Kova kuumuus voi viedä jopa kolmanneksen sähköauton kantamasta.

Kylmä lämpötila vähentää tunnetusti akkukäyttöisten laitteiden käyttöaikaa, mutta tutkimusten mukaan liiallinen kuumuus voi olla aivan yhtä hankala toimintaympäristö.

Uudet tutkimustulokset viittaavat siihen, että liiallinen kuumuus voi lyhentää sähköajoneuvojen kantamaa huomattavasti. Tulokset ovat hyvin samansuuntaisia, joita on vastaavasti saatu kylmyyden aiheuttamista muutoksista akkuteknologialle.

Seattlessa sijaitseva Recurrent-niminen yritys tutkii ja testaa tuhansia ajoneuvoja vuosittain analysoidakseen akkujen ja niiden kantaman välistä suhdetta. Yrityksen uusimmat tiedot osoittavat, että kun lämpötilat nousevat todella korkeiksi, sähköautot voivat menettää lähes kolmanneksen ilmoitetusta kantamastaan. Vaikka Recurrent ei maininnut automerkkejä nimeltä, yritys paljastaa joidenkin ajoneuvojen kantaman tipahtavan jopa 31 prosenttia, kun lämpötilat nousivat yli 100 Fahrenheit-astetta (38 celsiusastetta).

Recurrent on sama yritys, joka todisti viime vuoden puolella, että pakkasilla on lähes identtinen vaikutus akkuihin. Testeissä sekä Ford Mustang Mach-E, että Volkswagen ID.4 tiputtivat kantamastaan noin 30 prosenttia, kun lämpötilat laskivat alle yhden pakkasasteen. Samalla on syytä kuitenkin muistuttaa, että raja-arvojen sisään jäävillä lämpötiloilla on enää vähän vaikutusta akkujen tehovaraukseen.

Recurrent huomautti myös, että sen tiedot kovien kuumuuksien aiheuttamista vaikutuksista akuille ovat vielä toistaiseksi hyvin rajalliset. Yhtiön toimitusjohtaja Scott Case selitti tilannetta, että kattavien tietojen kerääminen on vaikeaa, koska suurin osa testiajoista tehdään aikaisin päivällä lämpötiloissa, jotka eivät ole useinkaan vielä ehtineet kohota tutkimustulosten kannalta tarpeeksi korkeiksi.

Michiganin yliopiston akkuteknologian tutkimusosaston Greg Lessin mukaan kantaman pieneneminen korkeissa lämpötiloissa johtuu yksinkertaisesti kemiallisista muutoksista. “Kun saavutetaan yli 104 Fahrenheit-astetta, anodin passiivinen emissiokerros alkaa hajota, ja tämä hajoaminen aiheuttaa nestemäisen elektrolyytin kulumista, mikä lyhentää akun käyttöikää”, hän paljastaa.

Suosittelemme

Toistaiseksi kuluttajat voivat vielä mielenkiinnolla jäädä odottelemaan suostuisiko Recurrent kertomaan tuloksistaan, mitkä automerkit kärsivät ongelmista eniten. Siihen asti yleispätevänä kehotuksena kuuluu välttää sähköautoilla ajamista lämpötiloissa, jotka saavat niiden kantaman pienenemään. Kehotus on toki aivan aiheellinen, mutta voi aiheuttaa ainakin meille suomalaisille vielä päänvaivaa…

LähdeCarscoops

Lue lisää