Mallivuoden 2018 Nissan GT-R NISMO ‑sarjatuotantomalliin perustuva prototyyppi juhlistaa sekä Nissan GT-R:n että Italdesignin 50. merkkivuotta. Huikean virtaviivainen prototyyppi esitellään virallisesti ensi kuussa.
Italdesign vastasi uuden prototyypin varsinaisesta kehittämisestä ja rakentamisesta, ja Nissan Design Europen ja Nissan Design American muotoilutiimit sen näyttävästä ulkomuodosta ja sisätiloista.
– Eihän sitä tapahdu ihan joka päivä, että joku pyytää suunnittelemaan kaikki rajat murtavan GT-R‑mallin ja sitten vielä rakentamaan sen”, toteaa Alfonso Albaisa, Nissanin Senior Vice President for Global Design.
– Tämä on kuitenkin poikkeuksellinen ajankohta, sillä kaksi tärkeää merkkivuotta osuu yhteen: Italdesign on vienyt autojen kehitystä oman näkemyksensä mukaiseen suuntaan tasan 50 vuotta, ja Nissan on inspiroinut autoilevaa maailmaa ikonisella GT-R-mallillaan täsmälleen yhtä pitkään. Luomalla tämän GT-R-erikoismallin yhtiöt juhlistavat yhdessä puolivuosisataista historiaansa autojen suunnittelun ja rakentamisen suunnannäyttäjinä, jatkaa Albaisa.
Suosittelemme
Upeaa muotoilua
Nissan GT-R50 by Italdesign ‑prototyypissä katseen kiinnittävät ensiksi keulan, kylkien ja perän kullanväriset yksityiskohdat. Konepelti on saanut entistä jykevämmän ulkomuodon keskellä olevan kohouman ansiosta, ja kapeat LED-ajovalot jatkuvat yhtenäisinä pyöräkoteloista etusäleikön yläkehykseen saakka.
GT-R:lle ominaista kattolinjaa on madallettu 54 millimetriä. Katto on myös reunoiltaan hieman korkeampi kuin keskeltä, korostaen sen antamaa voimakasta vaikutelmaa. GT-R:lle tunnusomaiset samuraimiekan terää muistuttavat jäähdytysaukot etupyörien takana yltävät ovien alareunasta auton hartialinjaan saakka, ja kullanvärisen koristelun ansiosta ne ovat entistäkin näyttävämmät.
Muhkeat takalevikkeet korostavat leveää raideväliä. Hartialinja hoikkenee tyylikkäästi saavuttaessaan kultakehysteisen takalasin, joka laskeutuu tavallista pidemmälle ja syvemmälle auton takaluukkuun, luoden dramaattisen efektin ja näyttäen erilliseltä elementiltä auton takaosassa.
GT-R:n perinteiset pyöreät takavalot on suunniteltu uudelleen: onton keskiosan ympärillä olevat ohuet valorenkaat antavat kelluvan vaikutelman ja yhdistävät takaluukun keskiosan visuaalisesti auton kylkiin. Kokonaisuuden täydentää suurikokoinen säädettävä takaspoileri, joka on asennettu kahden pystykiinnikkeen varaan. Autolle erityisesti suunnitellut vanteet – 21×10-tuumaiset edessä ja 21×10,5-tuumaiset takana – korostavat auton näyttävää yleisilmettä. Prototyypin päävärinä on Liquid Kinetic Gray ‑harmaa, jolle luo kontrastia GT-R:n merkkivuotta juhlistava Energetic Sigma Gold ‑sävy.
Auton moderni ja suorituskykyinen luonne välittyy erinomaisesti myös sisätiloista. Keskikonsolissa, kojelaudassa ja oviverhoiluissa on käytetty säästelemättä hiilikuitua kahden erilaisen viimeistelyn muodossa. Istuimet on verhoiltu mustalla Alcantaralla® ja mustalla italialaisella laatunahalla. Kojelaudan, ovipaneelien ja futuristisen vaihteenvalitsimen kullanväriset yksityiskohdat heijastavat ulkopuolen väriteemaa. Varta vasten räätälöidyn, alaosastaan tasaisen ohjauspyörän keskiö ja puolat on valmistettu hiilikuidusta, ja sen kehässä on Alcantara-verhoilu.
Huikeaa suorituskykyä
Upean uuden kuorensa alla Nissan GT-R50 by Italdesign on täyttä tavaraa. NISMO on parantanut käsityönä kootun 3,8-litraisen V6 VR38DETT ‑moottorin suorituskykyä entisestään Nissanin GT3-kilpailukokemusten pohjalta. Moottori kehittää nyt arviolta 720 hv tehoa ja 780 Nm vääntöä.
Moottorin uudistettuja ominaisuuksia ovat optimoidut suuren virtauksen ja halkaisijan ahtimet, jotka täyttävät GT3-kilpailuvaatimukset, suuret välijäähdyttimet, erittäin raskaaseen käyttöön suunnitellut kampiakseli, männät, kiertokanget ja laakerit, mäntien suuren virtauksen jäähdytyssuuttimet, nokka-akselien parannetut profiilit, entistä suuremman virtauksen mahdollistavat ruiskutussuuttimet ja optimoidut sytytys-, imu- ja pakojärjestelmät. Taka-akselille sijoitettu kuusivaihteinen sekventiaalinen kaksoiskytkinvaihteisto välittää moottorin voiman pyörille entistä kestävämpien tasauspyörästöjen ja vetoakselien välityksellä.
Myös jousitusta on parannettu, ja siihen on yhdistetty jatkuvasti säätyvä BILSTEIN DampTronic® I ‑iskunvaimennusjärjestelmä. Brembo-jarruissa on näyttävät kirkkaanpunaiset satulat, joissa on kuusi mäntää edessä ja neljä takana. Michelin Pilot Super Sport ‑renkaat – 255/35 R21 edessä ja 285/30 R21 takana – varmistavat, että pito riittää moottorin voiman täyteen hyödyntämiseen.
– Vaikka Nissan GT-R50 by Italdesign ei ole seuraavan sukupolven GT-R, se juhlistaa molempien yhtiöiden merkkivuotta näyttävällä ja luovalla tavalla yhdistämällä yhden Nissanin parhaista alustoista, japanilaisen muotoilun ja italialaisen korinrakennustaidon, Albaisa summaa.
Nissan GT-R 50 by Italdesign ‑prototyypin keskeiset tiedot | |
Perusauto | Nissan GT-R NISMO |
Kokonaispituus | 4784 mm (vakio-NISMO: 4690 mm) |
Kokonaisleveys | 1992 mm (vakio-NISMO: 1895 mm) |
Kokonaiskorkeus | 1316 mm (vakio-NISMO: 1370 mm) |
Akseliväli | 2780 mm (sama kuin vakiomallissa) |
Moottori | NISMO:n 3,8-litrainen VR38DETT;720 hv (arvio) / 7100 r/min780 Nm (arvio) / 3600–5600 r/min |
Voimansiirtolinja | Moottori keskellä edessä, vaihteisto ja ATTESA E-TS ‑nelivetojärjestelmä |
Vaihteisto | Taka-akselille sijoitettu kuusinopeuksinen sekventiaalinen kaksoiskytkinvaihteisto |
Jousitus | BILSTEIN DampTronic® I ‑iskunvaimennusjärjestelmä |
Jarrut | Brembo, 2-osaiset kelluvat, rei’itetyt jarrulevytEdessä: 6-mäntäiset yksiosaiset satulat, 390×32,6 mmTakana: 4-mäntäiset yksiosaiset satulat, 380×30 mm |
Vanteet (koko tuumina) | Edessä: 21x10JTakana: 21×10,5J |
Renkaat | Michelin Pilot Super Sport; edessä: 255/35 R21 takana: 285/30 R21 |
Italdesign
Vuosi 2018 on Italdesignin 50. merkkivuosi, sillä yhtiö perustettiin 13. helmikuuta 1968. Italdesign on yksi maailman johtavista autoalan kehityspalveluja tarjoavista yhtiöistä, jolla on yli 50 000 neliötä kattava pääpaikka ja yli tuhat työntekijää Italiassa ja muissa maissa. Uusien autojen kehitykseen liittyvien palvelujen laaja-alainen tarjoaminen on ollut Italdesignin toimintaideana alusta alkaen. Puolen vuosisadan kokemuksensa pohjalta Italdesign pystyy työskentelemään autonvalmistajien kanssa läheisessä yhteistyössä suunnittelun alusta tuotannon käynnistymiseen saakka. Asiakkaat voivat hyödyntää Italdesignin konsultointipalveluita avaimet käteen ‑tyyppisissä projekteissa, jotka kattavat auton kaikki kehitysvaiheet tyylin, konseptin ja arkkitehtuurin suunnittelusta simulointiin, prototyyppien valmistukseen, rakentamiseen, testaukseen ja lopullisiin tuotantosäätöihin. Italdesign tarjoaa palvelujaan myös lyhyempiin projekteihin, jotka kattavat vain osan auton kehityssyklistä. Yhtiö on ollut osa Volkswagen-konsernia vuodesta 2010.