Autonvalmistajien utopistisiksi osoittautuneet sähköautostrategiat ovat kaatuneet yksi toisensa jälkeen. Nyt suunnitelmistaan pakittaa Audi, jonka piti esitellä viimeinen uusi polttomoottorimallinsa ensi vuonna.
Tämän lisäksi Ingolstadtin rinkulamerkki päätti edellisen johtonsa aikana siirtyä pelkkiin sähköautoihin vuonna 2033, mutta äänessä on nyt eri kello uuden toimitusjohtaja Gernot Döllnerin komennossa. Nykytilanteen valossa siirtyminen pelkäksi sähköautovalmistajaksi jo alle kymmenen vuoden päästä tarkoittaisi lähes kuoliniskua Audin kaltaiselle merkille, joten Audillakin on jouduttu ottamaan käytännönläheisempi suhtautuminen asiaan.

Gernot Döllner kertoi nyt, että Audi on päättänyt jatkaa polttomoottoriautojen tuotantoa pidemmälle kuin mitä aikaisemmin ilmoitettiin. Merkki aikoo pysyä lähitulevaisuudessa joustavana markkinoiden ehdoilla ehkäpä seitsemän, kahdeksan tai jopa kymmenen vuoden ajan, ja sitten tilannetta katsotaan jälleen uudestaan. Audi on parhaillaan lanseeraamassa markkinoille monia uusia polttomoottoriautoja ja hybridejä, jotka pysyvät myynnissä vielä usean vuoden ajan.
Näiden autojen joukkoon kuuluvat myös Audi Sportin käsialaa olevat RS-mallit, joissa ollaan siirtymässä pistokehybridivoimalinjoihin ainakin tulevan RS 5:n ja RS 6:n osalta. Jälkimmäisestä on siis tulossa myös voimanlähderatkaisunsa osalta suora kilpailija uudelle BMW M5:lle, ja lisäksi Audin mukaan lähtö F1-sarjaan saattaa inspiroida saksalaismerkin tulevia katuautoja.

Gernot Döllner ei myöskään sulkenut pois R8:n tai TT:n paluuta mallistoon asiasta kysyttäessä, mutta tästä aiheesta on kuulemma vielä turhan aikaista puhua. Se om sen sijaan jo selvillä, että Audi ei ole tekemässä omaa versiotaan VW-konsernin tulevasta sähköpikkuautojen kolmikosta, johon kuuluvat VW ID.2, Cupra Raval ja Skoda Epiq. A3:n kokoinen sähköauto on sen sijaan kehityksessä, ja esittelyä odotetaan jo ensi vuodelle. Polttomoottorimallien puolella A3 ja Q3 toimivat Audin aloitusmalleina, koska pienemmät A1 ja Q2 eivät saa enää seuraajia.
Suosittelemme
Lisäksi Döllner vahvisti, että Audi johtaa VW-konsernin hardware- ja software-perusrakenteiden kehitystä isompien mallien osalta. Näihin perusrakenteisiin kuuluu myös tuleva SSP, jonka pitäisi löytyä ensimmäisen uuden auton alta vuonna 2027 tai 2028. SSP:stä piti alun perin tulla pelkästään sähköautokäyttöön soveltuva, mutta uusimpien tietojen mukaan rakenne mahdollistaa myös polttomoottorien käytön toimintamatkan pidentäjänä.
