Kestotestissä kansan suosikki Nissan Qashqai – ensimmäiset viikot

Nissan Qashqai on jo useamman vuoden ajan säilyttänyt paikkansa Suomen myydyimpien automallien kärkikolmikossa Skoda Octavian ja Volkswagen Golfin rinnalla. Jokamies kestotestaa Suomen halutuimman crossoverin ja raportoi kokemuksia matkan varrelta, juttusarjan muodossa.

Kestotestimme tarkoituksena ei ole purkaa autoa lopuksi ja mittailla miten sen osat ovat kuluneet, vaan tutustua autoon niin arki- kuin vapaa-ajan käytössä, ja välittää hyvät sekä huonot kokemukset testin ajalta. Miltä kansan suosikki tuntuu ja lunastaako se valmistajan lupaukset?

Nissan Qashqai Xtronic

Testiauton malli on Nissan Qashqai DIG-T 115, 1.2-litraisella bensaturbolla, Xtronic-automaattivaihteistolla ja Business 360-varustepaketilla. Voimanlähde tarjoaa tehoa 82kW/115hv ja vääntöä 190 Nm/2000rpm. Hevosien määrä ei huimaa päätä, mutta vääntöä voidaan kehua hyväksi. Vertailun vuoksi, vastaavan väännön tarjoaa esimerksi kaksilitraisella, 155 hevosvoimaisella bensiinimoottorilla varustettu Honda CR-V.

Kattavaan Business 360 -varustepakettiin kuuluu mm. NissanConnect -viihde ja navigaatiojärjestelmä, Around View Monitor 360 asteen kamerajärjestelmä, tumma nahka- tai vaalea nahka-alcantara-verhoilu, kuljettajan penkissä sähkösäädöt, Bi LED -ajovalot, automaattinen ajovalojen vaihtojärjestelmä, pysäköintiavustin, pysäköintitutka edessä ja takana, liikennemerkkien havainnointijärjestelmä ja lämmitettävä tuulilasi.

Qashqain sisätilat ovat mukavan väljät, matkustajilla on väljyyttä sivusuunnassa ja jalkatilaa on riittävästi myös takana. Etuistuimet ovat erittäin mukavat – Nissan on kuulemma käyttänyt jopa NASA:n apua niiden kehittämisessä. Takapenkin istuinosa jää hieman lyhyeksi, mutta jostain on tingittävä, sillä auto ei ole ulkomitoiltaankaan mikään järkäle. Tavaratila ei ole järin suuri, mutta 430/1585 L riittää perustarpeisiin.

Suosittelemme

Nissan Qashqai Xtronic

Jo ensimetreistä lähtien Qashqai tuntuu kotoisalta ja auton ajaminen on helppoa. Myös kaikki auton toiminnot löytyvät ilman ohjekirjaakin helposti. Entiselle manuaalimiehelle automaatilla varustettu auto tuntuu yllättävän reuntouttavalta ajaa ja Nissanin aktiivinen alustanhallinta tekee ajamisesta piirun verran mukavampaa. Järjestelmä käyttää moottorijarrutusta sekä pyörien jarruja vakavoittamaan auton menoa mutkaisella ja mäkisellä tieosuudella.

Koeajoauton maltillisen rengastuksen (215/60 R17) ja kohtuullisen hyvän äänieristyksen ansiosta rengasäänet eivät puske häiritsevästi ohjaamoon ja Qashqai on luokassaan melko hiljainen auto. Moottorin ajoittainen murahtelu saa hauskalla tavalla moottorin kuulostamaan suuremmalta kuin mitä se on. Kaupunkiajossa moottori myös tuntuu hieman isommalta, sillä hyvän väännön ansiosta Qashqai lähtee liikkeelle ripeästi. Maantiellä ohitukseen kannattaa tosin varata hieman ennakkoa ja aikaa ettei tule yllätyksiä.

Nissan Qashqai Xtronic

Jotta tämä ei menisi pelkäksi kehumiseksi, niin on tuotava jotain negatiivistakin esiin. Auton navigaattori toimii kyllä muuten nätisti, mutta määränpäähän saapumisen aika heittää melkoisesti. Esimerkiksi Tampere-Jyväskylä välillä navigaattori oli sitä mieltä, että matka kestää jopa 45 minuuttia oikeaa matka-aikaa pidempään.

Toinen risu tulee Start-Stop automatiikan toiminnasta. Välillä automatiikka sammuttaa moottorin kesken pysäköinnin, kun yrittää vekslailla autoa ahtaaseen parkkiruutuun ja välillä automatiikka ei sammuta moottoria laisinkaan, vaikka liikennevaloissa seisoisi kuinka pitkään. Onneksi järjestelmän voi kytkeä pois, jos se alkaa häiritä.

Qashqai on palvellut ensimmäiset viikot hyvin ja mitään varsinaisia vikoja ei ole ilmennyt. Polttoaineen kulutus ei vastaa ilmoitettua, mutta palaamme tähän myöhemmin, sillä epäilemme, että auto voi sisäänajovaiheessa hörppäistä tavallista enemmän menovettä – syystä tai toisesta. Mielenkiintoista on se, että valmistaja lupaa saman yhdistetyn kulutuksen sekä manuaalille että automaatille: 5,6L/100km.

Lue lisää