Kolme autonvalmistajaa sai mietittävää, koska niiden keskikokoiset sedanit suoriutuivat kehnosti Yhdysvalloissa tehdyssä Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) uudessa erityisesti takaistuimen turvallisuuteen keskittyneessä testissä. IIHS testasi yhteensä seitsemää keskikokoista ajoneuvoa, ja Hyundai Sonata, Kia K5 ja Volkswagen Jetta saivat huonot takaistuimen turvallisuusluokitukset. Honda Accord sen sijaan menestyi hienosti.
Ajoneuvojen romahtanut takaistuimen turvallisuusluokitus johtuu IIHS:n päivitetystä etuosan törmäystestistä, joka astui voimaan viime vuonna. Uudistettu testi paljasti, että takamatkustajat ovat todennäköisemmin vaarassa saada kuolemaan johtavia vammoja, mikä on myös havaittavissa erityisesti pienikokoisemmissa autoissa Yhdysvalloissa.
IIHS totesi, että ajoneuvo ansaitsee hyvän takaistuimen turvallisuusluokituksen vain, jos ei ole merkkejä liiallisesta loukkaantumisriskistä takamatkustajan päähän, kaulaan, rintakehään tai reisiin. Esimerkkitapauksessamme IIHS asetti takapenkille noin 12-vuotiaan lapsen kokoisen nuken.
Virallisen määritelmän mukaan nuken tulisi “pysyä oikeassa asennossa törmäyksen aikana ilman sukellusta”. Kyseinen tilanne voi syntyä, kun takamatkustajan lantiovyö liukuu lantiosta vatsan alueelle. Pään tulee myös olla turvallisella etäisyydellä etuistuimen selkänojasta, kun taas olkavyön tulee pysyä nimensä mukaisesti olkapäällä.
“Useimmissa testaamissamme keskikokoisissa autoissa takamatkustajan virkaa hoitanut nukke liukui eteenpäin, tai pahimmillaan sukelsi lantiovyön alle, jolloin koko vyö nousi lantiosta vatsalle lisäten oleellisesti sisäisten vammojen riskiä”, kuvaili tilannetta IIHS:n johtaja David Harkey.
Suosittelemme
Matkustajan ”sukeltaminen” on yksi yleisimmistä ongelmista huonosti testissä menestyneissä Sonatassa, K5:ssä ja Jettassa. Takamatkustajanuken törmäystiedot osoittivat myös selviä pään, niska- ja rintakehän vammoja, joita on Yhdysvalloissa todettu erityisesti myös pienemmän kokoluokan lava-autoissa, joista löytyy myös takaistuimet.
Honda Accord sen sijaan saavutti samaisessa testissä korkeimman pistemäärän testatuista keskikokoisista autoista. Japanilaisauto ansaitsi hyvän arvosanan, mikä on vaikuttava tulos ottaen huomioon uudet tiukat IIHS-luokitukset. Subaru Outback sai puolestaan hyväksyttävän arvosanan, kun taas Nissan Altima ja Toyota Camry saivat vain nipin napin hyväksyttävän ”marginaalisen arvosanan”.