Lamborghinin teknologiajohtaja tuimana: Täysin synteettistä ääntä ei voida hyväksyä merkin sähköautoissa

Lamborghini kehittää kuumeisesti uusia keinoja tuodakseen todellisia ääniä sähköautolla huristeluun.

Kuva: Lamborghini.

Teslan kaltaisten merkkien melko tavallisilta näyttävät ”kauppakassisähköautot” ovat jo parhaimmillaan supernopeita, joten monet ovat jo ehtineet ihmetellä, mihin tarvitaan enää Ferrarin ja Lamborghinin kaltaisia perinteisiä urheiluautoja. Lamborghinin teknisen puolen pääjohtajan Rouven Mohrin tuoreen haastattelun mukaan italialainen autonvalmistaja aikoo säilyttää nopean ajokokemuksen tunteen myös todellisen äänen kautta.

On selvää, että mahtavat moottorista ja pakoputkista kantautuvat äänet ovat seksikkäin ominaisuus useimmissa superautoissa, joita Lamborghinikin merkkinä parhaansa mukaan edustaa. Siirtyminen sähköajoneuvoihin on kuitenkin perustekniikaltaan hiljaista. Mitä tulee Lamborghinin tulevaisuuden sähköautojen äänimaailmaan Mohr paljastaa, että heidän tiiminsä “työskentelee asian kimpussa, jotta homma menee mahdollisimman vähän keinotekoiseksi”. Itse mies menee henkilökohtaisesti vielä pidemmälle täräyttäen, “ettei voi hyväksyä täysin synteettistä autonääntä!”

Mikä sitten on ongelma synteettisissä äänissä, kuten vaikka Kia EV6:ssa? “Tunnet pahimmillaan ristiriitaisuutta sen suhteen, mitä auto tekee todellisuudessa, ja mitä sen tuottama ääni antaa ymmärtää auton tekevän”, Mohr kuvaa tilannetta. Tuon ristiriitaisuuden poistaminen on yksi tärkeimmistä huolenaiheista Lamborghinin sähköautojen tuotannossa.

”Tällä hetkellä tämä on eittämättä yksi suurimmista asioista. Brändillämme on vielä pitkä tie täydellisen soundin löytämiseen. Meillä on jo joitain ideoita ja ehdotuksia, mutta tällä hetkellä emme ole vielä päättäneet, millainen lopullinen tuotantoauto tulee olemaan tämän asian suhteen”, hän sanoo.

Entä miten luoda ääni, joka pitäisi saada aikaan voimansiirrosta, joka on tunnettu sen äänettömyydestä? Mohr sanoo, että asiaan voidaan vaikuttaa olemassa olevaa ääntä vahvistamalla. “Kokeilemme nappaamalla taajuuksia, joita olemme saaneet sähkömoottoreista. Vahvistamme niistä joitain, ja poistamme puolestaan osan taajuuksista, ja yritämme siten luoda jotain ainutlaatuista.”

Suosittelemme

Mielenkiintoista kyllä, Mohr vertaa tätä kuvaamansa prosessia tapaan, jolla nykyaikaisilla polttomoottoreilla on viritetty pakokaasuääniä, jotka myös vahvistavat ääniä. “Se, miltä nykyajan polttomoottoriautot kuulostavat ovat kokeneet myös äänen suunnittelua. Niiden perusääni on kuitenkin usein todellisuutta, toisin kuin sähköautoissa.”

Vaikka valtavirran autonvalmistajat eivät usein käytä suuria resursseja pakokaasuäänien säätämiseen, suorituskykyyn keskittyvät merkit tekevät niin. Luonnollisesti vaikkapa autojen pakoputkistojen myyntiin keskittyvät valmistajat käyttävät myös paljon aikaa tuotteidensa virittämiseen saadakseen aikaiseksi tiettyjä ääniä. Kuulostaako lopullinen Lamborghinin tuotantosähköauto missään olosuhteissa yhtä hyvältä kuin perinteinen V12-superauto? Asialla on epäilijänsä, mutta jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä Lamborghini saa aikaiseksi.

Kuva: Lamborghini.
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat