Menetin sähköautoneitsyyteni keväällä 2018 koeajaessani Nissan Leafin. Perusauton muikea vääntö vakuutti, mutta vielä enemmän innostuin istuessani Teslan kyydissä ensi kertaa vaikkei tehoja käytettykään. Viikkoa myöhemmin istuin lentokoneessa matkalla Amsterdamiin ostamaan ensimmäistä Teslaani. Huhut sähköautoilun hankaluudesta osoittautuivat höpöjutuiksi, vaikka ajamista joutuikin vähän suunnittelemaan toisin kuin nykyisin. Ensimmäisen kahden viikon aikana ajoin syvälle Karjalan metsiin sekä Via Balticaa Puolaan.
Tästä huolimatta perheen kakkosautoksi ja suvun yhteiskäyttöautoksi valikoitui vuonna 2022 bensapeli. Käytetytkin sähköautot olivat tuolloin niin arvokkaita, ettei pikkuajoihin yksinkertaisesti ollut järkeä ostaa muuta kuin edullinen bensa-auto. Kustannuksissa laskin sähköauton maksavan liki satasen kuussa enemmän, eikä Zoella köröttely nyt niin paljon mukavampaa ole, että sen olisi viitsinyt maksaa.
Kesällä 2024 alkoi tuntua siltä, että yhteiskäyttöauto ei enää toimi, koska sille alkoi kertyä ajoa päivittäin. Rouvan ja äitimuorin kalentereja sai säätää jatkuvasti, joten päätimme pikkuhiljaa etsiä oman kakkosauton, ja Jazz jäisi äitini käyttöön. Etsinnästä tuli kuitenkin odotettua pidempi.

Kriteerit kakkosautolle
Perheen ykkösautona on Tesla Model S P85 ’13, ilmaisilla supereilla tietenkin, ja sillä on tarkoitus ajaa pidemmät reissut jatkossakin. Kakkosauto ei kuitenkaan tulisi ihan pelkkään taajamapyöritykseen, vaan kotoa Hyvinkään kupeesta ajettaisiin silloin tällöin myös Helsingin (150 km) ja Tampereen (300 km) suuntiin moottoritietä. Koska elämästä ei haluta tehdä liian hankalaa, päätimme että kakkosautolla on syytä päästä kelissä kuin kelissä ilman lataustaukoja stadiin ja takaisin, tai toiseen suuntaan matkatessa pysähtymättä Tampereelle. Huonossa kelissä moottoritiellä on syytä varautua ainakin 25 kWh/100 km kulutukseen, jolloin 150 km taittaminen lataamatta tarkoittaa 38 kWh energiakulutusta. Suomeksi akun on oltava ihan minimissään 40 kWh.
Vaatimus karsi pois monta enemmän ja vähemmän mielenkiintoista menopeliä. Sympaattinen sammakko-Leaf on syytä unohtaa saman tien, koska kuluneella akulla 150 km on tekemätön paikka jo rajoitusnopeuksilla, omasta pikku tuhmasta kympin yli -taktiikasta nyt puhumattakaan. Listalta putosivat saman tien myös Honda E, Mazda MX-30, Hyundai Ioniq, VW e-Golf, Kia Soul, ja todella edullisesti saatavilla ollut Fiat 500 ”Kalifornia”.
Suosittelemme

Toiseksi kriteeriksi asetimme toimivan kännykkäsovelluksen. Kun esilämmitykseen on kerran tottunut, ei sen jälkeen yksinkertaisesti halua lähteä liikkeelle kylmällä autolla puhumattakaan sen skrapaamisesta. Kännykällä on saatava virrat päälle luotettavasti. Emme alkaneet etupeltoon asiaa tutkia, kun hyvää yhteenveto sovelluksista ei tunnu löytyvän – sen sijaan pyytäisimme auton myyjää näyttämään että varmasti onnistuu.
Muita kriteerejä ei oikeastaan ollut. Rouva esitti toiveen pienestä autosta, sillä hän on kokenut perheen S ja X Teslat hankaliksi sompailtaviksi parkkihalleissa. Luonnollisesti auton pitäisi olla myös hyvän näköinen. Tein omavaltaisesti muutamia pudotuksia (vaimolta kysymättä) ja listalta pudotettiin aneemisesti varusteltu tripletti (VW e-up / Seat Mii / Skoda Citigo) sekä yksinkertaisesti tylsä Renault Zoe. Hyundai Kona ei aiemman koeajon perusteella oikein herättänyt omistamisen halua, ja jostain syystä olen allerginen Volkkarin karmeille käyttiksille.
Budjettia meillä ei varsinaisesti ollut. Auto oli tarkoitus ostaa pätkällä, ja käyttää kk-maksuun kutakuinkin sama mitä bensaan menisi, eli jotain 250-300€/kk. Henkiseksi ylärajaksi ajateltiin ihan maksimissaan 350€/kk tasoa. Lähdimme avoimin mielin tutkimaan mitä nettiautosta löytyy.
Kandidaatti 1: Nissan Leaf
Ensimmäisenä vaihtoehtona oli luonnollisesti Nissan Leaf – malli joka vakuutti minut sähköautoilun ihanuudesta. Suuntasimme elokuussa 2024 Hyvinkään Kamuxille, jonka hallissa saikin odotella myyjien huomiota turhan pitkään. Mieleen muistui säätö aiemman Kamux-kaupan jälkeen, kun Järvenpään Kamuxin myyjä oli kovasti sitä mieltä, ettei heti kotimatkalla syttynyt ABS-valo mitään haittaa, ja jouduin uhkaamaan kaupan purulla ennen kuin liike suostui sen korjaamaan. Lopulta pääsimme onneksi koeajolle – toisin kuin kaverimme, joka oli erikseen varannut koeajon, mutta auto ei ollut paikalla. Mainittakoon vielä, ettei Kamuxin myyjä osannut vastata yhteenkään esittämääni kysymykseen – normaalia Kamux-meininkiä!
Leaf ei ole kestänyt aikaa. Auto tuntui vielä vuonna 2018 tuoreelta, mutta se taisi johtua vain siitä, että ajoin Leafilla ennen Teslan kyytiin istumista. Leaf on edelleen ihan OK ajaa, pidimme vaimon kanssa kumpikin konstailemattomasta ajotuntumasta, mutta muutoin auton nappulaviidakko tuntui antiikkiselta. Ja vaikka auto oli vain pari vuotta vanha, ei siinä suuresta näytöstä huolimatta ollut navigointia. Kännykällä navigointi ei ole tätä päivää, joten päätimme etsiä paremmin varustellun mallin.

Seuraava paremmin varusteltu Leaf löytyi Mäntsälästä. Paikallisen autoliikkeen kuvat olivat kehnot, joten soitin perään ja auton luvattiin olevan erinomaisessa kunnossa. Koeajo sovittiin seuraavalle aamulle kello 10.
Olimme liikkeen pihassa 9:55. Klo 10 soitin myyjälle, joka ärsyyntyneen kuuloisena kertoi olevansa matkalla. Viittä yli hän saapui paikalle, muttei viitsinyt tervehtiä. Asuna oli pieruverkkarit ja släbärit. Auto sentään löytyi hallista, mutta myyjä pohti ääneen onko akussa virtaa. Mitäs sitä valmistautua asiakkaiden tuloon! Mietittiin, että miten tällä menolla pystyy elättämään itsensä…
Tässä vaiheessa olimme jo aika varmoja, että auto tuskin on huippukuntoinen niin kun on luvattu. Ei ollut, heti alkuun kuljettajan kahva jäi käteen. Kosketusnäytössä oli iso naarmu. Takaovien muovit olivat myös karmeilla raapamilla. Hattuhylly oli kadonnut, kuulemma ne aina katoavat (kumma juttu kun itsellä ei ole koskaan kadonnut).
Lähdimme kuitenkin koeajolle. Navigaattori todettiin karmeaksi, mutta totesimme, että kaipa tällä pärjää. Ylipäätään käyttöliittymä oli hirveä Teslaan tottuneelle, mutta olipa hintaakin alle puolet siitä mitä netin halvin ja kolme kertaa enemmän ajettu Model 3 silloin maksoi. Rouva meinasi ehdottaa myyjälle härskisti parin-kolmen tonnin alea jos vaikka kaupat syntyisivät.
Liikkeen pihassa kiersin vielä auton ja tarkistin renkaat. Pintaa oli, mutta niin oli myös kaksi syvää viiltoa toisesta takarenkaasta. Myyjä tuumasi, että renkaat ovat kulutustavaraa. Asenne oli niin välinpitämätön, että tuumasin ettei tämä ole meidän auto.
Leaf kiinnosti sen verran, että otin vielä yhteen myyjään yhteyttä. Edistimme asiaa niin pitkälle, että rahoituskin oli jo sovittu (270€/kk), ja suunniteltiin auton hakemista. Sitten intuitio puuttui peliin – Leafilla ajaminen kyrsisi. Puhalsin pelin poikki – aikalisä. Ei vaan pysty.
Kandidaatti 2: BMW i3
Tesla oli menossa huoltoon Turun Heslalle, joten samalla reissulla päätin koejaa kaverilla myynnissä olevan Bemarin. Erikoisesti muotoiltu i3 oli itselle uusi tuttavuus, ja pienestä akusta huolimatta sen kulutuksen väitetään olevan niin matala, että sillä voisi niukin naukin pärjätä. No kokeillaan nyt tämäkin!
Auto oli ajoltaan oikein mukava ja kyllä tällä matkaa taittaisi. Tilatkin olivat ulkomittoihin nähden hyvät. Käyttöjärjestelmä valitettavasti oli vielä karmeampi kuin Leafissa, etenkin pyöriteltävä rulla vaikkapa navigaattoriin osoitetta kirjoittaessa on ihan järjetön ratkaisu. Miksei tässä ole kosketusnäyttöä?
Ajattelin, että kaipa tälläkin pärjää jos vaimo tykkää. Kun vaimo näki kuvan autosta, ei asiaa kuitenkaan tarvinnut pohtia sen pidemmälle. ”Minä en tuolla aja!”

Kandidaatti 3: Fiat 500e
Seuraavaksi silmiin osui kaverilla myynnissä ollut todella vähän ajettu Fiat 500e Icon-varustetasolla ja törkeän hienolla kameleonttivärillä. Sovin koeajon Espooseen ja otin tyypit.
Fiat vakuutti koeajolla. Suorituskyky on riittävä, ja auto kulki yllättävän vakaasti myös moottoritiellä. Kaupunkipyörityksessä auto on tietysti ketterin tähän mennessä kokeilluista, ja pieni koko olisi paikallaan parkkihalleissa. Olen aina pitänyt Fiateista, eikä tämä ollut poikkeus.
Tutkin Fiatin sovellusta kaverin kännykästä ja se tuntui sisältävän kaiken tarpeellisen, vaikkei nyt Teslan tasolle toki päässytkään. Kaverin mukaan sovellus myös toimii luotettavasti. Hyvältä näyttää.
Fiatin maksimissaan 85 kW pikalatausteho ei ole tätä päivää, mutta sitä ei nähty ongelmaksi. 42 kWh akku täyttyisi 80% tasoon puolessa tunnissa, joten kyllä tällä satunnaisen lenkin heittäisi.
Fiatin kohdalla olimme valmiita iskemään kiinni, vaikka kk-erä nousisikin jos reilusti yli 300 euron. Sitten tuli mutkia matkaan hyytyvän talouden muodossa: rouvan yksi asiakas lopetti, eivätkä omatkaan liiketoimet edenneet toivotulla tavalla. Auton osto jäädytettiin ja kihnutettiin talven yli Jazzilla.

Kandidaatti 4: Tesla Model 3 Performance
Olin pitkin talvea seurannut Teslan sivuilla kuinka käytettyjen autojen hinnat pikku hiljaa laskevat. Teslan tapa myydä käytettynä ostetut vaihtoautot poikkeaa muista liikkeistä siinä, ettei alennuksia tunneta, vaan verkkosivuilla ilmoitettu hinta on aina apteekin hinta. Jos auto ei mene kaupaksi, lasketaan hintaa suunnilleen kerran viikossa satasella tai kahdella, mikä tietysti asettaa autonostajan jännittävään tilanteeseen – painako OSTA nyt, vai uskallanko odottaa hinnan laskua, jolloin mahdollisesti joku muu ostaa auton ensin.
Silmiini oli osunut jo talvella sininen ja valkoisella sisustalla varustettu Model 3 Performance vuosimallia 2019 (paras väriyhdistelmä). Pidin yli 30 000 euron hintaa hieman korkeana, vaikka autoon saakin vuoden tai 20 000 km CPO-takuun (joka oikeasti korvaa kaiken, myös kuluvat osat). Auton hinta vain laski ja laski, ja keväällä mentiin jo alle 25 000 eron. Mielenkiinto heräsi, ja yhtenä huhtikuun iltana katsoin mitä Teslan rahoituslaskuri antaisi kuukausieräksi. Yllätyin, kun kokonaiskoroksi tuli vain 3% ja kuukausierä olisi reilut 260€ viiden vuoden pätkällä ja kymppitonnin loppuerällä. Teslan rahoitus on oikeasti hyvä, kun vertaa kilpailevien autoliikkeiden 5-8% todelliseen korkoon.

Nyt alettiin päästä asiaan. Kun vertaa Leafiin, Bemariin tai Fiatiin, on Model 3 autona aivan eri planeetalta. Suorituskyky on ylivoimainen, yli 250 kW piikkaava pikalatausteho paras, eikä käytettävyydestä voi puhua samaan aikaan muiden kanssa. Kun auton hinta ehti laskea vielä vähän kauppaa arpoessa, oli pakko tehdä kaupat kk-erän näyttäessä lukemaa 259€. Melkein se tavoiteltu 250€/kk!
Kannattiko?

Kaupat tehtiin toukokuussa 2025 ja yhteistä taivalta on takana kolme kuukautta. Autossa ei ole ainakaan toistaiseksi ilmennyt ongelmia ja se on pikemminkin ylittänyt odotukset.
Ostokokemus Teslalla on yksinkertaisesti lyömätön. Painat netissä osta, luottokortilta lähtee satasen käsiraha, ja sen jälkeen vain naputtelet vaihe kerrallaan eteenpäin. Täytä rahoitushakemus, lisää kuva ajokortista, lähetä vakuutustodistus. Sovellus ohjaa eteenpäin eikä tarvitse säätää myyjän kanssa. Kun paperit ovat jiirissä, sovit vain noutoajan. Todella helppoa ja mukavaa, etenkin kun ärsyttävä tinkausvaihe myyjän kanssa jää kokonaan pois.
Ajoa on kertynyt ensimmäisen kolmen kuukauden aikana noin 7000 km, mikä on hieman odotettua enemmän. Mukana on jonkun verran työajoa, mutta myös lomaillessa tulee suhattua varsin paljon ns. turhaa ajoa. Käytännössä kaikki kotilataus on tehty pelkällä siirtohinnalla (Caruna 8 c/kWh), kun lataus on ajastettu maksimissaan 1 c/kWh pörssisähkölle (usein on ladattu negatiivisella hinnalla). Kesällä 3x25A nallit ovat riittäneet hyvin, mutta talveksi sulakekoon kasvatus lienee väistämätöntä jos ei halua tehdä elämästään liian vaikeaa.
Jos laskee kustannuksia, niin Jazzin 7 litran keskikulutuksella hupi olisi maksanut noin 750€ eli käytännössä saman verran mitä rahoitusyhtiö on nyt kerännyt kk-maksuja. Keskikulutuksen ollessa 16 kWh kotilataukseen on mennyt alle satanen ja pikalatauksiin muutama kymppi. Todellisuudessa Jazzilla ei olisi noin paljoa ajettu mitenkään, vaan moni näistä ajoista olisi tehty toisella Teslalla, johon onkin kerääntynyt tavallista vähemmän ilometrejä. Heitin huvikseni yhden koulutusreissun Imatralle itsekin Kolmosella.
On mahdotonta sanoa kumpi loppujen lopuksi olisi edullisempi valinta, Model 3 vai ikäloppu Jazz, mutta rehellisyyden nimissä on ihan sama vaikka Tesla olisi jonkun kympin kuussa kalliimpi. Viimeistään talvipakkasten koittaessa Jazzin skrapaamista ei todellakaan ole ikävä, kun auton voi sulattaa kätevästi kännykällä.

Autoon olemme siis olleet tyytyväisiä. Alla muutama syy, miksi Tesla Model 3 oli meille paras valinta:
- Auton käyttöjärjestelmä on ylivoimainen, kun kaikki toimii kuten pitää ilman typeriä androidautoja tai applecareja. Commanderin hankkimalla sen muutamat puutteet kuten ärsyttävät automaattipyyhkijät ja turhaan pimputtavat kaistavahdit saa myös korjattua kokonaan. Päivitykset toimivat ongelmitta netin yli eikä autoa tarvitse viedä huoltoon sen ajaksi, puhumattakaan että pitäisi pelätä auton tilttaavan kesken päivityksen mikä tuntuu kilpailijoilla olevan jatkuvana riesana.
- Navigaattori on parempi kellään muulla. Google Mapsin päälle rakennettu navi on helppokäyttöinen, voit hakea yrityksen nimellä tai vaikka ”ruokakauppa”, eikä tarvitse erikseen kännykällä etsiä osoitetta ja sitten kirjoittaa sitä auton haluamassa formaatissa – ja lopuksi miettiä miksei toimi, ja muistella onko navigaattorin kartta nyt päivitetty (vaatii joillain merkeillä edelleen huoltokäynnin!) vai ei, ja milläs nimellä se kaupunki tunnettiin ennen kuntaliitosta jos sillä vanhalla nimellä löytyisi…
Teslassa on monia muita käyttäjäystävällisiä juttua navigaattorissa, voit vaikka jakaa suoraan kännykältä kohteen autoon. Navigaattori varoittaa myös jos Keravan Lidl ei ole auki saapuessasi perille. Sekin helpottaa, että auto hälyttää, jos laturi jolle navigoit on rikki. Superchargerien läheltä löytyvät ravintolat on myös mukava tieto etenkin pidemmillä reissuilla. Miksei muilla merkeillä onnistu? - Avaimeton käyttö on ihan luksusta, kun kännykkähän on aina mukana. Omalla luurilla toimii kuten unelma, mutta rouvan Oneplus tökkii välillä vaikka asetuksista hioo mitä (puhelin tuntuu muutenkin surkealta kaikkien muiden bluetooth-laitteiden kanssa, joten tätä ei oikein voi laittaa auton piikkiin).
- Sovellus toimii luotettavasti ja on monipuolisempi kuin kilpailijoilla. Ajastukset, latausvirran säätö, esilämmitys, päivitykset, ovien ja luukkujen avaus, auton sijainti – kaikki onnistuu. Sovellus myös pitää kirjaa latauksista ja näkee kätevästi jakauman (koti/työ/Supercharger/muut), talousniilot tai latausetujen kanssa askartelevat tykkäävät tästä.
- Latausteho on käytettyjen parhaimmistoa. Superchargerilla Model 3 lataa yli 250 kW teholla (Supercharger antaa virtaa enemmän kuin CCS-standardi sallii), ja käytännön suorituskyky on erinomainen vaikka latauskäyrä onkin kohtuu jyrkästi laskeva. Moni uusi eurooppalainen ei pysty samaan kuin 5v vanha Tesla.
- Kulutus on pieni etenkin isoilla nopeuksilla. Teslat ovat mallista riippumatta aerodynaamisia, jolloin meille tärkeä moottoritiekulutus pysyy kurissa. Ajan aina tuhmasti puuttumisrajalla, jolla vaikkapa Leaf kuluttaa paljon enemmän vaikka jää tehoissa jälkeen. Käytännön rangea tuli tuplat mitä tilattiin, mikä on pelkästään positiivinen asia.
- Tilat ovat suuret, vaikkei se tässä kohtaa ollutkaan varsinainen kriteeri.
- Pakko on kehua myös Performancen suorituskykyä, joka on hintaluokassaan jotain käsittämätöntä. Rehellisyyden nimissä vähempikin olisi riittänyt, ja oikeastaan mikä tahansa sähköauto riittää ”tavalliseen ajoon”. Moni väittää, että kiihtyvyyteen kyllästyy, mutta ainakaan minulle ei 7 vuotta ja risat ole riittänyt, vaan nilkka suoristuu edelleen aina kun se vain on mahdollista.
Vaimon käteen Model 3 sopii paremmin kuin Model S. Hän kehuu auton ajettavuutta ja näppärää kokoa – vaikkei 4,5 metrin mittainen Model 3 sekään ole pieni auto. Vähemmän yllättäen vaimo on ajanut Teslallaan myös pitkiä matkoja, ja kehuu sen hurjaa lataustehoa, hyvä kun ehtii kaffet ostaa ja vessassa käydä. Minä valitsen isolle tielle mieluummin oman auton, joten lopulta elämä helpottui vielä odotettua enemmän, koska kumpikin auto soveltuu myös pitkille matkoille, eikä tarvitse arpoa ajovuoroja.
Huonona puolena itselle tuli autokuume ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen. Vaikkei P85 mikään lussu lahna ole, niin kieltämättä sekunnin nopeammin sataseen ehtivä Model 3 Performance on reilusti ripeämpi. Olen pariin kertaan laskenut kk-erää Model S Plaidille, mutta vielä toistaiseksi pysynyt järjissäni. Saa nähdä kuinka pitkään, kun talvi koittaa ja neliveto osoittaa kyntensä…