Kiinalainen startup-yritys lupailee miltei 1000 km kantaman akkua, joka toimii myös kuumassa ja äärimmäisessä kylmässä

Uuden lämmönhallintateknologian ja suprajohtavien materiaalien ansiosta Phoenix-akkukenno lämpenee nopeasti kylmällä säällä, mikä parantaa sen tehokkuutta.

Kiinalainen startup-yritys Greater Bay Technology väittää saavuttaneensa läpimurron autojen akkujen lämmönhallinnassa, mikä mahdollistaa niiden tehokkaan toiminnan korkeissa ja matalissa lämpötiloissa, ja pystyy yhdellä latauksella toimimaan lähes 1 000 km matkalla.

“Phoenix”-nimen saanut akkukenno sisältää suprajohtavia materiaaleja, jotka mahdollistavat uudenlaisen lämmönhallintateknologian hyödyntämisen. Sen avulla se voi lämmittää kennon -20 asteesta 25 asteeseen vain viidessä minuutissa, mikä mahdollistaa sen lataamisen ja purkamisen totuttua tehokkaammin. Yrityksen kunnianhimoisena tavoitteena on luoda akkukenno, jonka voi ladata yhtä nopeasti täyteen, kuin perinteisen auton polttoainesäiliön tankin täyttäminen.

“Me kaikki tiedämme, että sähköautoilla saavutettava ajomatka lyhenee merkittävästi kylmillä alueilla, mikä voi yksinkertaisesti tehdä sähköautoilusta kauhean käyttäjäkokemuksen”, kuvailee tilannetta yhtiön perustaja ja puheenjohtaja Huang Xiangdong. “Phoenix-akku ei näin ollen ratkaise ainostaan sähköautojen pitkää latausaikaa, vaan myös muita kipukohtia. Tälle akulle on yhdentekevää onko päivä kylmä vai kuuma, sillä se ei vaikuta akun kestoon.”

Kuva: Greater Bay Technology.

Kuten kylmässä pohjolassammekin varsin hyvin tiedetään sähköajoneuvojen akut toimivat tehokkaimmin suhteellisen miedoissa lämpötiloissa. Pienetkin talven pakkasasteet voivat lyhentää tiettyjen sähköautojen ajomatkaa jopa 30 prosenttia, joskin tämä vaihtelee ajoneuvosta ja käytetystä teknologiasta toiseen. Greater Bay Technology toivoo eliminoivansa innovaatiollaan tämän kantaman menetyksen kokonaan.

Valitettavasti kestää kuitenkin jonkin aikaa, ennen kuin Phoenix-akkukenno on valmis autoissa käytettäväksi. Yhtiö kertoo, että uudet kennot asennetaan tuleviin Guangzhou Automobile Group Co (GAC) -yhtiön omistaman Aionin ajoneuvoihin. Akkufirma kuitenkin korostaa, että se haluaa käyttää tulevaisuudessa myös muiden autonvalmistajien tuotteita.

Suosittelemme

Startup-yritys alun perin erotettiin GAC-yhtiöstä vuonna 2020. Siitä lähtien firmasta on tullut sijoittajille houkutteleva ”kultamuna”, jonka arvo on yli miljardi dollaria. Yhtiö arvioi, että ensimmäisen sukupolven pikalatauskenno pystyy palauttamaan 500 km kantaman vain 15 minuutissa, mikäli laturi vain pystyy toimittamaan tarpeeksi virtaa autoon. Tämä mielenkiintoinen uusi akkutyyppi on jo asennettu sähköiseen Aion V Plus -maastoautoon.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Hot Rod & Rock Show 2025 – Tampereen Messu- ja Urheilukeskus täyttyi taas jenkkiautoista

Erityisesti jenkkiautoharrastajilla oli jälleen hyvä syy lähteä Tampereelle, kun ”Pirkkahallin” perinteinen Hot Rod & Rock Show järjestettiin pääsiäisen American Car Show’n ja Lahden Classic Motorshow’n väliin sopivasti osuvana viikonloppuna.

Volkswagenin historiaa ja paljon muuta – vierailimme Wolfsburgin Autostadtissa ja automuseoissa

Autostadtissa riittää sen verran nähtävää, että vierailuun kannattaa varata useampi tunti aikaa. Ja jos omistuksessa sattuu olemaan konsernituote, asiakaskeskuksen kaupasta voi ostaa kotiinviemisiksi monenlaisia tarvikkeita tai oheistuotteita.

Autonominen ajaminen etenee – S-luokan Mersu kulkee nyt parhaimmillaan 95 km/h itsekseen

Autonomisesta ajamisesta on puhuttu kovasti jo vuosikymmenen ajan, mutta käytännön tasolla itsekseen kulkevat autot ovat edenneet tuskastuttavan hitaasti hurjimpiin visioihin verrattuna. Asia kehittyy kuitenkin vähitellen, ja autonomisen ajamisen tuoreimpia hedelmiä päästään poimimaan Mercedeksen S-luokan viimeisimmän päivityksen myötä.

McLaren fuusioituu tuntemattoman start-up-firman kanssa – tulossa saattaa olla jopa katumaasturi

McLaren ilmoitti fuusioituvansa Forseven-nimisen start-up-yrityksen kanssa, mikä herättää varmasti monia kysymyksiä.

Tyyliniekan uusimmat