Nykyajan Ärrä-Golf on syystäkin kerännyt laajan fanijoukon ympärilleen, mutta nopean pikku-Volkkarin juuret versoavat vahvoina jo 80-luvulta.
Jotkut tykkäävät ajaa miltei superautomaista nopeutta mutkaisia teitä pitkin ilman, että tavallinen tallaaja kiinnittää auton ulkonäköön mitään sen erityisempää huomiota. Tässä on ollut yksi R-mallin Golfin menestyksen suosion salaisuuksista. Nykyisessä muodossaan tämä huomiota herättämätön muotoilu, nelivetotekniikka, tehokas suorituskyky ja ”R”-logo voidaan jäljittää 2000-luvun alkuun, kun Golf R32 näki päivänvalon.
Ajassa voidaan kuitenkin mennä yli vuosikymmen tuosta taaksepäin, kun myös tehtaalta rullasi ulos aivan samalla kaavalla toteutettu Golf. Sleeper-henkinen ulkoasu, aidosti luun kurkkuun lyövä suorituskyky ja ilman ajonautintoa häiritsevää luistoestoa tarjoiltu pakkaus vakuutti jo tuolloin. Jos et kuitenkaan ole kuullut kaikkea tätä herkkua jo 80-luvulla tarjoilleesta Golf G60 Limited -mallista, niin tähän on syynsä. Näitä jo nimensä mukaisesti rajallisia autoja valmistui nimittäin ainoastaan 71 kappaletta autotehtaan VW Motorsport -yksikön toimesta.
Suosittelemme
80-luvun lopulla Volkswagen tarjoili vauhdinnälkäisille 8-venttilisen ja 110 heppaisen Golf GTI:n, josta tuli tarjolle myös 137 hevosvoimainen 16-venttiilisellä moottorilla varustettu versio. Volkkari tarjoili 8-venttiilisestä koneesta myös 158 hevosvoimaista ahdettua mallia, joka löysi tiensä Corrado coupen, Golf G60:n ja ulkoisesti hormonihoitoa saaneen näköiseen Golf Rallyeen, jonka piti myös tosissaan haastaa Lancia Delta Integrale rallipoluilla.
Golf Rallye saattoi ulkonäöllään varastaan kadulla huomion, mutta todellisuudessa G60 Limited sisälsi ylivoimaisesti joukon ruudikkaimman suorituskyvyn. Golf G60 Limited:issä yhdistyi kierrosherkkä 16-venttiilinen moottori, ja mekaaninen G-ahdin. Lopputuloksena oli 207 tervejalkaista pollea, mikä oli melkein kaksi kertaa enemmän, kuin hinnat alkaen GTI-mallissa. Vääntöä saatiin 252 Nm, mikä oli kova lukema nelisylinteriselle tehdasvalmisteiselle katuautolle tuohon aikaan. Kun vielä Golf Syncrosta tuttu vaihteisto välitti vedon kaikille neljälle tassulle, niin yksikään yli 200:sta pollesta ei päässyt tallista karkuun. Lopputuloksen G60 Limited kellotti 0-100 km/t ajaksi karvan yli kuusi sekuntia, mikä oli varsin hyvä tulos tuon ajan hot hatchille.
Vaikka Limited-mallia saikin vain vasemmalta ohjattavana, niin jokunen yksilö löysi tiensä myös Brittein saarille, kuten juttumme kuvissa paistatteleva yksilö. Sikäläinen 4 Star Classics -yritys pyytää moisesta 79 995 puntaa, mikä päivän kurssilla tekee euroissa miltei 93 000 €. Auto on järjestysnumeroltaan 16. valmistunut yksilö, ja mittarista löytyy 108 900 km. Vaikka auto onkin omassa kategoriassaan varsin hieno ja harvinainen, niin herää kuitenkin kysymys, onko järkeä upottaa vanhaan Golfiin moista rahamäärää?