Kiinalainen startup-yritys lupailee miltei 1000 km kantaman akkua, joka toimii myös kuumassa ja äärimmäisessä kylmässä

Uuden lämmönhallintateknologian ja suprajohtavien materiaalien ansiosta Phoenix-akkukenno lämpenee nopeasti kylmällä säällä, mikä parantaa sen tehokkuutta.

Kiinalainen startup-yritys Greater Bay Technology väittää saavuttaneensa läpimurron autojen akkujen lämmönhallinnassa, mikä mahdollistaa niiden tehokkaan toiminnan korkeissa ja matalissa lämpötiloissa, ja pystyy yhdellä latauksella toimimaan lähes 1 000 km matkalla.

“Phoenix”-nimen saanut akkukenno sisältää suprajohtavia materiaaleja, jotka mahdollistavat uudenlaisen lämmönhallintateknologian hyödyntämisen. Sen avulla se voi lämmittää kennon -20 asteesta 25 asteeseen vain viidessä minuutissa, mikä mahdollistaa sen lataamisen ja purkamisen totuttua tehokkaammin. Yrityksen kunnianhimoisena tavoitteena on luoda akkukenno, jonka voi ladata yhtä nopeasti täyteen, kuin perinteisen auton polttoainesäiliön tankin täyttäminen.

“Me kaikki tiedämme, että sähköautoilla saavutettava ajomatka lyhenee merkittävästi kylmillä alueilla, mikä voi yksinkertaisesti tehdä sähköautoilusta kauhean käyttäjäkokemuksen”, kuvailee tilannetta yhtiön perustaja ja puheenjohtaja Huang Xiangdong. “Phoenix-akku ei näin ollen ratkaise ainostaan sähköautojen pitkää latausaikaa, vaan myös muita kipukohtia. Tälle akulle on yhdentekevää onko päivä kylmä vai kuuma, sillä se ei vaikuta akun kestoon.”

Kuva: Greater Bay Technology.

Kuten kylmässä pohjolassammekin varsin hyvin tiedetään sähköajoneuvojen akut toimivat tehokkaimmin suhteellisen miedoissa lämpötiloissa. Pienetkin talven pakkasasteet voivat lyhentää tiettyjen sähköautojen ajomatkaa jopa 30 prosenttia, joskin tämä vaihtelee ajoneuvosta ja käytetystä teknologiasta toiseen. Greater Bay Technology toivoo eliminoivansa innovaatiollaan tämän kantaman menetyksen kokonaan.

Valitettavasti kestää kuitenkin jonkin aikaa, ennen kuin Phoenix-akkukenno on valmis autoissa käytettäväksi. Yhtiö kertoo, että uudet kennot asennetaan tuleviin Guangzhou Automobile Group Co (GAC) -yhtiön omistaman Aionin ajoneuvoihin. Akkufirma kuitenkin korostaa, että se haluaa käyttää tulevaisuudessa myös muiden autonvalmistajien tuotteita.

Suosittelemme

Startup-yritys alun perin erotettiin GAC-yhtiöstä vuonna 2020. Siitä lähtien firmasta on tullut sijoittajille houkutteleva ”kultamuna”, jonka arvo on yli miljardi dollaria. Yhtiö arvioi, että ensimmäisen sukupolven pikalatauskenno pystyy palauttamaan 500 km kantaman vain 15 minuutissa, mikäli laturi vain pystyy toimittamaan tarpeeksi virtaa autoon. Tämä mielenkiintoinen uusi akkutyyppi on jo asennettu sähköiseen Aion V Plus -maastoautoon.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagen suunnitteli vajaat 10 vuotta sitten täyssähköistä urheiluautoa – idea jäi kuitenkin luonnoskuvien asteelle

Volkswagenin mallistosta on jo pitkään puuttunut kaksiovinen sportti Sciroccon tuotannon lopettamisen jälkeen. Huhupuheiden tasolla Sciroccon paluuta on väläytelty tulevaisuudessa sähkötekniikan voimin, mutta VW kaavaili sähkötoimista sporttia jo vajaat 10 vuotta sitten.

Ikonien jälleennäkeminen: Seiko Prospex Speedtimer ja Datsun 240Z

Jos olisit istunut 1970-luvun alussa punaisen Datsun 240Z:n ratissa, Saharan hiekkaa silmissä ja Seikon logo auton kyljessä, olisit ollut osa maailman kovinta rallia. Nyt Seiko palauttaa tuon hurmion – ei ratin vaan ranteen kautta. Uudet Prospex Speedtimer -mallit juhlistavat Seikon ja Datsunin yhteistä historiaa, joka huipentui vuoden 1971 Itä-Afrikan Safari-rallin voittoon.

Kauneus käy edelleen kaupaksi – BMW:n seksikkäin auto vuosikausiin myytiin loppuun hetkessä

BMW:n ja monen muunkin autonvalmistajan nykymallistoa katsellessa tulee usein mieleen, että kauneus ei liene enää ostajaehdokkaiden valintakriteereissä lähelläkään kärkisijoja. Baijerilaiset osaavat kuitenkin edelleen tehdä myös nättejä autoja, mistä saatiin konkreettinen todiste toukokuussa Italian Como-järven rannalla.

Porsche panostaa jälleen enemmän polttomoottorimalleihin – uusi kompakti katumaasturi tulee viimeistään vuonna 2028

Menestykseen tottunut Porsche on tätä nykyä aivan uudessa tilanteessa, kun merkin myynti on pudonnut kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon aikana kuudella prosentilla ja liikevoitto peräti 67 prosentilla. Muutama vuosi sitten laadittu sähköautopainotteinen strategia ei enää toimi, joten Porschen on pakko satsata jälleen enemmän polttomoottorimalleihin.

Tyyliniekan uusimmat