaiset etuvalot erottuvat jo naamioinnin alta, kun taas takavalot ovat vielä testauskäytön edellyttämät väliaikaisratkaisut. Takaluukun kannesta kohoava spoilerilippa vaikuttaisi sen sijaan jo lopulliselta osalta.

AMG:n suorituskykyisiä täyssähkömalleja varten kehitettyä täysin uutta AMG.EA-perusrakennetta päästään hyödyntämään ensimmäisenä juuri Taycanin kilpailijassa. Autossa käytetään ilmeisesti englantilaislähtöisen Yasan kehittämiä kevyitä sähkömoottoreita, kun taas erityinen litteä ja energiatiheä akkupaketti tulee Atlantin toiselta puolelta Sila Nanotechnologiesilta. Huippumallin teholukeman uumoillaan olevan 1000 hevosvoiman tienoilla, eli auto heittäisi haasteen Taycan Turbo GT:lle ja Tesla Model S Plaidille. Teholukeman osalta varjoon jää AMG:n oma neliovinen pistokehybridi-GT, jossa on ”vain” 843 heppaa.

Kuva: Mercedes-AMG

Polttomoottoreilla ryyditetty neliovinen GT saattaa jäädä myyntiin täyssähköisen uutuuden rinnalle, koska vuonna 2018 esitelty polttomoottorimalli sai äskettäin vielä pienen faceliftinkin. Sähköuutuuden nimi ei ole vielä tiedossa, mutta tällä kertaa Mercedes saisi käyttää vähän suurempaa luovuutta. Kun tähtimerkin mallistoon kuuluvat jo keskenään täysin eri tekniseltä pohjalta tehdyt kaksi- ja neliovinen Mercedes-AMG GT, kolmas sähköllä liikkuva GT olisi selkeyden kannalta jo liikaa.

Kuva: Mercedes-AMG
LähdeCarscoops

Lue lisää