Klassinen rantakirppu tekee paluun sähkön voimin – uusi Meyers Manx kiihtyy parhaimmillaan vähän yli 4,5 sekunnissa nollasta sataan

Monet klassiset automallit ovat heränneet viime vuosina uudestaan henkiin sähkön voimin. Nyt tähän joukkoon liittyy ehkäpä kaikkein tunnetuin rantakirppu, eli aikanaan Kaliforniassa Kuplavolkkarin pohjalta valmistettu Meyers Manx.

Alkperäisen Manxin suunnitellut Bruce Meyers myi firmansa vasta kaksi vuotta sitten, ja hän menehtyi viime vuonna 94 vuoden ikäisenä. Nyt Meyers Manx kuuluu Trousdale Ventures -nimiselle yritykselle, jonka perustaja ja toimitusjohtaja Philip Sarofim on autoentusiasti. Meyers Manxia luotsaa puolestaan Freeman Thomas, joka on muotoillutkin uuden rantakirpun. Sama mies loi muuten myös design-ikonien joukkoon luettavan ensimmäisen sukupolven Audi TT:n ja VW New Beetlen linjat.

Tällä kertaa Thomas ei tarvinnut mitään kovin suurta luomisvimmaa, koska uusi Meyers Manx seuraa hyvin tiiviisti klassisen esikuvansa jalanjäljillä. Auto on siis tehty täysin eri reseptillä kuin esimerkiksi VW:n oma ID. Buggy -konsepti kolmen vuoden takaa, joka oli paljon modernimman oloinen tulkinta samasta aiheesta. Meyers Manxissa on edelleen yhdestä osasta tehty kori erottuvilla mutta niukan kokoisilla lokasuojilla, nokasta esiin työntyvät pyöreät ajovalot, irrotettava kovakatto sekä karjapuskurimaiset metallitangot kummassakin päässä.

Sisällä on puolestaan retrohenkinen kojelauta yhdellä digitaalisella mittarilla, kolmipuolainen ratti ja kaksi penkkiä ilman niskatukia. Uusi rantakirppu on täsmälleen entisen kokoinen, mutta lähes identtisestä ulkoasusta huolimatta kaikki osat ajovalojen koteloita lukuun ottamatta ovat kuulemma uusia. Pohjalevyäkään ei ole enää napattu Kuplasta, vaan sen perustana toimii vielä tuntemattomaksi jäävän alihankkijan toimittama alumiininen monokokki.

Suosittelemme

Taka-akselille sovitetut sähkömoottorit tuottavat parhaimmillaan 205 hevosvoiman huipputehon ja 325 newtonmetrin maksimiväännön takapyörille välitettäväksi. Akkuja on puolestaan tarjolla kaksi erilaista, joiden kapasiteetti on 20 tai 40 kWh. Ensin mainittu mahdollistaa noin 240 kilometrin toimintasäteen, kun taas jälkimmäisen turvin pääsee maksimissaan reilut 480 kilometriä.

Toimintamatkat kuulostavat jopa yllättävän pitkiltä akkukapasiteetteihin nähden. Tämä johtuu siitä, että uusi Meyers Manx on sähköautoksi todellinen höyhensarjalainen. 20 kWh:n versio painaa vain 680 kiloa, ja 40 kWh:n mallinkin massa on ainoastaan 748 kiloa. Jälkimmäisessä on myös enemmän tehoa, ja 60 mailin tuntinopeus (96 km/h) saavutetaan vain 4,5 sekunnissa. Alkuperäiseen rantakirppuun verrattuna suorituskyky on siis suorastaan rakettimaista.

Meyers Max aikoo valmistaa ensimmäiset 50 yksilöä ensi vuoden aikana. Ensimmäiset omistajat saavat olla myös tuotekehityksessä mukana, joten heillä on kunnia raportoida mahdollisista bugeista sekä vioista ja saada myös etäpäivityksiä. Normaali sarjatuotanto USA:n markkinoille starttaa puolestaan vuonna 2024. Hinnat on luvattu kertoa pikapuoliin, ehkäpä jo sähkökirpun esittelyn yhteydessä Kalifornian Montereyn ”autoviikolla”. Kohderyhmänä ovat useita taloja ja autoja omistavat varakkaat, joiden merenrantahuvilan talliin täyssähköinen rantakirppu sopisi paremmin kuin hyvin. Myöhemmin suunnitteilla on muitakin uusia Meyers Manx -malleja.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat