Quantcast

Mercedes 190 on jo 40-vuotias – “Baby Benz” vaikutti myös BMW:n kehitykseen

Mercedes-Benz lähti aivan uusille urille vuonna 1982 esitellyn 190:n myötä. Totuttua pienempi Mersu oli tuolloin jotakin aivan uutta, ja auto heitti myös kovan haasteen samoihin aikoihin markkinoille tulleelle E30-sukupolven BMW 3-sarjalle.

Jälkimmäinen on noussut suorastaan 1980-luvun sporttisen sedanin stereotypiaksi, mutta E30 ei edustanut esittelyhetkellään mitään uutta tai vallankumouksellista ideaa. Se oli pikemminkin hienovarainen evoluutio edeltäjästään, jolle jo 1960-luvulla lanseerattu 02-sarja oli raivannut menestyksekkäästi tietä.

Perinteistä ylemmän keskiluokan mallia pienempi Mercedes oli sen sijaan suorastaan radikaali pelinavaus. Uusi aika näkyi myös W201-korikoodin saaneen 190:n designissa, jota dominoivat aerodynamiikan ehdoilla viistottu keula, voimakas kiilamuoto sekä koriin integroidut mustat muovipuskurit. Kromipuskureilla ja perinteisemmällä muotoilulla siunattu BMW näytti Mersun rinnalla kuin 10 vuotta vanhemmalta autolta, mutta toki E30:n design on kestänyt hienosti aikaa.

Suosittelemme

Baijerilaismerkin etuna oli laajempi korimallivalikoima, koska 3-sarjaa sai aluksi tarjottujen kaksi- ja neliovisen sedanin lisäksi myöhemmin avomallina sekä Touring-nimen saaneena farmarina. Saatavilla oli myös nelivetoinen versio, jollainen lisättiin Mercedes-Benzin tämän luokan mallistoon vasta paljon myöhemmin C-luokan aikoina. Mercedes 190:n suurin merkitys oli kuitenkin siinä, että se toimi esitaistelijana tähtimerkin myöhemmille kompaktimalleille.

Niinpä esimerkiksi C-luokka ja A-luokan pohjalta tehdyt lukuisat johdannaiset saavat kiittää olemassaolostaan juuri 190:ää. Ennen ensimmäisen ”Baby Benzin” esittelyä Mercedeksen edullisin mallisarja oli W123, eli nykyisen E-luokan suora edeltäjä. 190:n myötä Stuttgartin tähtimerkki tuli aivan uuden ostajakunnan ulottuville, joka osasi arvostaa myös alhaista ilmanvastuskerrointa (0.33) sekä kehittyneitä alustarakenteita.

190 sai ensimmäisenä Mercedeksenä monitukivarsituennalla toteutetun taka-akseliston, joka pakotti myös BMW:n toimiin. Vastaava rakenne tuli vuonna 1989 3-sarjan perustekniikkaa hyödyntäneeseen Z1 Roadsteriin, ja se nähtiin hieman myöhemmin lanseeratussa E36-sukupolven 3-sarjassakin. Sen designia dominoivat kiilamuoto ja koriin integroidut muovipuskurit, joten Münchenin tuotekehitysosastolla oli varmasti vilkuiltu myös Stuttgartin suuntaan.

190:een jäi kuitenkin vielä reilusti kehittämisen varaa seuraavia sukupolvia ajatellen. Mersun kompaktipioneerin takajalkatilat olivat suorastaan tuskaisen ahtaat edustamansa hintaluokan autoksi, ja BMW:n sporttisemmat mallit haastanut kuutoskone saatiin 190:n nokalle vasta vuonna 1985. Vakiovarustelukin oli varsin karulla tasolla, ja 72-hevosvoimaisen vaparidieselin tarjoama suorituskyky vastasi lähinnä liikkuvaa dyyniä. Nakuttajassa oli kuitenkin innovatiiviseksi kehuttu äänieristys, joka oikeutti kuiskaavan dieselin lisänimeen.

Mercedes menetti myös todennäköisesti melkoisen myyntipotentiaalin, kun 190:stä oli tarjolla ainoastaan neliovinen sedan. Luukkuperäistä hatchbackia sentään harkittiin toiseksi korimalliksi, mutta sekin jäi vain suunnitelman asteelle. Stuttgartissa suunniteltiin myös 190:n pohjalta tehtyä takavetoista ralliautoa, mutta nelivetoisen Audi Quattron saapuminen teki ideasta vanhentuneen yhdessä yössä.

Cosworthin kehittämällä 16-venttiilisellä neloskoneella varustetut 190:n sporttimallit haastoivat kadulla ensimmäisen sukupolven BMW M3:n, mutta DTM-ratasarjassa Mersu oli altavastaajana kauteen 1992 asti, jolloin hurjilla spoilereilla varustettu 190 E 2.5 Evolution II onnistui vihdoin nappaamaan sarjan mestaruuden.

Siviililiikenteessä E30-sukupolven BMW 3-sarja nappasi myyntilukemien osalta ykkössijan noin 2,3 miljoonan auton myötä, kun Mercedes 190 joutui tyytymään noin 1,8 miljoonan auton valmistusmäärään. Laajemmalla korimalli- ja moottorivalikoimalla Mersun lukema olisi voinut kuitenkin olla toinen.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.