Testaamme parhaillaan vuoden 2016 heinäkuussa käyttöönotettua 1.2-litraisella bensaturbolla ja CVT-automaattivaihteistolla varustettua Nissan Qashqai DIG-T 115 -crossoveria. Nyt kun takana on tasan kaksi vuotta ja 50 000 ajokilometriä, on aika kerrata kokemukset matkan varrelta.
Testimme tarkoituksena ei ole purkaa autoa lopuksi ja mittailla miten sen osat ovat kuluneet, vaan tutustua autoon niin arki- kuin vapaa-ajan käytössä, ja välittää hyvät sekä huonot kokemukset testin ajalta. Miltä kansan suosikki tuntuu ja lunastaako se valmistajan lupaukset? Kerroimme pari vuotta takaperin ensimmäisien viikkojen kokemuksista ja tässä linkki aiempaan juttuun.
Ensimmäinen vuosi ongelmitta
Qashqai palveli ensimmäisenä käyttövuotena moitteettomasti. Autossa ei esiintynyt mitään omituisuuksia tai vikoja, ja luottamus autoon kasvoi matkan varrella. Autoon asennettiin ostaessa lohko- ja sisätilanlämmitin, jotka olivat läpi talven käytössä. Välillä toki kokeilimme, miten Qashqai käynnistyy ilman esilämmitystä hieman yli kymmenen asteen pakkasessa, eikä siinäkään ollut mitään ongelmia. Auto starttasi hienosti ja pienitilavuuksinen moottori lämpeni miellyttävän nopeasti lähdön jälkeen.
CVT-vaihteisto osoittautui ennakkoluuloista huolimatta loistavaksi valinnaksi ja on vaikea kuvitella minkään muun tyyppisen vaihteiston voittavan sitä mukavuudessa. Kaupunkiajo sujuu kuin tanssi ja CVT-toimii eleettömästi taustalla, antaen kuljettajan vain nauttia ajosta. Eleettömyys tosin ulottuu myös reippaisiin kiihdytyksiin, missä CVT ei ole parhaimmillaan. Tehoa saisi olla hieman enemmän, sillä 115 hevosvoimaa CVT:n yhteydessä ei tunnu ohituksissa tai rampilta moottoritielle kiihdytettäessä oikein riittävältä teholta.
Suosittelemme
Ajo-ominaisuudet ovat hyvät joka kelillä. Qashqai käyttäytyy johdonmukaisesti ja Nissanin aktiivinen Chassis control -järjestelmä parantaa ajettavuutta mutkaisilla ja möykkyisillä teillä. Talvella alla oli Nokian kitkarenkaat ja pitoa riitti normaaliin ajoon sen verran, että nelivetoa ei tullut ikävä. Kaksivetoinen Qashqai on ylivoimaisesti suosituin versio, ja tiedoksi nelivetoa tarvitseville, että se on saatavilla Qashqaihin vain diesel-manuaalin yhteydessä.
Toinen talvi toi mukanaan ongelmia
Qashqai selvisi hienosti ensimmäisestä talvestaan, mutta toisen talven pakkaset toivat mukanaan ongelmia. Auto oli varustettu maahantuojan ilmaiseksi jakamilla jäähdyttimen aukkojen suojilla, mutta siitä huolimatta välijäähdyttimen putki jäätyi ajaessa ja auton mittaristo loisti kuin Tampereen Hämeenkadun jouluvalot. Jäätyminen tapahtui noin viidentoista asteen pakkasessa Helsinki-Tampere -moottoritiellä. Nissan Assistance -palvelu järjesti kuitenkin ripeästi paikalle hinausauton ja sijaisauton, joten tapauksesta ei jäänyt minkäänlaisia henkisiä traumoja. Kyseessä oli Autokeskuksen huollon mukaan tyyppivika, joka korjataan vaihtamalla välijäähdytin ja siihen liittyviä osia, kuten putkia. Kaikki kuului luonnollisesti takuun piiriin ja autokin tuli kerrasta kuntoon.
Tämä ei kuitenkaan jäänyt ainoaksi ongelmaksi, vaan akku sanoi eräänä aamuna sopimuksensa irti. Auto saatiin käyntiin lataamalla akku täyteen, mutta ongelma toistui parin päivän päästä. Mitään sähkölaitteita ei ollut jäänyt päälle, eli akku oli tyhjentynyt itsestään. Käynti huollossa toi uuden akun tilalle ja siellä kerrottiin, että vastaavia tapauksia on ollut useita ja kyseessä on ollut viallinen erä akkuja. Uusi akku on toiminut jo muutaman kuukauden ajan ilman ongelmia ja varaustila on ollut koko ajan lähes täysi.
Käytettävyys, tilat ja matkustusmukavuus
Qashqaissa on kohtuullisen mukavat tilat sekä edessä että takana. Edessä rennosti istuva 180 cm kuljettaja jättää helposti takana istuvalle jalkatilaa. Vierekkäin mahtuu mukavasti kaksi aikuista ja lapsi keskellä, mutta kun takana istui kolme isohkoa miehenkörilästä, oli asetelma varsinkin autosta noustessa melkoisen humoristinen. No, tämän kokoluokan autolle sisätilat ovat joka tapauksessa hyvät.
430/1585 litran tavaratila on arkikäytössä ihan asiallisen kokoinen ja extra-tilaa saa pudottamalla välipohjan alas, ottamalla hattuhyllyn pois ja kaatamalla penkit. Välipohja toimii normaalikäytössä hyvänä tarvikkeiden säilytyspaikkana ja pohjan kansiosalla voi tavaratilan halutessaan jakaa kahtia. Useamman suuren matkalaukun kanssa, kannattaa hattuhylly jättää suosiolla kotiin, sillä pystytila saattaa tulla yllättävän nopeasti vastaan.
Qashqai ei aivan yllä moottoritienopeuksissa premium-autojen vähäisen sisämelun tasolle, mutta verrattaessa sitä vastaavanhintaisiin henkilöautoihin, sisämelu on hieman maltillisempi. Tämä johtunee todennäköisimmin crossoverille ominaisesta, hieman suuremmasta pyörän ja lokasuojan välisestä etäisyydestä, sekä lokasuojan sisältä löytyvästä pehmeästä äänieristemateriaalista. Testiauton rengaskoko on 17″-tuumaa, mikä tuntuu kyseiseen autoon napakymppivalinnalta. Lisävarustelistalta on mahdollista klikkailla alle jopa 19″ vanteet pyörineen, mutta näyttävyyden lisäksi uskomme niiden tuovan vain lisää ajomelua.
Business 360-mallissa mukana oleva 360-asteinen kamera on autoa pysäköitäessä ylivoimainen apuri. Sen lisäksi mallista löytyy vielä puoliautomaattisesti pysäköivä pysäköintiavustin, mutta sen käyttö jäi testin aikana todella vähäiseksi. Auton ympäristön näyttävien kameroiden ja ruudussa näkyvien opasteviivojen avulla pysäköinti on niin helppoa, että pysäköintiavustin on oikeastaan melko turha toiminto. Koeajoautossa ei vielä ollut uudesta Qashqaista löytyvää ProPILOT-järjestelmää, johon sisältyy aktiivinen vakionopeussäädin, -kaistavahti ja automaattinen jarrutus.
Yhteenveto
Nissan Qashqai oli vuonna 2017 toiseksi suosituin automalli Suomessa ja sitä rekisteröitiin 5 059 kpl. Edelle kiilasi vain Skoda Octavia, jota myytiin reilut 600 kappaletta enemmän. Qashqailla ajaessa on helppo ymmärtää, miksi se on niin suosittu. Kyseessä on erinomaisen hinta-laatusuhteen tarjoava auto, joka myös säilyttää kohtuullisen hyvin arvonsa. Ajo-ominaisuudet ovat hyvä ja Qashqaista tykkää sekä isäntä että emäntä, ja se sopii niin kaupungissa asiointiin kuin pitkän matkan taivallukseenkin.