Jaguar XJ on kuulunut edustusautojen luokkaan katkeamattomasti jo kohta 50 vuoden ajan. Ensimmäinen XJ esiteltiin vuonna 1968 420G- sekä S-Type -mallien seuraajaksi, ja auto oli ominaisuuksiltaan kuin eri planeetalta edeltäjiinsä verrattuna. XJ:n ensimmäistä painosta ylistettiin aikanaan jopa maailman parhaaksi autoksi, mutta tämä kilpailuetu on päässyt karisemaan vuosien saatossa. Nykyisessä, vuonna 2009 markkinoille tulleessa XJ:ssä edeltäjien retrotyyli heitettiin romukoppaan, mutta Jaguarin luksussedan on silti jäänyt markkinoilla statistin asemaan. Auton myyntiluvut ovat kylläkin kasvaneet viime vuosina noin 20 000 kappaleeseen vuodessa, mutta ne ovat silti vain murto-osa esim. S-luokan Mersun myyntimääristä.
Niinpä Jaguar oli jo kuoppaamassa koko mallia, ja tilalle kaavailtiin jopa isoa katumaasturia, joka olisi muistuttanut konseptiltaan saman konsernin Range Rover Sportia. Toinen vaihtoehto olisi ollut luksusmallin pudottaminen kokonaan valikoimasta, jolloin XF olisi ollut merkin isoin sedan ja tuore F-Pace olisi houkutellut SUV-asiakkaita. Vielä viime kesänä XJ:n seuraajaa ei ollut edes Jaguarin virallisissa suunnitelmissa, mutta onneksi Jaguar Land Roverin omistava intialainen Ratan Tata tuli hätiin.
Häntä saadaan ilmeisesti kiittää ainakin osittain siitä, että Jaguar muutti mielensä XJ:n suhteen. Merkin muotoilujohtaja Ian Callum vahvisti pari viikkoa sitten brittiläiselle Autocarille, että Jaguar tarvitsee mallistoonsa todellista luksusta henkivän mallin urheiluauto F-Typen rinnalle. Callum myönsi, että XF tarjoaa käytännössä samat tilat kuin XJ-lippulaiva, mutta ylemmän keskiluokan sedan ei ole tarpeeksi ylellinen brändin keulakuvaksi. Jaguarin pään käänsi myös Mersun nykyisen S-luokan saavuttama huima menestys ja Bemarin uuden 7-sarjan innovatiivinen korirakenne. Brittimerkki ymmärsi, että kaikki ostajat eivät halua katumaastureita ja että Jaguar on jäänyt kauas jälkeen luokan mittapuista.
Niinpä uusi XJ on nyt kehitteillä, ja autosta ollaan tekemässä huippuylellistä ja täynnä teknologiaa olevaa vaihtoehtoa edustusautojen luokkaa dominoiville saksalaiskilpailijoille. XJ valmistetaan samalle alumiiniselle perusrakenteelle kuin merkin muut viimeaikaiset uutuusmallit, mutta lippulaivassa saatetaan käyttää myös hiilikuitua Seiskabemarin tapaan. Jaguarin edustussedaniin tulee täysin uusi V6, josta kehitetään sekä bensa- että dieselversiot. Autoa on tarkoitus myydä lähinnä pistokehybridinä, mutta vielä ei ole selvillä, toimiiko sähkömoottorin parina bensa- vai dieselkone.
Myös muotoilu laitetaan täysin uusiksi, ja uudessa XJ:ssä panostetaan erityisesti sisätilojen designiin. Niinpä tyyli on huomattavasti ylellisempää kuin pienemmissä XE:ssä sekä XF:ssä, ja radikaalit digitaalinäytöt korvaavat perinteisen mittariston. Lisäksi tietoviihdejärjestelmää ja jopa vaihteistoa hallitaan kosketusnäyttöjen avulla. Toivottavasti Jaguarin perinteiseltä asiakaskunnalta ei mene kuitenkaan autoa käynnistettäessä kello viiden teet väärään kurkkuun. Brittimerkin uusi lippulaiva tulee näillä näkymiin myyntiin vuonna 2019, ja autoa enteilevä konseptimalli saatetaan nähdä jo vuotta aiemmin alkuperäisen XJ:n 50-vuotissynttäreiden kunniaksi.