Itseohjautuvat rekat aloittavat pian toimintansa Yhdysvalloissa

Aurora ja Continental lanseeraavat nelostason autonomisen ajojärjestelmänsä vuonna 2027

Kuva: Continental ja Aurora.

Itseohjautuviin ajoneuvoihin keskittynyt amerikkalaisfirma Aurora ja renkaistaan tunnettu saksalaisyhtiö Continental ovat saaneet päätökseen “maailman ensimmäisen skaalautuvan ja autonomisen kuljetusjärjestelmän” suunnittelun. Sen on määrä siirtyä tuotantoon vuonna 2027, ja mullistaa yritysten tavaroiden kuljetustapoja.

Neljännelle tasolle yltävän autonomisen ajojärjestelmän rakentaa Continental, sillä yritysten välinen kumppanuus on suunniteltu hyödyntämään saksalaisjätin kehitys- ja valmistusosaamista. Tämä on auttanut yrityksiä viimeistelemään Aurora Driveriksi nimetyn laitteiston, sekä varajärjestelmän suunnittelun ja arkkitehtuurin suhteellisen lyhyessä ajassa.

Varajärjestelmä on suunniteltu mahdollistamaan autonomisten rekkayhdistelmien toiminnan turvallisesti ilman ihmiskuljettajaa. Järjestelmä on “erikoistunut toissijainen tietokone, joka voi ottaa toiminnan haltuunsa, jos ensisijaisessa järjestelmässä tapahtuu häiriötilanne”. Tämän pitäisi parantaa huomattavasti turvallisuutta, sillä vaikka jokin menisi pieleen, on käytössä heti vaihtoehtoinen järjestelmä.

Kuva: Continental ja Aurora.

Aurora ja Continental ilmoittivat paitsi suunnitteluvaiheen valmistumisesta, myös laativat yhteisen tulevaisuuden tiekarttansa. Vuosina 2024 ja 2025 yritykset keskittyvät laitteiston alkuperäisten versioiden rakentamiseen ja testaamiseen. Osana tätä kokonaisuutta “ilman kuljettajaa tapahtuva lähtölaukaus” on suunniteltu jo tämän vuoden lopulle.

Vuosina 2026 ja 2027 asiat etenevät vauhdilla, kun “Continental teollistaa tulevan Aurora Driver -laitteiston ja varajärjestelmän.” Julkisuuteen on kerrottu, että yritykset hyödyntävät autoteollisuuden tuotevalikoimaa, joka sisältää muun muassa tietokoneita, antureita, telematiikkayksiköitä ja automatisoidun ajon ohjausyksiköitä.

Suosittelemme

Kun kaikki on valmista, “laitteisto ja varajärjestelmä toimitetaan Auroran kuorma-autojen valmistuskumppaneille integroitaviksi autonomisiin ajoneuvoihin.” Tämän jälkeen yritysduo keskittyy teknologian käyttöönottoon suuressa mittakaavassa, koska he haluavat, että tuhansia kuorma-autoja on “valmiina itsenäisesti kuljettamaan rahtia Yhdysvaltojen halki”.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat