Maseratin pienempi katumaasturi esiteltiin vihdoinkin – Grecalesta tulee myös täyssähköinen Folgore-versio

Levanten alapuolelle Maseratin mallistossa sijoittuva pienempi katumaasturi on ollut italialaismerkillä jo pitkään työn alla. Nyt Grecale-nimen saanut uutuus tuotiin vihdoinkin julkisuuteen pitkän tiiserikampanjan jälkeen.

Esimerkiksi Porsche Macanin, Jaguar F-Pacen ja BMW X3:n haastava Maserati on vajaat 4,9 metriä pitkä ja karvan alle kaksi metriä leveä, ja korkeutta autolla on noin 1,7 metriä. Teknisesti Grecale pohjautuu Alfa Romeo Stelvioon, mikä ei kuitenkaan näy päälle päin. Katumaasturiin on tuotu Maseratin omaa tyyliä esimerkiksi etulokasuojien koristeritilöiden ja kauniisti kaartuvan sivuikkunalinjan myötä, kun taas takavalojen ledinauhojen pitäisi tuoda mieleen reilun 20 vuoden takaisen 3200 GT:n bumerangitakavalot.

Keulailmeessäkin on vahvaa Maserati-henkeä, vaikka jotkut ovat jo ehtineet huomauttaa Grecalen nokan yhdennäköisyydestä Ford Puman kanssa. Sisusta on puolestaan huomattavasti Levantea modernimman oloinen keskikonsolin tuplaruudun myötä, ja mittaristo sekä kellokin ovat täysin digitaalisia. Ylempi keskinäyttö on 12,3-tuumainen, kun taas alemmalla ruudulla on mittaa 8,8 tuumaa. Kolikon kääntöpuolena voi kuitenkin olla heikentynyt käytettävyys, koska useimpia toimintoja hallitaan perinteisten nappien sijasta kosketusnäytöltä.

Äänentoistosta vastaa Sonus Faber, ja paremmassa järjestelmässä on peräti 21 kaiutinta, 3D-soundi sekä 1200 watin teho. Apple CarPlayn ja Android Auton käyttö sujuu langattomasti, ja Maseratin oman multimediajärjestelmän pitäisi tarjota tablettimainen käyttökokemus. Ajettavuutta optimoidaan puolestaan jo MC20-superautossa hyödynnetyn Vehicle Dynamic Control Modulen edelleenkehitetyllä versiolla, joka valvoo ennakoidusti auton liikeitä eri suuntiin ja tarjoaa räätälöidymmän ajokokemuksen eri moodeissa.

Suosittelemme

Kaikkien mallien varusteluun kuuluvat myös ZF:n kahdeksanvaihteinen automaatti ja neliveto. Myynti alkaa loppuvuodesta neljän version voimin, jotka ovat GT, Modena, Trofeo sekä rajoitettuna eränä valmistettava PrimaSerie-lanseerausmalli. Sekä GT:ssä että Modenassa hyödynnetään 48 voltin sähköjärjestelmällä höystettyä kaksilitraista ahdettua bensanelosta, joten kyseessä on mieto hybridi. Tehokkaammassa Modenassa on 330 heppaa, kun taas GT:ssä täytyy tyytyä tasan 300 hevosvoimaan. Molempien maksimivääntö on kuitenkin identtinen, eli 450 newtonmetriä.

GT kiihtyy nollasta sataan 5,6 sekunnissa, kun taas Modena suoriutuu tästä vielä 0,3 sekuntia nopeammin. Lisää löylyä kaipaaville tarjotaan kolmilitraisella tuplaturbo-V6:lla varustettua Trofeota, jonka voimanlähde pohjautuu MC20:n Nettuno-voimanlähteeseen ja on kuulemma F1-moottoreiden inspiroima. 530 hevosvoiman ja 620 newtonmetrin voimavarat mahdollistavat 3,8 sekunnin pyrähdyksen nollasta sataan ja 285 km/h:n huippunopeuden, mutta toisaalta V6:n toinen sylinteriryhmä voidaan pudottaa kokonaan pelistä kulutuksen pienentämiseksi.

Sekä Modenassa että Trofeossa on 34 milliä leveämpi takaraideleveys, ja jälkimmäisessä on myös aggressiivisempi korisarja sporttisine pakoputkenpäineen. Trofeon hidastumisesta vastaavat Brembon jarrut, ja ajokäytöksestä tulee mahdollisimman terävä erityisessä Corsa-moodissa. Sporttimallin vakiovarusteisiin kuuluu myös korkeussäädettävä ilmajousitus, jonka saa muihinkin malleihin lisähintaan.

Suomalaisittain kiinnostavin versio lienee kuitenkin ensi vuonna perässä seuraava täyssähköinen Folgore, joka tarjoaa 105 kWh:n akkupaketin ja 800 newtonmetrin maksimiväännön. Muut numeroarvot ovat vielä hämärän peitossa, mutta latauksessa käytetään vain 400 voltin teknologiaa joidenkin kilpailijoiden 800 voltin ratkaisun sijasta. Kotimaassa Grecalea voi jo kysellä Luxury Collection Automobilesilta.

LähdeCarscoops

Lue lisää