Kestotestissä kansan suosikki Nissan Qashqai – ensimmäiset viikot

Nissan Qashqai on jo useamman vuoden ajan säilyttänyt paikkansa Suomen myydyimpien automallien kärkikolmikossa Skoda Octavian ja Volkswagen Golfin rinnalla. Jokamies kestotestaa Suomen halutuimman crossoverin ja raportoi kokemuksia matkan varrelta, juttusarjan muodossa.

Kestotestimme tarkoituksena ei ole purkaa autoa lopuksi ja mittailla miten sen osat ovat kuluneet, vaan tutustua autoon niin arki- kuin vapaa-ajan käytössä, ja välittää hyvät sekä huonot kokemukset testin ajalta. Miltä kansan suosikki tuntuu ja lunastaako se valmistajan lupaukset?

Nissan Qashqai Xtronic

Testiauton malli on Nissan Qashqai DIG-T 115, 1.2-litraisella bensaturbolla, Xtronic-automaattivaihteistolla ja Business 360-varustepaketilla. Voimanlähde tarjoaa tehoa 82kW/115hv ja vääntöä 190 Nm/2000rpm. Hevosien määrä ei huimaa päätä, mutta vääntöä voidaan kehua hyväksi. Vertailun vuoksi, vastaavan väännön tarjoaa esimerksi kaksilitraisella, 155 hevosvoimaisella bensiinimoottorilla varustettu Honda CR-V.





Kattavaan Business 360 -varustepakettiin kuuluu mm. NissanConnect -viihde ja navigaatiojärjestelmä, Around View Monitor 360 asteen kamerajärjestelmä, tumma nahka- tai vaalea nahka-alcantara-verhoilu, kuljettajan penkissä sähkösäädöt, Bi LED -ajovalot, automaattinen ajovalojen vaihtojärjestelmä, pysäköintiavustin, pysäköintitutka edessä ja takana, liikennemerkkien havainnointijärjestelmä ja lämmitettävä tuulilasi.

Qashqain sisätilat ovat mukavan väljät, matkustajilla on väljyyttä sivusuunnassa ja jalkatilaa on riittävästi myös takana. Etuistuimet ovat erittäin mukavat – Nissan on kuulemma käyttänyt jopa NASA:n apua niiden kehittämisessä. Takapenkin istuinosa jää hieman lyhyeksi, mutta jostain on tingittävä, sillä auto ei ole ulkomitoiltaankaan mikään järkäle. Tavaratila ei ole järin suuri, mutta 430/1585 L riittää perustarpeisiin.

Nissan Qashqai Xtronic

Jo ensimetreistä lähtien Qashqai tuntuu kotoisalta ja auton ajaminen on helppoa. Myös kaikki auton toiminnot löytyvät ilman ohjekirjaakin helposti. Entiselle manuaalimiehelle automaatilla varustettu auto tuntuu yllättävän reuntouttavalta ajaa ja Nissanin aktiivinen alustanhallinta tekee ajamisesta piirun verran mukavampaa. Järjestelmä käyttää moottorijarrutusta sekä pyörien jarruja vakavoittamaan auton menoa mutkaisella ja mäkisellä tieosuudella.

Koeajoauton maltillisen rengastuksen (215/60 R17) ja kohtuullisen hyvän äänieristyksen ansiosta rengasäänet eivät puske häiritsevästi ohjaamoon ja Qashqai on luokassaan melko hiljainen auto. Moottorin ajoittainen murahtelu saa hauskalla tavalla moottorin kuulostamaan suuremmalta kuin mitä se on. Kaupunkiajossa moottori myös tuntuu hieman isommalta, sillä hyvän väännön ansiosta Qashqai lähtee liikkeelle ripeästi. Maantiellä ohitukseen kannattaa tosin varata hieman ennakkoa ja aikaa ettei tule yllätyksiä.

Nissan Qashqai Xtronic

Jotta tämä ei menisi pelkäksi kehumiseksi, niin on tuotava jotain negatiivistakin esiin. Auton navigaattori toimii kyllä muuten nätisti, mutta määränpäähän saapumisen aika heittää melkoisesti. Esimerkiksi Tampere-Jyväskylä välillä navigaattori oli sitä mieltä, että matka kestää jopa 45 minuuttia oikeaa matka-aikaa pidempään.

Toinen risu tulee Start-Stop automatiikan toiminnasta. Välillä automatiikka sammuttaa moottorin kesken pysäköinnin, kun yrittää vekslailla autoa ahtaaseen parkkiruutuun ja välillä automatiikka ei sammuta moottoria laisinkaan, vaikka liikennevaloissa seisoisi kuinka pitkään. Onneksi järjestelmän voi kytkeä pois, jos se alkaa häiritä.

Qashqai on palvellut ensimmäiset viikot hyvin ja mitään varsinaisia vikoja ei ole ilmennyt. Polttoaineen kulutus ei vastaa ilmoitettua, mutta palaamme tähän myöhemmin, sillä epäilemme, että auto voi sisäänajovaiheessa hörppäistä tavallista enemmän menovettä – syystä tai toisesta. Mielenkiintoista on se, että valmistaja lupaa saman yhdistetyn kulutuksen sekä manuaalille että automaatille: 5,6L/100km.

- Advertisement -
Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...