JCW-, eli John Cooper Works -mallit ovat edustaneet jo usean sukupolven ajan BMW:lle kuuluvan Minin terävintä tarjontaa. Nämä perinteet saavat jatkoa tulevana syksynä, kun Mini tuo markkinoille uusia hot hatcheja sekä bensan että sähkön voimin.
Brittibrändi kertoi jo muutama viikko sitten kolmiovisen Minin uusimman painoksen pohjalta tehdyn JCW-version tulemisesta, ja nyt vastaavat uutiset saatiin kuulla täyssähköisen Minin osalta. Sähkö-JCW tekee ”dynaamisen debyyttinsä” kotimaansa kamaralla Goodwood Festival of Speedissä, jossa auto etenee äänettömästi olkipaalien välissä kuuluisaa mäkikisarataa pitkin.
Täyssähköisen hot hatchin virallinen nimi on Mini John Cooper Works E erotuksena sähköisen Cooper SE:n JCW-varustetasosta, jossa tekniikkaan ei ole koskettu lainkaan. John Cooper Works E:n pitäisi sen sijaan olla aito hot hatch, eli sähkövoimalinjasta revitään todennäköisesti enemmän tehoa kuin Cooper SE:n 218 hevosvoimaa.
Mini aikoo ilmeisesti tarjota vastaavan suorituskyvyn sekä sähköisessä että bensakäyttöisessä hot hatchissa, mutta sähkömallin suuremman painon vuoksi heppoja täytyy olla enemmän kuin polttomoottori-JCW:ssä. Myös alustan säädöt laitetaan uusiksi. jotta sähköversiossakin päästäisiin lähelle Minin tavaramerkkeihin kuuluvaa mikroautomaista ajettavuutta.
John Cooper Works E on Minin julkaisemissa kuvissa enää kevyen teippauksen peitossa, joten muotoja ei enää tarvitse arvuutella. Puskurit ja helmat seuraavat polttomoottori-JCW:stä tuttua sporttista tyyliä, ja takalasin reunoja koristaa myös vastaava kattospoileri. Lokasuojanlevitykset jäävät sen sijaan polttomoottorimallin yksinoikeudeksi, jonka erottaa myös pystymmästä tuulilasista. Tämä johtuu siitä, että polttomoottoriauto on vain edeltäjän kattava facelift, kun taas sähkö-Mini on täysin uusi auto joka on tehty kiinalaislähtöisen perusrakenteen varaan.
Molempien autojen ulkopintaa koristaa ennakkokuvissa kisahenkinen punainen teippaus, johon on painettu eri kilparatojen profiileita. Punainen perusväri muistuttaa myös 1960-luvun legendaarisista ralli-Mineistä, ja sama koskee takasivuikkunaa koristavaa 37-numeroakin. Kyseisellä kilpailunumerolla Paddy Hopkirk nappasi Minien ensimmäisen Monte Carlo -rallin voiton vuonna 1964. Uusilla JCW-malleillakin on jo kilpailumeriittejä, koska tuoreella bensakäyttöisellä hot hatchilla ehdittiin osallistua Nürburgringin 24 tunnin kisaan ennen auton virallista debyyttiä.