Huhuille saatiin vahvistus – täyssähköinen Fiat 500e saa rinnalleen samalta pohjalta tehdyn polttomoottoriversion

Fiat 500 palasi markkinoille vuonna 2007 esitellyn retrohenkisen mallin myötä, joka on ollut valmistajalleen melkoinen menestys näihin päiviin saakka. Sen rinnalle muutama vuosi sitten lanseeratun uuden täyssähköisen 500e:n myynti on sen sijaan ollut pettymys.

Akkukäyttöinen 500 on kylläkin käynyt kaupaksi melko mukavasti moneen muuhun sähköautoon verrattuna, mutta sähkömallin bensaversiota paljon korkeampi hinta on estänyt sitä nousemasta miksikään massojen suosikiksi edes kotimaassaan Italiassa. Tästä roolista on vastannut vanhempi polttomoottorimalli, jonka myynti Euroopassa on kuitenkin pakko lopettaa tämän kesän jälkeen.

Fiat 500e Mirafiori
Kuva: Fiat

Tämä johtuu siitä, että jo 17 vuoden malli-iän saavuttanut 500 ei täytä enää EU:n uusimpia määräyksiä kyberturvallisuuden suhteen. Auton päivittäminen niitä vastaavaksi tulisi liian kalliiksi, joten vanhan 500:n taru jatkuu Euroopan ulkopuolella ja vanhalla mantereella joudutaan lähiaikoina turvautumaan pelkkään täyssähköversioon. Helpotusta Fiatin kannalta tukalaan tilanteeseen on kuitenkin luvassa loppuvuodesta 2025 tai vuoden 2026 alussa.

Fiat vahvisti nyt, että sähkömallin pohjalta tehdyn polttomoottoriversion tuotanto alkaa silloin Torinon perinteikkäällä Mirafiorin tehtaalla. Se on tällä hetkellä pahasti alihyödynnetty sähkö-500:n vaimean kysynnän vuoksi. Fiatin emokonserni Stellantis on ollut viime aikoina tukkanuottasilla Italian hallituksen kanssa, kun esimerkiksi pykälää isompi Fiat 600 ja samaa teknistä pohjaa hyödyntävä Alfa Romeo Junior valmistetaan Puolan Tychyssä edeltäjämallin 500:n tavoin. Saapasmaan vallanpitäjiä ilahduttaneekin erityisesti tieto siitä, että jatkossa Fiatin kaikkein ikonisimman mallin tuotanto tapahtuu kokonaan Italiassa.

Fiat 500e Mirafiori
Kuva: Fiat

Kyse on myös automaailmassa melkoisesta kummajaisesta, koska koskaan aiemmin ei ole taidettu tehdä polttomoottorimallia alun perin pelkästään sähkökäyttöiseksi suunnitellun auton pohjalta. Fiat 500e näyttää siis venyvän tähänkin, mutta perinteisen polttomoottorin sovittaminen pikkuauton keulalle vaatii varmasti melkoisia muutoksia rakenteeseen. Uusi versio saa italiaksi hybridiä tarkoittavan Ibrida-nimen, eli luvassa on myös sähköapua polttomoottorin kaveriksi ainakin miedon hybriditekniikan muodossa.

Suosittelemme


Hybridillä pyritään lisäämään uuden 500:n kysyntää erityisesti Italian kotimarkkinoilla, koska tällä hetkellä peräti 90 prosenttia Mirafiorin tehtaan tuotannosta menee vientiin. Uutuusversiosta ei ole olemassa vielä minkäänlaisia kuvia, mutta ulkoiset erot sen rinnalla tuotannossa jatkavaan täyssähköiseen 500e:hen lienevät melko pienet.

Fiat 500e Mirafiori
Kuva: Fiat

Mirafiorin tehdasta kunnioittaakseen Fiat on jo lanseerannut kotimarkkinoilleen sen mukaan nimetyn erikoismallin sähkö-500:sta, joka näkyy kuvissa. Avonaisella katolla varustetussa 500e Mirafiorissa on joko 42:n tai 23,8 kWh:n akku, 360 asteen drone-näkymän tarjoava pysäköintiavustin, JBL:n 320-wattinen äänentoistojärjestelmä sekä kromikoristeita höystämässä ulkokuorta.

Fiat 500e Mirafiori
Kuva: Fiat
LähdeCarscoops

Lue lisää