Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.
Tesla Cybertruck uhmaa luonnonlakeja paitsi ulkonäöllään, myös suorituskyvyllään. Jokainen lienee jo ehtinyt luoda oman käsityksensä tästä mielipiteet jakavasta sähköautosta niin hyvässä, kuin erityisesti pahassakin. Yksi asia on kuitenkin varmaa, ja ne ovat auton käsittämättömät kiihtyvyyslukemat isolle lava-autolle.
Itse asiassa Cybertruck on ansainnut saada kunnian nopeimpana lava-autona, jonka amerikkalainen Car and Driver -lehti on koskaan testannut. Tämä saatiin aikaiseksi lippulaivaversio “Cyberbeastilla”, jossa on kolme sähkömoottoria, joiden avulla auton teholukemaksi saadaan 845 hevosvoimaa. Hopeiselta avaruushirviöltä vei 60 mailin nopeuteen, eli 0-96 km/t vain vaivaiset 2,6 sekuntia!
Entä sitten Cybertruckin pahimmat jenkkikilpailijat Rivian R1T ja GMC Hummer EV? Samainen automedia on testannut myös sekä lippulaiva R1T:n, että Hummer EV:n jo aiemmin, ja ne ovat saavuttaneet 0–60 mailin kiihtyvyysajat vastaavasti 3,0 sekuntiin ja 3,3 sekuntiin.
Cybertruckin kellottama aika on niin kova, että vain kolme Car and Driverin testaamaa sähköautoa ovat nopeampia, nimittäin Tesla Model S Plaid (2,1 sekuntia), Lucid Air Sapphire (2,1 sekuntia) ja Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo (2,4 sekuntia).
Suosittelemme
Lehden testin aikana Cybertruck tarvitsi vain 6,9 sekuntia saavuttaakseen 100 mailia tunnissa, eli 161 km/t, ja sen huippunopeus oli 211 km/t. Se suoriutui myös hyvin liikkuvasta lähdöstä 8-96 km/t, jonka lavahirmu tempaisi 2,8 sekunnissa. Sport-tilassa Cybertruck repäisi 30-50 mph (48-80 km/t) ja 50-70 mph (80-113 km/t) ajat 1,5 ja 1,8 sekuntiin. Kaikki kyseiset ajat testattiin Goodyear Wrangler Territory RT -renkailla, joiden mitat ovat 285/65 kaikilla neljällä kumitassulla.
Teslan mukaan parhaimmalla ja hienoimmalla Cybertruckilla voi yhdistetyn kulutustestin aikana matkustaa 301 mailia, eli 484 km yhdellä latauksella. Lehti testasi tätä väitettä moottoritiellä asettamalla ilmastoinnin 22-asteeseen, ja vakionopeudeksi 121 km/t. Testissä onnistuttiin tällä keinoin ajamaan autolla 250 mailia, eli 402 km, joten niin sanottua Musk-lisää oli tässä(kin) tapauksessa ripoteltu mukaan.