Ford Thunderbirdillä on ollut vähän maine ”urheiluauton teeskentelijänä”, mutta tämä erikoismallin ukkoslintu oli aikalaisekseen aika yty tapaus.
Juttumme Thunderbird ei välttämättä ole kelvollinen urheiluautoksi ajo-ominaisuuksiensa puolesta, mutta siinä on vanhaa kunnon muskelivoimaa jättää varjoonsa moni nykyajan autokin. Alkuperäinen pienikokoisempi ”Babybird” vaihtui kaksipaikkaisesta nelipaikkaiseksi barokkirohjoksi 1958, kunnes kolme vuotta myöhemmin sai takaisin sujuvalinjaisuuttaan kolmannen sukupolven mallissa. Niille jotka haikailivat alkuperäisen 1955 esitellyn mallin kaksipaikkaisuutta, saivat toiveilleen katetta 1962 esitellyn Sports Roadster -version kautta, jossa oli sähköisesti takaluukkuun sujahtava kattopala.
Melkein 1420 Thunderbirdin ostajaa valitsivat kyseisen version tuoreeltaan, mutta ainoastaan 120 heistä halusi parantaa autonsa suorituskykyä M-koodia kantaneella V8-moottorilla. Kyseessä oli erikoismallin Tri-Power -versio Fordin 6.5 litran 390cu-myllystä, joka hengitteli vapaasti kolmen Holleyn kaasuttimen läpi kehittäen maireat 340 heppaa. Näistä dokumentoidusta 120:sta valmistuneesta autosta on nelisenkymmentä säilynyt näihin päiviin asti.
Tälle yksilölle on tehty täydellinen entisöintiremontti viime vuoden puolella, ja se on jo saanut mm. Best of Show -palkinnon Yhdysvaltain Vintage Thunderbird -kerholta. Nyt auto on suuntaamassa Mecumin huutokauppaan maaliskuun aikana. Alkuperäisellä Raven Black -värisävyllä maalattuun autoon tuo kontrastia Pearl Beige -värin sisusta, ja kumitassut on kietaistu Kelsey Hayesin kromipinnavanteille. Autosta löytyy myös suunnilleen kaikki lisävarusteet, mitä dealerilta on aikanaan voinut ruksia. Pelkkiin vakiovarusteisiin kuuluvat sähköavusteiset istuimet, sähkötoimiset ikkunannostimet, ilmastointi ja kallistettava ohjauspylväs.
Mecum ei ole antanut autosta hinta-arviotaan, mutta Hagertyn hintatietojen mukaan huippukuntoisesta Sports Roadsterista saisi vakiomallin 300 heppaisella koneella arviolta 94 500 taalaa. Tavallisen rättikattoisen -62 Thunberbirdin hinta loistokuntoisena olisi noin 65 000 dollaria. Nyt vasaran alle on kuitenkin menossa aito M-koodin auto, joten sen hintalappu tulee taatusti olemaan kukkona tunkiolla.