Koeajossa Volkswagen T-Cross – pikku-crossover on pätevä peli myös kaupungin ulkopuolella

Volkswagenilla on ollut mielenkiintoinen strategia monen uuden autoluokan suhteen. Markkinoille ei ole todellakaan lähdetty ryntäämään ensimmäisten joukossa, vaan kilpailijoiden tuotteita on analysoitu kaikessa rauhassa, ja lopulta myyntiin on tuotu useimmiten luokkansa kärkeen yltänyt auto.

Tämä kaava pätee myös keväällä saataville tulleeseen VW T-Crossiin. Siitä annettiin esimakua jo vuonna 2012 esitellyn Taigun-konseptin avulla, ja esimerkiksi Renault Capturin kaltaiset kilpailijat ovat saaneet temmeltää samoilla pikku-crossoverien markkinoilla yli viisi vuotta. Myös sisarmerkki Seatin Arona ehti myyntiin ennen T-Crossia, joka on tehty VW-konsernin muiden nykypikkuautojen tavoin modulaariselle MQB A0 -perusrakenteelle.

Särmää ulkona ja sisällä





Se venyy moneen tarkoitukseen, mistä T-Cross toimii hyvänä esimerkkinä. Auto on käytännössä Polon katumaasturiversio, mutta ulkoisesti tätä ei huomaa. T-Cross ei ole mikään klassinen kaunotar, mutta kompakteihin ulkomittoihin on saatu mukavasti crossover-särmää ja persoonallisia muotoiluratkaisuja. Niistä erottuvin on varmasti peräpään halkaiseva tummennettu valopaneeli, jossa voi nähdä jopa kasarityylistä retrohenkeä.

Sisällä hallintalaitteet ovat tuttua ja turvallista Volkswagenia, eli kaikki on juuri siellä missä pitääkin. Myös tilat riittävät mukavasti neljälle aikuiselle, ja pidemmänkin kuskin taakse mahtuu vielä kunnolla istumaan. Myös turvaistuin on helppo asentaa paikoilleen korkean oviaukon ansiosta. Pikkuautoluokan pohjarakenne tuntuu lähinnä auton leveydessä, joka jää esimerkiksi Golfia jonkin verran pienemmäksi.

Tavaratilassa ei ole valittamista, koska jo sen normivetoisuus on Golfia suurempi 385 litraa. Lisätilaa saadaan pituussuunnassa liikuteltavan takapenkin avulla, jolloin volyymi kasvaa parhaimmillaan 455 litraan. Penkin selkänojat kaadettuina ruuman maksimivetoisuus on noin 1280 litraa, jolloin isommatkin paketit sopivat jo kyytiin.

Kiskoilla liikkuvan takaistuimen lisäksi sisustan uusiin oivalluksiin kuuluvat lastenistuimen Isofix-kiinnikkeet myös etumatkustajan penkissä. Pientä miinusta täytyy kuitenkin kirjata siitä, että katosta puuttuvat tartuntakahvat esimerkiksi nykyisen Seat Ibizan tavoin. Lisäksi kojelauta ja oviverhoilut on tehty lähes täysin kovasta muovista, joka antaa vähemmän arvokkaan vaikutelman ja naarmuuntuu myös herkästi. Tässä kohtaa ero Golfiin tuntuu erityisen selvästi, mutta toisaalta T-Crossin design on myös sisältä paljon tuoreempaa.

Kotonaan kaupungissa

Koeajossa ollut auto oli 115-heppaisella litran kokoisella TSI-bensaturbolla varustettu Style, jota oli höystetty vielä noin tonnin arvoisella ledipaketilla. Kokonaishinta jäi hieman alle 23 tuhannen, kun edullisimpaan T-Crossiin pääsee käsiksi jopa hieman alle 19 000 eurolla. Auton lähtöhinta on siis hieman Golfia edullisempi, mikä ei kuulosta ollenkaan pahalta summalta käytännössä samat tilat tarjoavasta crossoverista.

T-Crossin edut tulevat parhaiten esiin kaupungin vilinässä. Korkeampaan autoon on mukava nousta, ja myös liikenteen tarkkailu onnistuu paremmin hieman ylempänä olevalta komentosillalta. Kompaktilla crossoverilla on vaivatonta pujotella kapeammillakin kujilla, ja auton ulkomitat on helppo arvioida kuskin paikalta. Melko pystyn keulan nurkat näkyvät suoraan ratin taakse, ja peruutettaessakin näkyvyys ulospäin on paljon paremmalla tolalla kuin monessa muussa nykyautossa.

Ketterää vaikutelmaa tukee myös miellyttävän pieni kääntösäde, ja manuaalilaatikko on napakka käyttää. Lisähintaan tarjolla on DSG-kaksoiskytkinautomaatti, mutta sillä varustetuilla autoilla on tällä hetkellä huomattavasti manuaaliversiota pidempi toimitusaika. Kaupungissa kaikki on siis hyvin, mutta kuinka pieni crossover pärjää moottoritiellä ja maantieajossa?

Mainio muuallakin

Tähän ei ole kuin yksi vastaus, eli yllättävän hyvin. Katumaastureille ominaista nyökkimistä ei ole juuri havaittavissa, ja auto etenee vakaasti kuin juna. Rengasmelukin pysyy hyvin kurissa tämän hintaluokan autoksi. Style-varustetasossa vakiona oleva adaptiivinen vakionopeudensäädin tekee matkanteosta mukavaa, ja kolmipyttyinen voimanlähde ei juuri ääntele.

Kolmisylinterisyyden huomaa kyllä välillä paikallaan seistessä, kun sisään välittyy hieman värinöitä. Lisäksi täyskaasulla kiihdytettäessä pannusta irtoaa viidakkorumpumainen pärinä, joka kuulostaa melkein hauskalta. Normaaliliikenteessä moottori on sen sijaan esimerkillisen vaivaton, ja vääntöä riittää mukavasti turbon ansiosta. Voimavarojen rajallisuuden huomaa toki kaasu pohjaan painettaessa, mutta perusajoihin tämä kone riittää paremmin kuin hyvin.

Tampereelta Helsinkiin suuntautuneella moottoritiesiirtymällä auton oma ajotietokone näytti vähän alle seitsemän litran keskikulutusta lähdön jälkeen. Maantiellä bensaa palaa noin litra vähemmän, jolloin kulutuslukema alkaa jo viitosella. Testilenkillä tuli mahdollisuus ajaa myös polveilevia mutkateitä, joilla T-Cross oli yllättävän tunnokas ja jopa hauska ajaa. Auto ei kallistele liikoja korkeasta korista huolimatta, ja kuopatkin ylittyvät mukavasti.

Näyttää siis taas kerran siltä, että Volkswagen on yltänyt viivyttelytaktiikallaan luokkansa kärkeen. Parasta T-Crossissa on ajettavuus, joka tuntuu jopa tasapainoisemmalta kuin pykälää suuremmassa T-Rocissa. Suurimmaksi miinukseksi kirjataan muovinen sisusta, joka jää materiaaleiltaan jälkeen Golfista ja jopa paremmin varustelluista Poloista. Muuten kasassa on mainio paketti, jolle voi povata menestystä nykyisen crossover-buumin aikoina.

Kiitokset vielä Volkswagen Center Tampereelle koeajoauton lainasta.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Autonvalmistajien historiaa: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...