Lahden Jenkkiautonäyttelyssä bongattiin uskomaton taidonnäyte – 1:2-kokoista Dodge Chargeria vauhdittaa 4-heppainen paikallismoottori

Dodge Charger kuuluu muskeliaikakauden himoituimpiin autoihin. Charger aloitti uransa tyylikkäänä fastback-coupéna vuonna 1966, mutta muodoissa ei ollut ilmeisesti tarpeeksi räyhäkkyyttä. Ostajat janosivat brutaalimman näköisiä muskeliautoja, ja niinpä Charger laitettiin täysin uusiksi mallivuodelle 1968. Keulan sekä perän muotoihin tuli lisää aggressiivisuutta, ja takalasi verhottiin eräänlaiseen tunneliin. Lisäksi kylkilinjaan loihdittiin näyttävä taitos korostamaan meneviä linjoja.

Kakkossukupolven Chargerin haluttavuutta on lisännyt vielä auton rooli elokuvahistorian kuuluisimmassa takaa-ajossa. Konnat jahtaavat nimittäin mustalla vuoden 1968 Chargerilla Steve McQueenin esittämää Frank Bullittia San Franciscon mäkisillä kaduilla. Pölykapselit lentelevät takaa-ajon melskeissä, ja lopulta Dodge suistuu tieltä ulos ja syttyy palamaan. Toinen kuuluisa Charger on Etelävaltioiden lipun koristama General Lee vuodelta 1969, joka esiintyi The Dukes of Hazzard -nimisessä TV-sarjassa.

Chargerin moottorivalikoima ulottui 225-kuutiotuumaisesta nuhapumppukuutosesta 440-kuutiotuumaiseen isolohkokasiin ja legendaariseen 426 Hemiin. Lahdessa viikonloppuna järjestetyssä Jenkkiautonäyttelyssä bongattiin vähän pienemmällä voimanlähteellä varustettu Dodge, joka ei kuitenkaan tainnut jättää yhtäkään näyttelykävijää kylmäksi. Kyseessä on nimittäin Christian ja Sebastian Strömbergin isä- ja poikaprojektina 1:2-mittakaavaan kutistama versio, joka näyttää lähes hämäävän aidolta.

Kullanväriseksi maalattu ”pienoismalli” on loihdittu kotitallissa normaaleilla käsityökaluilla ylijäämäteräksestä, pellistä ja muista jämäosista. Korin lisäksi myös runko on tehty täysin itse. Mallina käytettiin vieläkin pienempää muovista Chargeria mittakaavassa 1:25. Muodot ovat onnistuneet todella hyvin, koska auton tunnistaa 1969 Chargeriksi heti kättelyssä. Kattoa koristaa esikuvan mukainen vinyyli, ja kaikki kromilistatkin ovat oikeilla paikoillaan. Perää kiertävässä mustassa raidassa lukee hauskasti 1/2 esikuvan R/T-merkinnän sijasta, mikä kertoo laitteen todellisesta koosta.

Suosittelemme

Sisältä löytyy kaksi penkkiä perheen pienimmille cruisailijoille, ja lattiashifteri sekä rattikin ovat kuin oikeiden autojen maailmasta. Jopa luukkujen saranat ovat täysin esikuvan mukaiset, ja takaluukun saa lukkoon pienellä avaimella. Valot ovat luonnollisesti täysin toimivat, ja takahelman alta pilkottavat brutaalin näköiset tuplaputket. Soundit ovat kuitenkin vähemmän muhkeat kuin 1:1-Chargerissa, koska konepellin alla pörisee neljäheppainen paikallismoottori. Se on Clinton-nimisen firman tuotantoa.

Tikkurilan Romusta löydetty moottori on suunniteltu alun perin pyörittämään esimerkiksi generaattoreita tai vesipumppuja, mutta nyt se on löytänyt uuden kodin Chargerin konepellin alta. Minimuskeliauto kulkee sen voimin tällä hetkellä kävelyvauhtia, mutta tekniikkaan on kuulemma jo suunnitteilla päivitys. Voima välitetään hydraulisesti taka-akselin kahdelle hydraulimoottorille, jotka määräävät laitteen kulkusuunnan.

Etupyörät ovat kotoisin vanhasta kottikärrystä, ja takakiekot on lainattu puolestaan golf-kärrystä. Akselit ovat täysin omaa tuotantoa takatasauspyörästöä myöten. Christian Strömbergin isä teki ne jo vuonna 1969 pojalleen valmistamaan sähköjeeppiin, joten Chargerissa hyödynnetään esikuvan vuosimallin mukaisia vintage-osia. Strömbergin isä oli kuulemma paikallinen Pelle Peloton, ja Charger-projektissa on yritetty pitää sukuperinteitä yllä. Christianin poikakin on oppinut hitsaamaan ja suunnittelemaan eri asioita auton myötä.

Laite on tehty Strömbergin jo edesmenneen isän muistolle neljän vuoden aikana, mutta monen täysikokoisen projektin tavoin se ei ole koskaan täysin valmis. Christian Strömberg on rakentanut teini-ikäisestä lähtien muovipienoismalleja, joten malliharrastus on saanut 1:2-kokoisessa Chargerissa aivan uuden ulottuvuuden. Jäämme odottelemaan, kuinka maailman ainoa puolikkaan auton kokoinen Charger vielä kehittyy tulevaisuudessa.

Lue lisää