Mercedes-AMG esitteli Monacossa F1-henkisen erikoismallin – SL:n pohjalta tehtyä Mythos PureSpeediä tehdään vain 250 kappaletta

Monet eksklusiiviset automerkit ovat esitelleet viime vuosina pienenpieninä sarjoina valmistettuja Speedster-tyylisiä erikoismalleja, jotka päätyvät useimmiten pölyttymään keräilijöiden talleihin. Nyt tähän joukkoon liittyy myös Mercedes-AMG.

Mersulla oli vastaava malli tarjolla jo viitisentoista vuotta sitten, jolloin McLarenin kanssa yhteistyössä kehitetystä SLR:stä tehtiin katoton ja tuulilasiton Stirling Moss. Tällä kertaa lähtökohtana palvelee vain ”tavallinen” SL, joka on sentään jo lähtökohtaisesti AMG:n käsialaa. Monacon F1-kisan aattona julkisuuteen tuodussa autossa ei ole lainkaan perinteistä tuulilasia, mutta pienet ilmanohjaimet on sentään maltettu jättää lasin alareunan kohdalle.

Mercedes-AMG Mythos PureSpeed
Kuva: Mercedes-AMG

Keskeltä autoa kohoaa puolestaan F1-autojen Halo-turvakaaret mieleen tuova ratkaisu, joka yhdistyy istuinten taakse sovitettuihin turvakaarikohoumiin. Ne ovat saaneet kuulemma inspiraationsa vuoden 1955 Mille Miglian voittaneesta 300 SLR:stä, eli Stirling Mossia ei ole unohdettu tässäkään autossa. Punainen ulkoväri kunnioittaa puolestaan tasan sadan vuoden takaisessa Targa Floriossa nähtyä kilpa-Mercedestä. Se oli maalattu hämäysmielessä Italian kilpavärillä, jotta katsojat pysyivät poissa auton tieltä. Tuon kisan voitti Mersu kilpailunumerolla 10, ja sama luku koristaa myös PureSpeedin etulokasuojia.

Mercedes-AMG Mythos PureSpeed
Kuva: Mercedes-AMG

SL:n Panamericana-maski on puolestaan korvattu umpinaisella haikeulalla. Se muistuttaa AMG:n One-superauton nokkaa, ja nähtiinpä vastaava tähti ilman maskia myös yli 50 vuoden takaisessa C111-konseptissa. Lisäksi PureSpeed on saanut kisatyyliset helmasplitterit ja aggressiivisen oloisen diffuusorin mustan peränsä alle, mutta perusmuodoista ja esimerkiksi valoista tunnistaa edelleen lähtökohtana palvelleen SL:n.

Mercedes-AMG Mythos PureSpeed
Kuva: Mercedes-AMG

Auton mukana tulee myös aerodynaamisesti optimoidut kypärät sekä kuskille että ainoalle matkustajalle. Tekniikasta ei ole kerrottu vielä mitään, mutta luultavasti yksilöinti rajoittuu pelkkään ulkokuoreen. PureSpeedin kulusta vastaa todennäköisesti SL 63:sta tuttu nelilitrainen tuplaturbokasi ilman sähköapua, joka tuottaa ainakin lähtökohdassa 585 hepan huipputehon.

250 kappaleen eränä valmistettava erikoismalli on vasta alkua Mythos-sarjalle, johon kuuluvia autoja tarjotaan ainoastaan kovimmille Mersu-keräilijöille. Niinpä hintaakaan ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta Monaco lienee hyvä esittelypaikka tämän kohderyhmän tavoittamiseen. Piensarjatuotannon on luvattu starttaavan ensi vuonna, ja myöhemmin SL:n pohjalta on tulossa myös superluksusteemainen Maybach-versio saman Mythos-sarjan puitteissa.

Mercedes-AMG Mythos PureSpeed
Kuva: Mercedes-AMG
LähdeCarscoops

Lue lisää