Hyvästit klassikolle – tutustuimme uuteen Land Rover Defenderiin Frankfurtin autonäyttelyssä

Maailman legendaarisimmista maastureista puhuttaessa vahva ehdokas kärkisijoille on Land Rover Defender. Auton taru alkoi jo vuonna 1948, mutta Defender-nimi tuli kuvioihin mukaan vasta vuosikymmeniä myöhemmin. Lantikka kehittyi omaa tahtiaan muun maailman mukana, mutta mutkaisilla alumiinipelleillä ja erillisellä rungolla varustetun ikonin tunsi aina omaksi itsekseen. Alkuperäisen Defenderin loppu koitti muutama vuosi sitten, kun jo ikuiseksi luultu automalli ei enää täyttänyt uusimpia päästö- ja turvallisuusmääräyksiä.

-- MAINOS --

Intialaisen Tatan omistuksessa oleva Land Rover on siitä asti kehittänyt kuumeisesti seuraajaa legendalleen. Täysin uudesta Defenderistä on jo nähty lukuisia kuvavuotoja, ja nyt koko komeus tuotiin Frankfurtin autonäyttelyn parrasvaloihin. Traditionalistien kello viiden teet voivat mennä väärään kurkkuun jo uutuuden valmistuspaikan vuoksi, joka on Ison-Britannian sijasta Slovakia. Juuri mikään muukaan ei ole autossa ennallaan, mutta kyseessä on edelleen pesunkestävä maasturi.

Frankfurtissa nähtiin sekä pitkä 110-korimalli että lyhyempi kaksiovinen versio, joka tunnetaan tuttuun tapaan 90-nimellä. Niistä ensimmäisenä ehtii ensi keväänä myyntiin 5+2-tyyppisellä istuinjärjestelyllä varustettu 110, ja 90:n sekä ammattikäyttöön suunnattujen mallien vuoro koittaa myöhemmin ensi vuoden kuluessa. Uusi Defender on tehty itsekantavalle täysalumiinirakenteelle, joka tottelee D7x-nimeä. Uusi rakenne mahdollistaa kuulemma Land Roverin historian jäykimmän korin, joka on tässä suhteessa kolme kertaa parempi kuin erillisen rungon varaan tehdyt perinteiset ratkaisut.

-- MAINOS --




Defenderissä on nyt myös erillisjousitus joka pyörässä, kaksinopeuksinen alennusvaihde ja tietysti jatkuva neliveto. Vetokykykin on kasvanut täysin uuden perusrakenteen myötä, ja se on parhaimmillaan 3720 kiloa. Maavaraksi kerrotaan 291 milliä, ja lähestymis-, ylitys- sekä jättökulmat ovat 38, 28 ja 40 astetta. Maksimikahluusyvyys on puolestaan 900 milliä, joten auton maasto-ominaisuuksien pitäisi edelleen olla enemmän kuin kunnossa.

-- MAINOS --

Pienet korinylitykset näkyvät myös ulospäin, ja kattoikkunat, sivulle aukeava takaovi sekä peräpeilissä komeileva varapyörä ovat tallella uudessakin painoksessa. Muuten muotoilua voisi kuitenkin luonnehtia lähes futuristiseksi. Ledivalot loistavat niin nokalla kuin perässäkin, ja massiiviset etulokasuojat kattavat suuren osan koko auton keulasta. Vannevalikoima ulottuu 18-tuumaisista peltivanteista 22-tuumaisiin alumiinikiekkoihin saakka, ja koriin saa arvokkaan oloisia mattapintaisia metallisävyjä.

Sisustakin on kuin aikahyppy tulevaisuuteen vanhaan Defenderiin verrattuna. Mittaristo on digitaalinen, ja sitä täydentävät kojelaudan keskiosan kosketusnäyttö sekä tuulilasin heijastusnäyttö. Monissa toiminnoissa on etäpäivitysmahdollisuus, ja suurin osa napeista on uhrattu digitaalisuuden alttarilla. Säilytystiloihinkin on panostettu, ja keskikonsoliksi tarjotaan useita eri vaihtoehtoja. Etuistuinten väliin on saatavilla lisäpenkki, joka toimii myös käsinojana sekä säilytyslokerona. Lisäksi lyhytakseliväliseen malliin saa täyspitkän kangaskaton luomaan lähes avoautofiilistä. Pitkässä versiossa tilaa riittää mukavasti myös takapenkillä, mikä tuli testattua näyttelyssä.

Maastoajoa helpotetaan monenlaisilla säätömahdollisuuksilla, ja auton kulkua maastossa voi seurata kameroiden avulla. Tarjolla on myös monia ajoavustimia mukautuvasta vakionopeudensäätimestä kaistavahtiin ja liikennemerkkien tunnistukseen asti. Varustetasot ulottuvat perusmallista First Edition -pakettiin, ja niitä on yhteensä saatavilla kuusi erilaista. Pellin alle saa puolestaan kaksi bensaturboa ja kaksi dieseliä.

Jo P300-nimisessä perusbensamallissa on 300 heppaa kaksilitraisen nelosturbon ansiosta. P400 pistää vielä paremmaksi kolmilitraisen turbokuutosen ja 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuoman sähköisen ahtimen myötä. Tällöin potkua on jo 400 hevosvoimaa, jolloin maasturi pinkaisee nollasta sataan vain 6,1 sekunnissa. Molempien bensakoneiden yhteydessä käytetään ZF:n kahdeksanpykäläistä automaattia. Dieselit ovat puolestaan kaksilitraisia turbonelosia, joiden voimavarat kirjataan 200 ja 240 hevosvoiman lukemiin. Tehokkaampi bensamoottori on jo nyt mieto hybridi 48 voltin tekniikan ansiosta, mutta ensi vuonna tulossa on vielä oikea pistokehybridikin.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.