Kun 500 heppaa kohtaa 750 kiloa – uutta Donkervoort F22:ta vauhdittaa Audin turboviitonen

Hollantilainen Donkervoort on tehnyt jo vuosikymmeniä äärimmäisen kevyitä urheiluautoja, joiden inspiraatio haettiin alun perin Lotus Sevenistä brittiläisen Caterhamin tavoin. Donkervoortin uusin luomus on etääntynyt ulkonäöltään jo aika kauas noista ajoista, ja myös pellin alla on enemmän potkua kuin koskaan.

Aiemman D8 GTO:n korvaava uutuus on nimetty F22:ksi firmaa vetävän Denis Donkervoortin Filippa-tyttären syntymäpäivän mukaan. Kyseessä on täysin uusi auto, jonka kuitenkin tunnistaa lähes välittömästi merkkinsä edustajaksi persoonallisen muotokielen ansiosta. Donkervoortin tavaramerkkeihin kuuluvat huiman pitkä nokka, lähes taka-akselin päällä sijaitseva ohjaamo sekä klassisista esikuvista muistuttavat erilliset lokasuojat, jotka on kuitenkin takana integroitu entistä selvemmin koriin.

Kuva: Donkervoort

Neljän metrin pituisen sportin erikoisuuksiin kuuluvat myös sivuputki, perhostyyppiset ovet sekä irrotettavat hiilikuituiset kattopalat. Kaikki valot ovat nykyteknologian mukaisesti ledejä, ja kojelautaan upotetun digitaalimittariston kaveriksi saa tietoviihdetoimintojen kosketusnäyttönä palvelevan iPadin. Ilmastointikin on tarjolla lisävarusteena, ja suurinta osaa auton toiminnoista hallitaan ratin kautta. Donkervoort kehuu, että edeltäjää suurempien ulkomittojen ansiosta ohjaamo on aiempaa tilavampi ja tavaratilaakin riittää 298 litran verran. Istuimet ovat peräisin Recarolta, ja autoon saa sekä radalle että kadulle sopivat kuusipistevyöt.

Kuva: Donkervoort

Donkervoort pitää kiinni perinteistä myös moottorin kohdalla. Niinpä uutta F22:ta vauhdittaa edeltäjän malliin Audilta lainattu 2,5-litrainen viitosturbo, jonka voimavarat ovat kuitenkin kasvaneet 58 hevosvoiman ja 70 newtonmetrin verran. Potkua on kaikkiaan 500 heppaa ja 640 newtonia, jotka välitetään takapyörille erityisen kevyen ja lyhyillä liikeradoilla varustetun viisipykäläisen manuaalin kautta. Kierroksia tasataan Boschin kehittämän teknologian avulla, ja pitoa kohentaa Torsenin lukkoperä. Sähköisistä ajoavuista mukana ovat ainoastaan eri tasoille säädettävä luistonesto sekä lisävarusteena tarjottavat kisakaliiberin ABS-jarrut Boschilta.

Kuva: Donkervoort

Nollasta sataan pyrähdetään vain 2,5 sekunnissa ja kahdensadan nopeus on taulussa 7,5 sekunnin jälkeen, joten kiihtyvyys on hyperautotasoa. Huippunopeudeksi kerrotaan 290 km/h, mutta kohderyhmälle tärkeämpää lienee 2,15 g:n sivuttaiskiihtyvyys. F22:n täysin uusi rakenne yhdistelee teräsputkia hiilikuituun, ja vääntöjäykkyyden pitäisi olla tuplasti edeltäjää paremmalla tasolla. D8 GTO:hon verrattuna auton massa on kasvanut 70 kilolla, mutta 750 kilon lukema edustaa silti höyhensarjaa muiden nykysporttien rinnalla.

Alustarakenteisiin kuuluvat puolestaan päällekkäiset kolmiotukivarret sekä edessä että takana ja TracTiven mukautuvat iskunvaimentimet. Autossa on myös hydraulinen säätöjärjestelmä, jonka avulla maavaraa voi nostaa tai laskea 35 millin verran. Teräksiset jarrulevyt ovat edessä 330- ja takana 279-milliset. Nelimäntäiset jarrusatulat tulevat AP Racingiltä, ja ohjaustehostimenkin saa haluttaessa. F22:n tuotantomäärä rajoitetaan vain 75 yksilöön, joista 50 on jo myyty 245 000 euron verottomasta lähtöhinnasta huolimatta.

Kuva: Donkervoort
LähdeCarscoops

Lue lisää