Italialainen huonekalumoguli modernisoi Lamborghini Diablon – Eccentrican luomusta valmistetaan 19 kappaletta

Design-huonekaluihin erikoistunutta Colombini Groupia vetävä Emanuel Colombini on intohimoinen Lamborghini-harrastaja, joka ajaa kilpaa Super Trofeo Lamborghini -sarjassa. Mies on perustanut myös Eccentrica Carsin, joka tekee nyt piensarjan modernisoituja restomodeja Diablon pohjalta ja juhlistaa samalla merkin 60-vuotista taivalta.

Eccentrican lähtökohtana palvelee alkupään ”Paholainen”, jonka jokainen koripaneeli, sisustan pinta ja mekaaninen komponentti päivitetään vastaamaan nykyajan vaatimuksia. Kuten ratakuskille sopii, inspiraatio on haettu Diablon GTR-kisaversiosta. Auton koripaneeleista on pyritty tekemään joko sulavalinjaisempia, toiminnallisempia tai kevyempiä. Niinpä esimerkiksi etupuskurin isommat ilmanottoaukot ohjaavat ilmaa paljon alkuperäistä tehokkaammin.

Kuva: Eccentrica Cars

Autossa käytetään myös hiilikuidun sekä 3D-tulostetun titaanin kaltaisia materiaaleja, joita ei alkuperäisestä Diablosta löytynyt. Niiden myötä superautosta tulee jäykempi ja kevyempi. Valotkin on päivitetty sekä edessä että takana, ja etupään klassiset luukkulamput on korvattu Eccentrican ”pop-downiksi” kutsumalla ratkaisulla. Superauton pituus säilyy ennallaan, mutta isompien pyöränaukkojen myötä koriylitykset ovat lyhentyneet. 19-tuumaiset pyörätkin ovat alkuperäistä kookkaammat, ja niiden tyyli on peräisin moottoriurheilun maailmasta.

Kuva: Eccentrica Cars

Sama koskee sisustaa, joka on verhoiltu nahan lisäksi alcantaralla. Lisäksi jokainen muoviosa on kuulemma korvattu hienommasta materiaalista tehdyllä komponentilla, ja esimerkiksi ohjauspylväs on hiilikuitua kuin kumarruksena Diablo GTR:n suuntaan. Myös itse ratti ja digitaalimittaristo on modernisoitu alkuperäistä henkeä kunnioittaen, ja äänentoistojärjestelmästä vastaa Marantz. Pellin alla mutisee edelleen alkuperäinen 5,7-litrainen V12, mutta se on saanut uudet venttiilit ja nokka-akselit. Niiden ansiosta voimavarat ovat kasvaneet 550 hevosvoimaan ja 600 newtonmetriin. Soundeja kohentaa puolestaan alumiinipäillä varustettu Capriston putkisto.

Kuva: Eccentrica Cars

Teho on kasvanut alkuperäiseen nähden vain 58 hepalla, mutta parantuneen teho-painosuhteen (2,9 kiloa per hevosvoima) ansiosta Eccentrican Diablon luvataan kiihtyvän vain 3,5 sekunnissa nollasta sataan ja yltävän 335 km/h:n huippunopeuteen. Hidastuvuus satasen vauhdista on puolestaan 34 metriä Brembon kuusimäntäisten satuloiden, rei’itettyjen levyjen ja Pirellin P Zero Trofeo R -renkaiden ansiosta. Tämä on 20 prosenttia paremmin kuin mihin alkuperäinen Diablo pystyi, ja sivuttaiskiihtyvyydeksikin kerrotaan 1,2 g:tä.

Värin, verhoilun ja monet materiaalit voi valita melko vapaasti, joten kaikki Eccentrican rakentamat Diablot ovat käytännössä uniikkeja yksilöitä. Jokaisen auton valmistaminen vie 16-18 kuukautta, ja kanta-auton lisäksi Eccentricalle pitää pulittaa noin 1,2 miljoonaa euroa. Milanossa tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen ensimmäinen testi-yksilö viedään myöhemmin tässä kuussa Ison-Britannian Goodwoodin Festival of Speediin, ja elokuussa on vuorossa Kalifornian Montereyn ”autoviikko”.

Kuva: Eccentrica Cars
Kuva: Eccentrica Cars
Kuva: Eccentrica Cars
LähdeCarscoops

Lue lisää