AMG:n toisena perustajana aikoinaan toiminut Hans Werner Aufrecht loi myös HWA:n, joka vastasi pitkään Mercedeksen tehdaskilpureista. HWA:n uusin luomus on DTM-luokittelumallina toimineen 190E Evolution II:n modernisoitu tulkinta, joka tekee nyt paluun myös radalle.
HWA kertoi viime viikonloppuna järjestetyn Nürburgringin 24 tunnin kilpailun yhteydessä, että se tuo ensi vuoden kisaan kaksi kilpuria modernisoidun Evolution II:n pohjalta. Firma esitteli jo nyt kaksi tuotekehitysprototyyppiä, joiden kisahenkinen väritys antaa esimakua varsinaisten kilpurien ulkonäöstä. Protoilla ajettiin myös näytöskierroksia radalla, jolloin puikoissa olivat Roland Asch ja Klaus Ludwig.

Nämä herrat kilpailivat myös aidolla asialla 1990-luvun alussa. Asch voitti esimerkiksi Nürburgringin grand prix -radalla järjestetyn kauden 1992 DTM-kisan, ja koko kauden mestaruuskin meni Mersulle. Ludwig ylsi puolestaan ykkössijalle samana vuotena järjestetyssä toisessa kilpailussa, jossa ajettiin sekä grand prix -radan että vanhan Nordschleifen puolella.

HWA:lla on vielä vajaa vuosi aikaa kehittää kisaversio vajaan 780 000 euron hintaisesta uudesta Evosta, ja kuskien nimetkin ilmoitetaan vasta myöhemmin. Kokonaiskilpailun voittokamppailuun ei ole asiaa edes modernisoidulla Evolla, koska kärkikahinoita dominoivat paljon nopeammat GT3-luokan kilpurit. HWA on kuitenkin laskenut, että sillä voisi olla hyvät mahdollisuudet pärjätä SP-X experimental -luokassa.

HWA:n toimitusjohtaja Martin Marx kertoo, että modernisoidun Evon kisaversio oli alusta alkaen firman mielessä koska moottoriurheilu on niin kiinteä osa HWA:n DNA:ta. Kun Hans Werner Aufrecht oli myynyt AMG:n Mercedekselle vuonna 1998, HWA perustettiin vastaamaan juuri Stuttgartin tähtimerkin moottoriurheilutoiminnoista. 190E:n ja sitä seuranneiden C-luokan kisaversioiden tarinaa jatkoivat DTM:ssä CLK:n kaksi sukupolvea vuosituhannen taitteessa.
Suosittelemme
Nykyään kisatoiminnot ovat Mersun omissa käsissä, joten HWA keskittyi tekemään oman modernisoidun katuautonsa 190E Evolution II:n pohjalta. 500-heppaisella tuplaturbo-V6:lla ryyditettyjä autoja tehdään 100 kappaletta, ja suurin osa niistä on jo myyty. Evon jälkeen vuorossa on toinen kisahenkinen Mersu-tulkinta 1990-luvun inspiroimana, mutta tätä autoa vauhdittaa veekasi. HWA:n päätavoitteena on kuitenkin kokonaan firman omaa designia edustava hyperauto, jonka pitäisi olla valmiina vielä 2020-luvun puolella.

