Mazda MX-5 koeajossa Ahvenistolla

Jokamiehen toimitukselle tarjoutui tilaisuus testata Mazdan uusinta MX-5 mallia Ahveniston moottoriradalla. Toki lähdimme mukaan kokeilemaan maailman eniten myytyä roadsteria, jonka väitetään olevan omaa luokkaansa hauskuudessa.

Nykyinen malli tuli myyntiin viime vuonna ja on neljättä sukupolvea, joka tunnetaan koodinimellä ND. Aikaisemmat sukupolvet ovat olleet aakkosjärjestyksessä NA – NC. Tarjolla on sekä 1,5- että 2.0-litrainen vapaastihengittävä Skyaktiv-moottori, joista maistelimme suurempaa. Tehot ovat 131 ja 160hv, mikä saa varmasti monen nyrpistämään nenäänsä.

MX-5:n hauskuus ei kumpuakaan suurista tehoista vaan keveydestä, hyvin rakennetusta alustasta ja ketterästä käytöksestä. Se tarjoaa alkukantaista suodattamatonta ajamisen iloa, joka nykypäivän autoissa alkaa olla vähitellen katoavaa kansanperinnettä. Moottori on edessä ja veto takana. Ainoa oikea ratkaisu roadsteriin. Painonjakautuma on 50/50, mikä lupaa tasapainoisia ajo-ominaisuuksia. Lisäksi MX-5 on käynyt läpi noin sadan kilon laihdutuskuurin edelliseen malliin verrattuna, mikä osaltaan kompensoi maltillisia tehoja.

Aurinko tarjoili testipäivälle kunnon hellekelin, joten puitteet avoautolla kurvailuun olivat täydelliset. Kurvailu kuvaakin hyvin päivän ohjelmaa, koska ajolenkki oli rakennettu pujotteluradaksi. Paikalla oli tarjolla myös Mazda2-malleja, joten vertailu tavalliseen käyttöautoon kävi näppärästi.

Mazda MX5

MX-5:n ohjaamo on tyköistuva. Kaikki hallintalaitteet ovat hyvin käsillä ja toimivat japanilaisella täsmällisyydellä. 180 cm kuljettaja saa hyvin järjesteltyä ajoasennon itselleen sopivaksi, ja säätövaraa jää vielä ylikin. Kaksimetrisellä on varmasti jo haastavampaa. Tämä on tuttua myös vanhemmista MX-5 -malleista. Myös nahkapenkit tuntuvat mukavilta vaikka pidempäänkin kurvailuun.

Suosittelemme

Mazda MX5

Ohjaamon laatuvaikutelma on parantunut malliuudistuksessa. Edellisen mallin kova muovi on osittain siirtynyt eläkkeelle pehmeämpien materiaalien tieltä. Kojelaudan keskellä oleva monitoiminäyttö on luettavissa myös kirkkaassa auringonpaisteessa katon ollessa auki, mikä osaltaan kertoo hyvästä toteutuksesta. Näkyvyys ei ole itsestään selvyys esimerkiksi tarvikenavigointien kanssa. Avoautoilu asettaa omat haasteensa.

Skyactiv-moottori toimii hienosti ollakseen vapaastihengittävä. Vertailussa edellisen mallin 1,8-litraiseen ero on selkeä. Kaasujalalla voi hoitaa osan ohjailusta kuivallakin asvaltilla pujotellessa. Luistonesto antaa kuljettajalle vapauden pieneen leikkimiseen, mutta ottaa vastuulleen isommat hölmöilyt. Toki sen saa kytkettyä pois, kuten tämän tyyppisessä autossa pitääkin. MX-5 on todella juuri niin hauska, kun sen väitetään olevan. Jeremy Clarksonia lainaten autossa ei tarvitse olla miljoonia hevosvoimia tarjotaakseen nautintoa.

Mazda MX5

Ohjaus on nykyään tehostettu sähköllä. Se on hitaissa nopeuksisssa ja kaupunkipyörityksessä edellistä versiota kevyempi, mutta muuttuu jämäkämmäksi nopeuden noustessa. Tuntuma on ehkä aavistuksen etäisempi kuin aikaisemmin mutta täysin riittävä aktiiviseen ajamiseen. Kaiken kaikkiaan entisten mallien fiilis on hyvin onnistuttu säilyttämään uudessa mallissa. Jenkeissä ja jossakin muissakin maissa auton kulutusta mitataan yksiköillä miles per gallon. Miatan eli MX-5:n jenkkiversion yhteydessä yksikkö on kuulemma muutettu muotoon smiles per gallon. Sopii hyvin MX-5:n tunnelmaan.

Mazda MX5

Teksti: Hannu Laurikainen
Kuvat ja video: Jukka Mykkänen

Lue lisää