Kaupunkilomalla Garmin Fēnix 6X Sapphire

Pirkan Kellon Aikarauta lähti Roomaan testaamaan kuinka urheilukellona kärkikaartiin kuuluva Garmin Fēnix 6X palvelee paljon kävelevää turistia reissullaan. Rooma on kaupunki jossa tunnetusti kilometrejä kertyy ja korkeuserot sekä paikoitellen antiikin Rooman aikaiset kadut tekevät liikkumisesta kuntoilua. Täysverisen urheilukellon testaaminen oli siis tällä matkalla hyvinkin perusteltua.

Koekappaleeksi Pirkan Kellosta tarttui myymälässämme oleva demokappale Garmin Fēnix 6X Sapphiresta. Vaikka kyseessä ei ollutkaan aurinkokennolla varustettu Fēnix 6X Pro Solar Titanium, jonka akunkesto on luokkaa naurettavan hyvä, ei Sapphirellakaan ollut mitään vaikeuksia viikon reissulla. Laitoin testimielessä kaikki ominaisuudet päälle ja taustavalon kaikkein kirkkaimmalle asetukselle. Latasin kellon akun täyteen Suomessa ja viikkoa myöhemmin kellossa oli edelleen 37% akkua jäljellä.





Aluksi suhtauduin hieman epäilyksellä kellon mahdollisuuksiin reissun päällä. Korkeusmittari ja ilmanpainemittari eivät toimi lentokoneessa, eikä lomalla syke muutenkaan pääse nousemaan niin paljoa että varsinaisia suorituksia niistä tulisi, ellei nyt lasketa lentokoneen boardingin jonotuksen nostaessa pulssia matkaanlähtövaiheessa. Yllätyin kuitenkin positiivisesti matkan kestäessä siitä kuinka paljon iloa ja apua Fēnixistä oli Roomassa.

Kävellen matkaa ja korkeuseroja kertyy nopeasti Ikuisessa kaupungissa

Fēnixin ja puhelimen toimiva yhteistyö

Puhelimen pariliitos Fēnixiin teki kellosta todella käyttökelpoisen matkatoverin. Asia tuli ilmi jo Helsingistä lähtiessä, kun Lufthansan appi lähetti kelloon viestinä tiedon muuttuneesta lähtöportista ja boardingin alkamisesta. Münchenissä kelloon tuli ilmoitus lennon myöhästymisestä ja uudesta lähtöterminaalista. Ennen kotiinpaluuta kello kilautti viestinä check-in muistutuksen. Helpottaa lentomatkustusta kummasti. Luonnollisesti tämä yhteistyö riippuu myös lentoyhtiön palveluista, mutta ainakin Lufthansalla ominaisuus toimi erinomaisesti.

Jaahas. Pitäisiköhän sitä suunnata portille.

Vaikka vastaavat palvelut löytyvät 100% varmuudella myös puhelimesta, lomalla ei halua kulkea koko aikaa nenä kiinni puhelimessa, varsinkaan Rooman kaltaisessa kaupungissa joka on täynnä huikeita nähtävyyksiä. Suurkaupungissa navigointiin Garminin ja Googlen kombo toimii todella hyvin. Majapaikassa kun laittaa puhelimella Google-karttoihin kohteen mihin on kävelemässä, kello värähtää käännöksen kohdalla ja näyttää viestinä ruudulla mihin suuntaan ja minkä nimiselle kadulle tulee kääntyä. Helpottaa navigoimista ja vapauttaa katseen kokemaan kaupunkia.

Tämä toimii myös julkisilla kulkuneuvoilla liikkuessa, sillä Google Maps pitää sisällään myös reaaliaikaisen datan Rooman bussivuoroista. Jos kartassa valitsee kulkuneuvoksi linja-auton, oikean pysäkin kohdalla kävellessä kello värähtää. Ruudulla on viestissä pysäkin numero, bussin numero ja minuutteina kuinka monta minuuttia bussin saapumiseen on (tai koska on kyse Roomasta, kuinka monta minuuttia bussi on myöhässä). Kello myös kertoo samalla tavalla milloin pitää jäädä pois kyydistä. Äärimmäisen kätevää.

Matkamittari

Vaikka Garmin Fēnixin avulla julkisten käyttö Roomassa on helppoa, on kaupunki kuitenkin tarkoitettu kävelemällä kierrettäväksi. Joka mutkan takaa hyppää jotain älytöntä, tuhansia vuosia vanhoja raunioita, mielettömiä kirkkoja, suihkulähteitä ja patsaita. Bussista niitä ei näe. Illan päätteeksi on hieno tarkistaa Garminista päivän saldo. 15-20km päivässä tulee kevyesti täyteen.  Kukkuloiden täyttämässä kaupungissa noustuja kerroksia voi helposti tulla kellon laskuopin mukaan 20. Kävellessä korkeusmittari kertoo reaaliaikaisesti korkeuseroista mitä on tullut noustua ja jyrkimmissä mäissä sykekin nousee ihan suoritustasoille. Treenimielessä suosittelen Gianicolo-kukkulalle johtavia portaita, joiden antiikkisia vastineita gladiaattorit käyttivät kuntotreeniin. Nousua portaissa on 16 kerroksen verran.

Kaikki tarvittava löytyy yhdellä vilkaisulla.

Fēnixiin saa myös Garmin Connect IQ-kaupasta appeja, jotka tekevät kellosta entistä hyödyllisemmän suurkaupunkireissulla. Ilmanlaatumittari näytti päivän saastekerrointa ja kesäisin varmasti myös UV-indeksi on Välimerellä hyödyllinen. Itselläni oli käytössä myös sääappi, joka näytti koko viikon ajan kaunista 18 asteen italialaista talvisäätä. Auringon nousu- ja laskuajat olivat myös hyödyllisiä kellon jakamia tietoja, sillä auringon laskettua 18 astetta muuttui nopeasti perin suomalaiseksi 8 asteen talvisääksi.

Kelloon saa myös erilaisia kellotauluja joilla saa kaikki haluamansa tiedot siististi näkyviin. Itselläni oli käytössä näyttö joka kertoi sykkeen lisäksi paikallissään, korkeuserot, auringon nousu- ja laskuajat, kävellyt metrit ja kiivetyt kerrokset. Vähemmälläkin olisi ehkä pärjännyt.

Roomassa tuli käveltyä. Nousuakin oli yhteensä 71 kerroksen verran. Hyvä kaupunki pohkeille.

Kotona kun tarkistin puhelimen Garmin Connect appin lukemat reissulta, olin yllättynyt kuinka paljon sitä tulikaan käveltyä. 80km viikossa on vahva viesti siitä että Roomassa todella tulee käveltyä. Positiivisesti yllätti myös Fēnixin akunkesto. Edellisen sukupolven Fēnixiin verrattuna kesto on huikea. Eivät ne turhaan sano että Garminilla on markkinoiden parhaat akunkestot. Saisivat laittaa puhelimiin yhtä hyvät akut. Puhelinta piti olla lataamassa koko ajan siinä missä Garminilla mentiin koko reissu yhdellä latauksella. Kaiken kaikkiaan Garmin Fēnix on loistava matkakumppani myös vähemmän urheilullisella reissulla. Ei mikään ihme että Garmin Fēnix 6-sarjan kellot ovat yksiä Pirkan Kellon eniten myytyjä kelloja.

Käy vielä vilkaisemassa Pirkan Kellosta Fēnixin speksit. Aika vakuuttavaa.

Aikaraudassa samasta artikkelista on laajempi katsaus, jossa paneudutaan myös Rooman kellokortteleiden antimiin. Käy lukemassa sekin.

 

Samu Salmenkangas
Pirkan Kello – Aikarauta

Pirkan Kellohttps://pirkankello.fi
Pirkan Kello on Tampereella toimiva kello- ja koruliike, jonka ylläpitämä Aikarauta-kelloblogi kirjoittaa kelloista ja kellomaailman ilmiöistä ajantasaisella kynällä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Uutuus: Breitling Top Time Limited Edition

Breitling julkisti vuonna 1960 modernin ja rohkeasti toteutetun Top Time -kronografin, joka herätti sporttisella ja nuorekkaalla ilmeellään niin miesten...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...