MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Koenigin tuunaama 1987 Opel Kadett GSi on melkoinen harvinaisuus

Koenig on parhaiten tunnettu ylellisten autonvalmistajien kuten Porschen, Ferrarin ja Mercedeksen autojen virittelystä. Firman kontolle on eksynyt myös kansanomaisempia autoja, kuten tämä ”Muna-Kadetti” osoittaa.

Kyseinen Kadett muistetaan Astran edeltäjänä. Juttumme auto on kolmiovinen E-mallin hatchback Kadett, ja tarkemmin ottaen malliston halutuinta antia edustava GSi-versio. Tosin autotoimittajallakin voi olla vaikeuksia tunnistaa tätä autoa, sillä oikeastaan vain korin keskialueen yläosa on koskematonta maaperää.

Iso aerodynaaminen etupuskuri tuo jo yksistään ulkoasuun hieman isomman Omegan EVO-mallin näköä. Peräosa on kokenut Koenigin jäljiltä melkoisen muodonmuutoksen, sillä tilalle on vaihdettu laatikkomaiset takavalot, takasiipi ja myös taakse on löytänyt paikkansa astetta kookkaampi puskuri.

Suosittelemme


Lopputuloksesta voi peräpään osalta aistia hieman jopa BMW:n E36 Compact -mallin näköä, vaikka tätä ei ollut tuolloin edes olemassa. Jälleen kerran Koenig on myös laittanut 80-luvun autoikoneihin kuuluvan Testarossan inspiroimat rivoitukset Opelin kylkiä koristamaan. Loppusilauksena alle on aseteltu erikoisvanteet leveillä kumeilla, joilla Kadetin ulkonäköön on saatu superautomaista menoa ja meininkiä.

Auton ulkokuori herättää kiistatta suurimmat ihmetykset, mutta myös ohjaamoon on saatu uutta ilmettä Momon ratilla, nahkapäällysteisillä kuppipenkeillä, Sparcon lattiamatoilla ja nyt jo kovasti retrohenkisellä digitaalisella mittaristolla. GSi-mallissa on alkujaan ollut vapaasti hengittävä 2.0-litran ja 16-venttiilinen neloskone, joka on tuottanut 156 heppaa ja 203 Nm vääntöä.

Ilmeisesti tämä tekniikka on kuitenkin edelleen paikoillaan, sillä Catawiki-sivustolla kaupiteltavan auton myynti-ilmoituksessa ei mainita tästä mitään. Nykyisellä omistajalla on selkävaivoja, ja auto ei kuulemma sovi enää hänen käyttöönsä, mikä voi kieliä Koenig-versioon päätyneen alkuperäistä jäykemmän jousituksen.

Espanjasta löytyvän auton mittarissa komeilee 177 170 ajettua kilometriä, ja auton pitäisi olla niin kosmeettisesti kuin mekaanisesti ikäisekseen hyvässä hapessa. Tietojen mukaan auton alkuperäinen ostaja hankki sen vuonna 1987, mutta korisarja olisi laitettu autoon 1990.

Ilmoituksen mukaan auto olisi yksi kolmesta Espanjan Koenig-Kadetista, ja vastaavanlaisia ei muualta Euroopastakaan varmasti löydy montaa. Kirjoitushetkellä myynnin sulkeutumiseen on reilu päivä aikaa, mutta autosta on huudettu vasta vaatimattomasti 4400 euroa. Siitä on vielä pitkä matka autosta tehtyyn 23 100 – 25 500 euron hinta-arvioon.

LähdeCarscoops

Lue lisää