Monet eksklusiiviset automerkit ovat esitelleet viime vuosina pienenpieninä sarjoina valmistettuja Speedster-tyylisiä erikoismalleja, jotka päätyvät useimmiten pölyttymään keräilijöiden talleihin. Nyt tähän joukkoon liittyy myös Mercedes-AMG.
Mersulla oli vastaava malli tarjolla jo viitisentoista vuotta sitten, jolloin McLarenin kanssa yhteistyössä kehitetystä SLR:stä tehtiin katoton ja tuulilasiton Stirling Moss. Tällä kertaa lähtökohtana palvelee vain ”tavallinen” SL, joka on sentään jo lähtökohtaisesti AMG:n käsialaa. Monacon F1-kisan aattona julkisuuteen tuodussa autossa ei ole lainkaan perinteistä tuulilasia, mutta pienet ilmanohjaimet on sentään maltettu jättää lasin alareunan kohdalle.
Keskeltä autoa kohoaa puolestaan F1-autojen Halo-turvakaaret mieleen tuova ratkaisu, joka yhdistyy istuinten taakse sovitettuihin turvakaarikohoumiin. Ne ovat saaneet kuulemma inspiraationsa vuoden 1955 Mille Miglian voittaneesta 300 SLR:stä, eli Stirling Mossia ei ole unohdettu tässäkään autossa. Punainen ulkoväri kunnioittaa puolestaan tasan sadan vuoden takaisessa Targa Floriossa nähtyä kilpa-Mercedestä. Se oli maalattu hämäysmielessä Italian kilpavärillä, jotta katsojat pysyivät poissa auton tieltä. Tuon kisan voitti Mersu kilpailunumerolla 10, ja sama luku koristaa myös PureSpeedin etulokasuojia.
SL:n Panamericana-maski on puolestaan korvattu umpinaisella haikeulalla. Se muistuttaa AMG:n One-superauton nokkaa, ja nähtiinpä vastaava tähti ilman maskia myös yli 50 vuoden takaisessa C111-konseptissa. Lisäksi PureSpeed on saanut kisatyyliset helmasplitterit ja aggressiivisen oloisen diffuusorin mustan peränsä alle, mutta perusmuodoista ja esimerkiksi valoista tunnistaa edelleen lähtökohtana palvelleen SL:n.
Auton mukana tulee myös aerodynaamisesti optimoidut kypärät sekä kuskille että ainoalle matkustajalle. Tekniikasta ei ole kerrottu vielä mitään, mutta luultavasti yksilöinti rajoittuu pelkkään ulkokuoreen. PureSpeedin kulusta vastaa todennäköisesti SL 63:sta tuttu nelilitrainen tuplaturbokasi ilman sähköapua, joka tuottaa ainakin lähtökohdassa 585 hepan huipputehon.
250 kappaleen eränä valmistettava erikoismalli on vasta alkua Mythos-sarjalle, johon kuuluvia autoja tarjotaan ainoastaan kovimmille Mersu-keräilijöille. Niinpä hintaakaan ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta Monaco lienee hyvä esittelypaikka tämän kohderyhmän tavoittamiseen. Piensarjatuotannon on luvattu starttaavan ensi vuonna, ja myöhemmin SL:n pohjalta on tulossa myös superluksusteemainen Maybach-versio saman Mythos-sarjan puitteissa.