Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985.

Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen vuoden aikana tulleet tilausmäärät eivät näyttäneet mallille kovinkaan valoisaa tulevaisuutta. Hyundai epäonnistui mallin suunnittelussa ja markkinoinnissa, erityisesti moottorin kanssa oli ongelmia. Autoja palautettiin, mutta se ei saanut yhtiötä lopettamaan valmistusta.

-- MAINOS --

Sonata, kuten aikaisemmatkin tehtaan tuotokset olivat niin sanottuja budjettiluokan vaihtoehtoja, joiden tarkoitus oli kisata samasta maasta tulevan Daewoon kanssa. Yhtiö pysyi kuitenkin pystyssä Sonatan kaatuilusta huolimatta, keskittyen entistä vahvempaan markkinointiin ja huolellisempaan autosuunnitteluun.

Hyundai Sonata 1985.

-- MAINOS --




Etelä-Korean isännöimät Seoulin olympialaiset vuonna 1988 toimivat onnenkantamoisena, sillä niihin suunniteltu erikoismalli Stellar 88 antoi Hyundaille mahdollisuuksia löytää ulkomaisia kontakteja. Olympialaisten jälkimainingeissa ovia alkoikin aueta Sonatan Pohjois-Amerikan markkinoille, ja se löysikin ostajia mallille sille suunnatuista asiakasryhmistä.

Ensimmäisen katastrofin ja toisen Yhdysvaltoihin suunnitellun sukupolven jälkeen onkin maailmaan putkahdellut uutta mallia tasaisin väliajoin, ja sinnikkäästi merkki on pysynyt myynti taulukoissa keskittyen erityisesti omaan maahansa sekä pitäen eteläkorealaisten lippua yllä Pohjois-Amerikassa ja Kanadassa.

-- MAINOS --

Hyundain nimeä vie eteenpäin lisäksi vuodesta 2014 mukana olo rallin MM-sarjassa. Muutamassa vuodessa merkki on saavuttanut muut tallit ja ensimmäisen merkki mestaruutensakin 2019, joten enää ei todellakaan voida puhua mistään pilipali merkistä.

Hyundai i20 WRC 2014.

Hyundai Sonata 2018.

Sonata ei ole koskaan ollut eurooppalaisten suosiossa. 2007 sitä myytiin Suomessa vain 467kpl, mutta maailmanlaajuisesti satoja tuhansia. Etelä-Koreassa malli oli 2018 maansa rekisteröintitilastossa seitsemäs.

2019 esitelty jo kahdeksannen sukupolven Sonata näyttää ja kuulostaa hyvinkin vakavahenkisesti otettavalta automallilta.

2019 malliin saa panoraama sunroof katon valinnaisena varusteena.

Sonata SEL Plus -malli tarjoaa jo reilulla 20000 eurolla pääsyn päästä kiinni 180 hevosvoimaa tarjoavaan nelisylinteriseen turboon, 19-tuumaisiin 245/40R-19 kokoisiin Pirellin P Zero renkaisiin, paddle shifter vaihteistoon sekä nahalla ja mokkanahan yhdistelmää tarjoaviin istuimiin. Näiden lisäksi malli tarjoaa digitaalisen sisäänpääsyn autoon, jota ohjataan puhelimella sekä padin puhelimen lataukselle.

1.6 turbo kiihtyy nollasta sataan 7.2 sekunnissa kahdeksanportaisen automaattivaihteiston avulla varsin vaivattomasti ja hiljaisesti.

Sisätiloihin on panostettu. Löytyy kisahenkistä alumiinista tehtyä poljinta, D -mallinen sportti ohjauspyörä ja hyvin käteen sopiva vaihdekeppi. Paddle shifteriä pystyy käyttämään ajon ollessa yli 10km/h ja kun vaihdevalitsin on asennossa Drive tai Sport.

Sonata kamppailee asiakkaista Hondan, Nissanin, Mazdan ja ainakin Chevroletin saman segmentin mallien kanssa. Vuosikymmenien aikana malli on kasvanut keskikokoisesta isompien luokkaan.

Auton ajo-ominaisuuksissa on kuitenkin ainakin vakio puolella vielä parantamisen varaa, sillä olkoonkin merkki mukana rallin MM-sarjassa, mutta ainakaan brittisivuston testien mukaan kaarre ajo-ominaisuuksissa malli ei pärjää Honda Accordille eikä Nissanin Altimalle, jotka ovat myydyimpien autojen listalla rapakon takana tällä hetkellä. Sonatan ajotuntumasta kerrotaan sen olevan kovan oloinen, eikä alusta anna anteeksi töyssyissä.

Hyundai Motor Groupin kehitysjohtaja Albert Biermann kertoo Yhdysvaltoihin menevien autojen saavan uudet säädöt ohjaukselle ja jousitukselle. Biermannin mukaan tulevaisuudessa malleissa tullaan panostamaan enemmän ajomukavuuteen. Onkin mielenkiintoista nähdä mitä aikaisemmin BMW:n M-ryhmässä työskennellyt mies saa aikaiseksi.

Tavaratila on melko pieni suhteessa auton kokoon.

Kaiken kaikkiaan Sonata mallistosta löytyy 7 mallia, joista 3 on hybridia. Huhut kertovat Sonatasta tulevan vielä tämän vuoden puolella 290 hevosvoimaa tarjoava 2.5 litrainen turboahdettu ja 420 newtonia vääntävä N-line malli.

Lisättäköön tähän vielä se, että Hyundai on tuonut markkinoille 14 uutta ekomallia vuoteen 2020 mennessä: 5 hybridiä, 4 lataushybridiä, 4 sähköautoa ja yhden polttokenno-sähköauton. Hyundai investoikin tulevaisuudessa kokonaisvaltaisiin liikkumiskonsepteihin, kuten autonomiseen ajamiseen, yhteiskäyttökonsepteihin sekä yhteystoimintoihin.

Kaikesta päätellen näyttääkin siltä, että eteläkorealainen sonaatti ei ainakaan hetkeen näyttäisi loppuvan.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat

Tämän Bemarin myymistä Jeremy Clarkson katuu katkerana

Vuonna 1972 päivänvalon nähnyt BMW 3.0 CSL on kiistatta eräs ikonisimmista autoista valmistajansa historiassa. Joskus Jeremy Clarksonkin omisti sellaisen. Jokainen...

Autot kehittyvät ja muuttuvat, mutta yksi asia on pysynyt yli sata vuotta samanlaisena

Vaikka autot ovat kehittyneet huimasti viimeisen sadan vuoden aikana, yksi asia on pysynyt samanlaisena: polkimet. Ohjauspyörän lisäksi, polkimet lukeutuvat auton...

Volvo esitteli ensimmäisen pelkästään sähköautoksi suunnitellun mallinsa – C40 on nykymuodin mukainen coupé-kattoinen crossover

Volvo on tarjonnut jo jonkin aikaa kompaktin XC40-crossoverin Recharge P8 -täyssähköversiota. Nyt se saa seuraa vauhdikkaammalla kattolinjalla varustetusta sisarmallista. Tämä...

Hintava vuoden 2004 Corvette C5 on tehty näyttämään C1-mallilta

Oletko aina haaveillut autosta, joka näyttää 50 vuotta vanhemmalta, mitä oikeasti onkaan? Emme mekään, mutta nyt sellainen olisi myynnissä,...

Toyota sai kovan luokan tunnustuksen – uusi Yaris on vuoden auto 2021 Euroopassa

European Car of the Year, eli vuoden auto Euroopassa on valittu jo vuodesta 1964 lähtien. Useimmiten vahvoilla ovat olleet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.