Jaguar on aina tehnyt tyylikkäitä autoja ja omistajanvaihdoksen myötä myös panostanut yhä enemmän teknisiin innovaatioihin. Nyt Tata-konsernin Jaguar Land Rover -osasto kehittää virtuaalista tuulilasia.
Virtuaali-tuulilasi -konsepti hyödyntää koko tuulilasin alueen ja heijastaa siihen ajonopeuden lisäksi tietoa tulevista vaaroista, kuten esimerkiksi eteen kävelevistä jalankulkijoista tai nopeasti perä edellä lähestyvästä autosta. Näkyvyyden lisäämiseksi taustapeili on korvattu takakameran videokuvalla ja A-pilareihin on muotoiltu pienemmät näytöt, jotka ikään kuin tekevät pilareista läpinäkyvät.
Grafiikka heijastetaan tuulilasiin kolmiulotteisena. Kamerat seuraavat jatkuvasti kuljettajan silmien liikkeitä ja muodostavat kummallekin silmälle oman, hieman erilaisen 3D-kuvan, jonka ansiosta 3D-laseja ei tarvita ja syntyvä syvyysvaikutelma auttaa kuljettajaa hahmottamaan etäisyyksiä.
Näytön hallinta tapahtuu eleillä. Kapasitiivinen sähkökentän tunnistava E-field -näyttö reagoi kosketukseen jo 15 senttimetrin päästä, mikä parantaa Jaguarin mukaan turvallisuutta ja ergonomiaa. Eleiden käyttö saattaa tietysti hämmästyttää kanssa-autoilijoita, jotka ihmettelevät huitovaa ‘jaguaarimiestä’.
Suosittelemme
Eikä siinä kaikki.
Järjestelmää kehitetään myös radalla toimivaksi. Ratamoodissa tuulilasi alkaa jo muistuttaa pelikonsolien autopelejä, missä ruutu opastaa oikeat ajolinjat, näyttää kierrosajat ja kertoo optimaalisen jarrutus- ja kiihdytyshetken muunnellen ajolinjaviivan väriä vihreästä punaiseen.
Seuraavan kierroksen koittaessa, eteen ilmestyy menneisyyden haamu, eli ‘ghost car’, joka näyttää ajosuorituksen edelliseltä kierrokselta ja kuljettaja voi nähdä mikä meni vikaan ja parantaa suoritustaan. Samaista haamuautoa voidaan myös käyttää oppaana navigoinnissa, jolloin kuljettaja voi seurata edessä näkyvää virtuaaliautoa määränpäähän.
Mikäli rata-ajo ei suju riittävän hyvin, kannattaa palata harjoitusalueelle ja ladata harjoitteluohjelma. Siinä tuulilasiin heijastetaan virtuaalisia kartioita joita pujottelemalla voi kehittää ajotaitojaan.
https://youtu.be/FeK9IkSD_nI
Sama konserni kehittelee myös läpinäkyvää keulaa Land Rover -maastoautoihin. Keulan läpinäkyvyys helpottaisi maastoajoa ja kuljettaja näkisi esimerkiksi mäen harjanteella auton eteen tulevat kivet. Kerroimme tästä aiemmin Land Rover Discovery Vision -konseptiautoartikkelissa.
Virtuaalituulilasit ovat vielä kehitysasteella ja menee varmasti tovi, ennen kuin ne ovat täysin tieliikennekäytössä. Valmistajan ja tyyppihyväksyjän välillä käydään varmasti useita pitkiä keskusteluja. Jäämme odottamaan uutisia.