Ensimmäinen VW Golf GTI tuotiin Frankfurtin autonäyttelyn parrasvaloihin syksyllä 1975, joten hot hatch -ikoni on jo puolen vuosisadan ikäinen. Merkkipaalua juhlistetaan Edition 50:n avulla, joka on samalla myös Nürburgringin nopein Volkswagen.
GTI:n juhlamalleja on nähty viiden vuoden välein vuonna 1996 debytoineesta Edition 20:stä lähtien. Osa näistä erikoismalleista on ollut myös ominaisuuksiensa puolesta todella erityisiä, kuten 10 vuoden takainen Clubsport S joka nappasi myös Nürburgringin nopeimman etuvetoauton tittelin. Viiden vuoden takainen Edition 45 jäi sen sijaan pelkäksi tarraspesiaaliksi, mutta Edition 50 tarjoaa jälleen kouriintuntuvampia etuja.

Juhlamalli on historian nopein ja tehokkain Golf GTI 325 hevosvoimaan sekä 420 newtonmetriä tuottavan kaksilitraisen turbonelosensa ansiosta. Voima välitetään tuttuun tyyliin etupyörille seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta, ja nollasta sataan pyrähdetään parhaimmillaan 5,5 sekunnissa. Arvo jää edelleen hieman nelivetoisen Golf R:n 4,6 sekunnista, mutta saman teho- ja vääntölukeman tarjoavaan Honda Civic Type R:ään eroa syntyy vain 0,1 sekuntia Hondan hyväksi. Edition 50:n huippunopeuden osalta VW kertoo, että se rajoitetaan todennäköisesti 270 km/h:n lukemaan.

Ulkoisesti erikoismallin tunnistaa monista Edition 50 -logoista, mustista peilinkoteloista, katosta ja pakoputkenpäistä, omista kylkiraidoistaan ja 19-tuumaisten Queenstown-vanteiden punaisista pinnoista. Valkoisen, harmaan ja mustan lisäksi autoon saa kaksi ainoastaan Edition 50:een tarjolla olevaa ulkoväriä, eli klassisen Tornado Red -kirkkaanpunaisen ja Moss Green -metallivihreän. Sisätiloja koristavat puolestaan mm. sporttipenkkien erikoisverhoilu, monet logot ja polkimien kirkkaanpunaiset tehosteet.

Edition 50:ssä on ainoana GTI:nä vakiona mukautuva DCC-iskunvaimennus, ja alustakin on viisi milliä perus-GTI:tä matalampi. Lisäksi ohjaustehostin ja sähköinen tasauspyörästön lukko ovat saaneet uudet säädöt, mutta kyse ei ole vieläkään mistään ratapelistä. Sitä lähemmäksi päästään, kun lisävarustelistalta ruksaa Performance Packin. Se tuo mukanaan kaksi lisäastetta negatiivista camber-kulmaa, 20 prosenttia jäykemmät jouset jotka myös madaltavat alustaa viidellä lisämillillä, jäykemmät puslat ja lisävarusteena saatavat Bridgestone Potenza Race -katuslicksit.
Suosittelemme
Ne ovat myös 1,1 kiloa kevyemmät kuin normikumit per pyörä, ja Golf R:stä tutut Warmenau-takovanteet tuovat yhteensä kolmen kilon painonsäästön. Akrapovicin titaaniputkiston osuus dieettiin on puolestaan 11 kiloa, ja yhteensä Performance Packin painonsäästö kirjataan 30 kilon lukemaan. VW:n testikuski Benny Leuchter ylsi muutama viikko sitten Perfromance Packilla varustetulla Edition 50:llä 7:46.13 minuutin kierrosaikaan Nürburgringin Nordschleifella, mikä tarkoitti kaikkien aikojen ennätystä tuotanto-Volkswageneiden osalta. Nopeimman etuvetoauton titteli kuuluu edelleen Honda Civic Type R:lle, joka oli kuitenkin saanut esimerkiksi turvakaarten kaltaisia muokkauksia kierrosennätystään varten.

Edition 50:n hintoja ei ole julkaistu vielä Saksan kotimarkkinoillakaan, mutta niiden pitäisi jäädä jonkin verran sekä Golf R:n että Civic Type R:n taksojen alle. Ensimmäisten asiakasautojen toimituksia lupaillaan ensi vuoden alkuun, mutta Suomessa tätäkään GTI:n erikoismallia ei nähtäne jos vanhat merkit pitävät paikkansa.
