McLaren esitteli täysin uuden hybridisuperauton – Artura tarjoaa 680 hevosvoimaa ja 30 kilometrin sähköisen toimintasäteen

Superautomerkitkään eivät voi jättää sähköistymistä enää huomioimatta. McLaren testasi hybriditekniikkaa jo kohta 10 vuotta sitten esitellyssä P1-hyperautossa, ja nyt se tuodaan paljon laajempien ostajakuntien ulottuville upouuden Arturan myötä.

Hybridit ovat usein melkoisia möhkäleitä, mutta Arturaa tämä ei koske. Keskimoottorisen superauton kuivapaino on saatu pidettyä ainoastaan 1395 kilossa mm. täysin uuden hiilikuitumonokokin ansiosta. Hybridijärjestelmän massaa kompensoidaan myös kolmilitraisella tuplaturboahdetulla V6:lla muissa McLarenin malleissa käytettävän kasin sijasta. Myllyn sylinterien V-kulma on poikkeuksellisen leveä 120 astetta, mikä mahdollistaa lyhyemmän ja jäykemmän kampiakselin sekä moottorin matalamman sijainnin, jolloin koko auton painopiste on alempana.

Vaikka pääosin alumiinista tehty V6 on turboahdettu, kierrosherkkyyttä riittää 8500 rundin verran. Huipputehoa moottorista irtoaa 585 hevosvoimaa. Voima välitetään uudelle kahdeksanpykäläiselle kaksoiskytkinlaatikolle, jonka kuoret pitävät sisällään myös auton sähkömoottorin. Perinteistä peruutusvaihdetta ei tarvita, vaan pakittelut hoidetaan sähkömoottorin turvin. Lisäksi sähkömoottoria käytetään pienillä nopeuksilla pehmentämään vaihtoja.

Sähkömoottorikin on erityisen kevyt uudenlaisen rakenteen ansiosta, ja se luovuttaa 95 heppaa. 7,4 kWh:n akkupaketin turvin sähköinen toimintasäde on parhaimmillaan 30 kilometriä ja huippunopeus 130 km/h pelkällä sähköllä liikuttaessa. Artura on pistokehybridi, jonka akut saa ladattua 80-prosenttisesti 2,5 tunnissa. Lisäksi lataus onnistuu ajossa polttomoottorin avulla, kun valittuna on tähän tarkoitukseen sopiva ajomoodi.

Suosittelemme

Kokonaistehoksi kerrotaan 680 hevosvoimaa, kun taas vääntöä löytyy 720 newtonmetrin verran. Näillä eväillä takavetoinen superauto kiihtyy nollasta sataan hitusen yli kolmessa sekunnissa ja yltää 330 km/h:n huippuihin. Varttimaili sujuu puolestaan 10,7 sekunnissa. Vauhtia hillitään hiilikuitukeraamisilla jarruilla, joiden levyt ovat edessä 390- ja takana 380-milliset. Pirellin renkaat ovat 19-tuumaiset, ja kumeissa on autolle tietoja syöttävä mikrosiru. Näin ajoavustimet saadaan optimoitua olosuhteiden mukaan. Hydraulinen ohjaustehostin kuulostaa kaiken tämän jälkeen lähes old school -meiningiltä, mutta se tarjoaa McLarenin mukaan edelleen parhaan ohjaustunnon. Tasauspyörästöstä löytyy sen sijaan elektroniikkaa sähkömoottorin välittömän väännön kaitsemiseksi.

Arturan korin muodot on hiottu täysin aerodynamiikan ehdoilla peilejä myöten, ja tarjolla on monia hiilikuituosia 31 eri ulkovärin kaveriksi. Ohjaamon tilojen pitäisi riittää isommallekin kuskille, ja mittaristo on yhdistetty kiinteästi ohjauspylvääseen. Vakiovarusteisiin kuuluvat sähkösäätöiset ja lämmitettävät sporttipenkit, mutta lisävarustelistalta voi poimia myös kevyemmät Clubsport-kupit. Saatavilla on myös monenlaisia sovelluksia ratatelemetriaa ja luistokulmien harjoittelua varten.

Omassa kategoriassaan Artura on jopa edullinen Suomessakin. Minimaaliset viralliset päästöt tuovat mukanaan pienen autoveron, ja niinpä hintalapussa lukee vajaan 273 000 euron lukema veroineen. Hintaan kuuluu myös viiden vuoden takuu ja ilmaiset huollot kolmeksi vuodeksi. Asiakastoimitukset alkavat vuoden kolmannella neljänneksellä, ja täällä omaa Arturaa voi kysellä jo nyt Luxury Collection Automobilesilta.

LähdeMcLaren

Lue lisää