Itse muotoilijalegenda Giugiaro ärähti puolustamaan Cybertruckin muotoilua

Maailmankuulu italialainen autosuunnittelija Giorgetto Giugiaro on lähtenyt puolustamaan Teslan kulmikasta lavamallia sen saamasta arvosteluryöpystä.

Giorgetto Giugiaro on 85-vuotias suunnittelijalegenda, joka on myös saanut melkoista kritiikkiä töistään työskenneltyään vuosikymmenien ajan autojen muotoilijana. Kun tämän asian muistaa, ei pitäisi tulla yllätyksenä, että itse maestro suhtautuu myötätuntoisesti Teslan suunnittelutiimin saamaan kritiikkiin, jota se on kohdannut voimakkaasti mielipiteitä jakavan Cybertruckin suhteen.

Tesla saa olla hyvin kiitollinen Giugiaron antamasta positiivisesta huomiosta, sillä häntä sympaattisempaa mainosmiestä tuskin löytyy puolustamaan erikoista teräksen kiiltävää ”avaruuslava-autoa”. Syykin tähän on päivänselvä, sillä onhan herra itse muotoillut DeLoreanin tunnetun DMC-12-mallin, jota voidaan myös pitää Cybertruckin vahvana inspiraation lähteenä.

Kuva: DeLorean.

“Kun astut normien ulkopuolelle, se nähdään melkein aina provokaationa”, Giugiaro jyrähtää. ”Se tapahtuu kaikilla aloilla, huonekaluista ruoanlaittoon jne. Jokainen haluaa erottua, sillä se on markkinoiden välttämättömyys, ja Cybertruck tulee varmasti menestymään – olen siitä varma. Olen vakuuttunut, että se löytää ihailijansa.”

Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, että suunnittelijasuuruus pitää Teslan tuotosta kauniina. “En halua arvioida Cybertruckia kauniiksi tai rumaksi”, Giugiaro toteaa, mutta lisää samalla, että autolla “on ihailijansa, jotka haluavat ajoneuvon erottuvan joukosta”. Tähän markkinarakoon vetoaminen voikin olla Teslan älykäs liike.

Aiemmin tänä vuonna Yhdysvalloissa julkaistu tutkimus osoitti, että lava-autojen ostajat jatkavat merkkiuskollisina, vaikka sähkömallit saapuvat markkinoille. Tämä viittaa siihen, että Cybertruck ei olisi välttämättä onnistunut sulattamaan uusien autojen ostajien sydämiä, jos se olisi ollut perinteisempi. Täten onkin järkevää houkutella ostajiksi ihmisiä, jotka eivät ole tyytyväisiä olemassa olevaan lava-autotarjontaan.

Suosittelemme

Vaikka uutuusajoneuvo löytäisikin paikkansa, se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki sen viat voidaan antaa anteeksi. On myös helppo unohtaa, että DeLoreanista tuli menestystarina lähinnä Paluu tulevaisuuteen -elokuvien myötä vasta vuosia myöhemmin autonvalmistajan mentyä jo aikapäiviä sitten konkurssiin talousvaikeuksien vuoksi. Teslan on erityisen tärkeää muistaa tämä, koska Cybertruckia vastaan kohdistetussa kritiikissä on paljon samaa, kuin oli DMC-12-mallin arvostelussa.

Aikanaan arvostelijat valittivat, että DeLoreania piti puhdistaa jatkuvasti, koska sen ruostumattomasta teräksestä valmistetussa korissa näkyi jokainen sormenjälki, koripaneelit oli asennettu huolimattomasti, suorituskyky oli vaatimaton ja että sisätilojen laatu jätti paljon toivomisen varaa. Yllättäen suurin osa samoista valituksen aiheista on noussut esille jo samaan tapaan Cybertruckin kanssa.

Tesla on kuitenkin yrittänyt ratkaista tiedossa olevat ongelmat. Automallin tuotanto on viivästynyt vuosia, ja toimitusjohtaja Elon Musk on lähettänyt tulikiven katkuisia sähköposteja, joissa se on varoittanut toistamasta valmistusvirheitä. Lopullinen kysymys kuuluukin, ajautuuko Cybertruck pian ongelmiin vankkumattomista ihailijoistaan huolimatta, vai onko auto sittenkin sen verran hyvä, että se voittaa uusia faneja puolelleen?

Kuva: Tesla.
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis on valmis kääntämään takkinsa, jos sähköautojen kysyntä sakkaa

Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares on todennut, että maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja on valmis muuttamaan sähköautostrategiaansa ensi vuoden tärkeiden Yhdysvaltojen ja Euroopan vaalien tulosten perusteella.

Tesla Cybertruckin tuotantomalli esiteltiin vihdoinkin – osa lupauksista jäi kuitenkin täyttymättä

Siitä on kulunut jo neljä vuotta, kun Tesla Cybertruckin tutkielma tuotiin julkisuuteen. Monien viivästysten jälkeen nyt on vihdoinkin tuotantomallin esittelyn vuoro.

Uusi Porsche Panamera esiteltiin – iso luksusauto kallistuu nyt kaarteisiin kuin moottoripyörä

Porsche on jo julkaissut monenlaisia tiisereitä kolmannen sukupolven Panamerasta, ja nyt uutuus tuotiin vihdoinkin julkisuuteen. Panamera ei ole täysin uusi auto, mutta sekä tekniikkaa että ulkonäköä on hiottu kattavasti.

Maailman suurin autonvalmistaja kamppailee yhä vaikeuksien kanssa

”Emme ole enää kilpailukykyisiä”, on Volkswagenin toimitusjohtajan viesti, kun yhtiö vähentää henkilöstöä osana 10 miljardin euron säästökuuria.

Tyyliniekan uusimmat