LED-valojen jyrkkä päälle/pois -vaihtuminen on liian kylmää kyytiä Mazdan makuun, joten yritys on tuonut vilkutteluun hieman inhimillisyyttä.
Mazdan LED-suuntavilkkujen on tarkoitus poiketa muista valmistajista, sillä niiden ei vain haluta vilkkuvan päälle ja pois päältä. Mazda puhuu jopa ihmisen sydämenlyöntiä muistuttavasta vilkuttamisesta. Virallisesti nimetty “Dimming Turn Signals” (DTS) on Mazdan yritys inhimillistää arkipäiväistä suuntavilkkujen käyttämistä.
Mazdan aikakauslehti Mazda Stories kertoo tarkemmin miehestä, joka on tämän innovaation takana. Atsushi Yoshidalla on tittelinään ”Mazdan virallinen suunnittelija ja lamppukehitysjohtaja”, ja hän selittää miksi japanilainen autonvalmistaja ei halua vain käyttää jo olemassa olevia tyypillisiä LED-suuntavilkkuja.
“Halusin tuoda suuntavilkkuvalaisimeen elämän tunteen, joka ilmentäisi käsitystä autosta taiteena”, Yoshida korostaa. Hän myös lisää, että LED-valot ovat tyypillisesti kylmiä ja kliinisiä, ja syttyvät ja sammuvat terävällä päälle/pois -tavallaan. Hän jopa vertaa tämän innovaation taustalla olevaa suunnittelufilosofiaa Jinba Ittain kuuluisaan “hevosen ja ratsastajan saumaton yhteistyö” -filosofiaan, jota käytettiin jo aikanaan Mazda MX-5 Miatan kehittämisessä.
“Halusin ilmentää Jinba Ittain luomaa intuitiivista yhteyttä auton ja kuljettajan välillä niin, että pienikin ratin käännös on ihmiskeskeinen kokemus”, Yoshida kuvailee. Hän selittää myös, kuinka suuntavilkun uudelleenkeksimisellä Mazda halusi herättää rauhallisuuden ja turvallisuuden tunteita jalankulkijoille, jotka näkevät auton lähestyvän suuntavilkkuineen.
Suosittelemme
Yoshidan mukaan hän “keskittyi siihen, kuinka kuljettajan aikomukset kumpuavat hänen sydämestään ulottuen sydämenlyönteihin ja pulssiinsa saakka.” Sitten hän ja suunnittelutiimi käyttivät elektrokardiogrammia ihmisen sydämenlyöntien analysointiin. “Katsoin sydämenlyöntien aaltomuotojen aaltoilevan, viipyvän ja hiipuvan, mikä johti suuntavilkkuihin, jotka ilmaisevat LED-lamppujen puuttuvan lämmön.”
Ryhmällä oli kuitenkin joitain ongelmia kehityksen aikana. Konsepti oli alun perin suunniteltu asennettavaksi jo Mazda 3:een, mutta suunnitelmat pitkittyivät Mazdan kamppaillessa epäjohdonmukaisen himmennyksen kanssa. Mazdan täytyi työskennellä osiensa toimittajan kanssa ajoituksen säätämiseksi peräti 0,01 sekunnin välein ennen täydellisen ajoituksen löytämistä. Vasta silloin huolellisesti kehitetty DTS voitiin asentaa ajankohtaiseen CX-30 -malliin.
DTS-tekniikka saattaa tuntua yksinkertaiselta, ja jopa pelkältä kikkailulta. Atsushi Yoshida kutsuu kuitenkin sitä “elämän hengittämiseksi autoihin”. Hän sanoo, että tämä “elämän henkäys” voidaan kokea joka kerta, kun auton kuljettaja koskettaa hyvin suunnitellun auton eri elementtejä, sen muotoa, pinnan laatua ja valoa. Tulevaisuus näyttää, löytääkö tämä kuljettajaa inspiroiva tekniikka kosketuksensa myös erään nimeltä mainitsemattoman saksalaismerkin kuljettajiin, jotka tunnetun kitsaasti käyttävät autonsa suuntamerkkejä.