VW Golf juhli viime vuonna puolen vuosisadan mittaista taivaltansa, ja tänä vuonna on Polo-pikkuveljen vuoro. Juhlan kunniaksi VW kaivoi naftaliinista 18 vuoden takaisen avomallisen yksittäiskappaleen Polon pohjalta.
Kyseinen yksilö on Polo GTI Cabrio -konseptiauto, joka debytoi syyskuussa 2007 Frankfurtin autonäyttelyn parrasvalojen alla. Avomallinen pikkuauto tehtiin neljännen sukupolven Polon pohjalta, joka oli tuolloin jo malli-ikänsä loppusuoralla. Sama koskee myös tutkielman rakentanutta Karmannia, joka meni konkurssiin vuonna 2010. Avo-Poloa ei ilmeisesti koskaan harkittu kovinkaan vakavasti sarjatuotantoon, mutta konseptiauto tehtiin silti melkoisella pieteetillä.

Polo GTI Cabrion erikoisin ominaisuus on auton monikäyttöinen kangaskatto. Siihen kuuluu sekä auki liukuva lasinen kattoluukku että avautuva takalasi, joka tarjoaa puoliavonaisen tunnelman myös silloin kun katto on kiinni. Sisätilojen avaraa fiilistä lisää puolestaan valaistu sisäkatto, joka kohottaa tunnelmaa kun sää ei salli avoautoilua.
Suosittelemme
Polon kori vaati paljon muitakin muutoksia kuin vain katon sahaamisen pois. Karmann kehitti autoon räätälintyönä tehdyn takaluukun kannen, rakensi takalokasuojat uusiksi ja loi monia muitakin komponentteja pelkästään tätä tutkielmaa varten. Myös etu- ja takapuskurin design on vakio-GTI:tä sporttisempi etupään ilmanottoaukkojen ja keskeltä perää ulos työntyvien tuplaputkien myötä.

Konseptin punainen kangaskatto taittuu alas sähköisesti. Katon asennosta riippuen tavaratila on joko 304 tai 148 litraa. Avo-Polo tarjoaa tilat neljälle, ja avoautossa harvinainen takaistuimen selkänojan kaatomahdollisuus kohentaa käytettävyyttä. Lisäksi Karmann rakensi avo-Poloon automaattisen ympäriajosuojan kaiken varalta. Voimanlähteenä palvelee neljännen sukupolven Polo GTI:n vakiokuntoinen 1,8-litrainen turbonelonen, joka tuottaa 150 hevosvoimaa. Jousitukseen mahdollisesti tehdyistä muutoksista avokorin kasvaneen painon ehdoilla ei ole tietoa, mutta autossa on ainakin OZ:n mustat 17-tuumaiset vanteet punaisilla tehosteilla ja vakiota leveämpi raideväli.

Kaikki tämä olisi tehnyt avomallisesta Polo GTI:stä niin kalliin, että autolla ei olisi ollut juuri menestysmahdollisuuksia. Polon sijasta Volkswagen panosti vuonna 2011 paluun markkinoille tehneeseen avo-Golfiin ja Beetlen avomalliin, mutta nekään eivät olleet enää mitään myyntihittejä. Avokattoiset pikkuautot ovat sittemmin käytännössä kadonneet myynnistä kaikilta merkeiltä, ja Volkswageninkin mallistossa avoautojen lippua pitää tätä nykyä korkealla enää crossover-korinen T-Roc. Sekään ei ole saamassa enää seuraajaa, kun T-Roc siirtyy lähiaikoina toiseen sukupolveensa.



