Tämä Komatsu E-Dumper on raskaansarjan kuorma-auto, jota käytetään avolouhoksilla ja kaivoksilla maan siirtoon suurissa erissä. Se on myös maailman suurin sähkökäyttöinen ajoneuvo, jossa on niin ikään maailman suurin ajoneuvokäytössä oleva akusto.
Sähköisen Komatsun voimanlähteenä on 590kW:n (n. 800hv) sähkömoottori, joka tuottaa hulppeat 9500Nm:n vääntöä. Vertailun vuoksi, perus perheauton moottorissa on noin +/- 200Nm vääntöä. Komatsun Lithium-Ion jättimäinen akusto pystyy varastoimaan 700KWh edestä sähköa ja painaa peräti 4500 kiloa. Paino ei tosin paljoa tunnu, sillä ajoneuvon kokonaispaino lastattuna on yli 110 000 kiloa ja tyhjänäkin painoa on vielä 45 000 kiloa!
E-Dumper sähkökuorma-auto on Kuhn AG:n ja Lithium Storage GmbH yhteistyön tulos ja prototyyppi on lähes valmis tositoimiin sveitsiläisellä louhoksella. Prototyypin hinnaksi tuli yli 850 000 euroa, joten koko arsenaalin korvaaminen sähköisillä versioilla ei käy ihan hetkessä, mutta merkittävien polttoainesäästöjen ansioista, laite maksanee ainakin osittain itseään takaisin.