Hyvä Kissa on söpö ilmestys – kiinalainen ORA Good Cat tähtää sähköautomarkkinoille retrotyylillä

Kaukoidän autonvalmistajilla on välillä varsin persoonallinen tapa nimetä mallejaan. Tässä lajissa ovat erityisesti kunnostautuneet kiinalaiset, jotka tuovat nyt sähköautomarkkinoille Hyvän Kissan.

Kiinalainen uutuus on todellakin ristitty näin, eli auton koko nimi on ORA Good Cat. Luomuksen takana vaikuttaa idän suurvallan merkittävimpiin autonvalmistajiin lukeutuva Great Wall Motors. Sähköauton kokoonpano tapahtuu Great Wallin Taizhoun tehtaalla. ORA-brändin alla myydään pelkästään sähköautoja, ja ainakin Good Catin tapauksessa muotoilu on söpön retrohenkistä.

Ystävällisen oloiset linjat tuntuvat saaneen vaikutteita esimerkiksi Volkswagen Beetlestä ja Fiat 500:sta, mutta keitokseen on ripoteltu hitusen Porsche 911:täkin erityisesti nokan muotojen osalta. Car News China -sivuston mukaan kiinalaiskissa on reilun 4,2 metrin pituinen ja hieman yli 1,8 metriä leveä. Korkeus on puolestaan noin 1,6 metriä, kun taas akseliväliksi kerrotaan 2,65 metriä.

Auton nokkaa dominoivat pyöreät etuvalot ja Porsche-maiset nokkapellin ja etulokasuojien muodot. Perinteistä maskia ei sähköauton keulalla ole, mutta puskurin alareunasta löytyy sentään pieni ritilä. Good Catin viisipuolaiset vanteetkin ovat vahvasti retrotyyliset, ja korin väri saa ainakin kuvissa esiintyvän auton kohdalla kontrastia valkoisesta katosta ja peilinkoteloista.

Suosittelemme

Peräpään muotoilu on nokkaa omaleimaisempaa, koska takavalot kulkevat litteänä raitana takalasin alareunassa. Lisäksi puskurissa on pienet valot tai heijastimet. Sisustan tyyli vaikuttaa puolestaan yllättävän premium-henkiseltä kaksiväriteemoineen ja tikkauksineen. Mittaristo ja keskinäyttö on yhdistetty leveäksi ruuduksi, joka muistuttaa hieman uusissa Mersuissa käytettävää ratkaisua. Verhoilu vaikuttaisi olevan nahkaa tai ainakin vahvasti nahalta näyttävää keinoeläimen pintaa.

ORA Good Catia vauhdittaa etuakselille asennettu yksi sähkömoottori, joka tuottaa 143 hevosvoimaa ja 210 newtonmetrin huippuväännön. NEDC-syklin mukaiseksi toimintasäteeksi ilmoitetaan noin 500 kilometriä, mikä ei häpeä lainkaan edes arvokkaampien sähköautojen rinnalla. Hyvän Kissan myynti alkaa Kiinassa syyskuun lopussa, mutta Eurooppaan autoa lienee turha odottaa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat