Manhart yrittää saada AMG:n neloskoneeseen edes hitusen vanhan veekasin magiaa – C 63 S:n hybridivoimalinja tuottaa virityksen jälkeen 725 heppaa

Mercedes-AMG:n perinneasiakkaat ovat olleet kaikkea muuta kuin innoissaan turbonelosta hyödyntävällä hybridivoimalinjalla varustetusta uudesta C 63 S:stä. Veekasilla ladattuihin edeltäjiinsä verrattuna auto on kuin varjo entisestään, ja niinpä C-luokan tulisin versio uhkaa jäädä myös myynnillisesti melkoiseksi flopiksi.

Kaikki eivät kuitenkaan suostu heittämään kirvestä kaivoon heti kättelyssä. Saksan Wuppertalissa majaansa pitävä virityspaja Manhart on ottanut käsittelyynsä uuden C 63 S:n sillä ajatuksella, että autoon saataisiin loihdittua edes hitunen V8-koneisten edeltäjiensä magiaa. Neloskoneesta on hankala saada veekasia millään ilveellä, mutta Manhart on kuitenkin pyrkinyt saamaan erityisesti auton äänimaailmasta tehdasvakiota vakuuttavamman.

Kuva: Manhart

CRE 700 -nimiseen virityssarjaan kuuluu uusi pakoputkisto sporttimallisilla downpipeillä ja 300-kennoisilla katalysaattoreilla. Näillä eväillä soundin pitäisi kuulemma olla huomattavasti vakiota voimakkaampi. Pakoputkiston osat on tässä vaiheessa tarkoitettu vain Saksan ulkopuolisille markkinoille, mutta Manhart voi kehittää myös Saksan katsastuslaitos TÛV:n hyväksymän version jos kysyntää on tarpeeksi.

Vaikka uudesta C 63 S E Performancesta puuttuu karismaa tehtaan jäljiltä, tehonpuutteesta autoa on hankala syyttää. Kaksilitraista turbonelosta ja sähkömoottoria hyödyntävästä hybridivoimalinjasta irtoaa nimittäin hulppea 680 hevosvoiman kokonaisteho ja 1020 newtonmetrin maksimivääntö. Manhart lisää turbokoneeseen oman MHtronic-nimisen moduulinsa, jolloin kokonaisvoimavarat kasvavat jo 725 hepan ja 1120 newtonin lukemiin.

Kuva: Manhart

Ulkoisesti Manhartin CRE 700 on lähes ennallaan, koska autossa säilytetään AMG:n korisarja ja 20-tuumaiset vanteet. Sama koskee sisustaakin, koska kuvissa näkyvässä F1 Editionissa on jo tehtaan jäljiltä kuppipenkit, punaiset turvavyöt ja erilaisia hiilikuitukoristeita. Manhartin panos rajoittuu tässä vaiheessa maskin mustattuun logoon, samalla tyylillä käsiteltyihin ovenkahvoihin, ovien CRE 700 -merkkeihin sekä mattaharmaisiin ja punaisiin raitoihin.

Kuva: Manhart

Lisäksi autoon on asennettu H&R:n jouset, jotka madaltavat kulkuasentoa 20 millillä. Jarrut on jätetty sen sijaan ennalleen, mutta tällekin puolella on kuulemma saatavissa päivityksiä haluttaessa. Manhartilta saattaa olla tulossa muitakin tuning-palikoita uuteen C 63 S:ään, jos nyt esitelty versio herättää tarpeeksi kiinnostusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

Kuva: Manhart
Kuva: Manhart
LähdeCarscoops

Lue lisää