Vaikka sähköautot ovat ottamassa vallan autonvalmistajien tuotannossa, on amerikkalainen General Motors tekemässä tuntuvan panostuksen polttomoottoritekniikkaan.
Maailman suurimpiin autonvalmistajiin lukeutuva GM ilmoitti hiljattain 854 miljoonan dollarin investoinnista useisiin tehtaisiinsa. Rahaa tarvitaan kuudennen sukupolven pienikokoisen ”small block” V8-moottorin rakentamiseksi. Tämä on tosin vasta ensimmäinen vahvistus siitä, että yritys työskentelee uuden pikkulohkon parissa. Moottorin teknisiä yksityiskohtia, tai muita tarkempia tietoja tekniikasta ei ole toistaiseksi julkaistu.
Käytetystä rahapotista 579 miljoonaa menee General Motorsin Flintin moottoritehtaalle, joka työstää moottorilohkot, kammet ja sylinterikannet, sekä kokoaa moottoriyksikön. 216 miljoonaa dollaria käytetään Michiganin Bay Cityssä sijaitsevan tehtaan hyväksi, joka tekee nokka-akseleita ja kiertotankoja, sekä lohkoja ja -sylinterikansia. 47 miljoonaa dollaria menee Ohion Defiancen tehtaalle, joka valmistaa lohkovaluja, ja loput 12 miljoonaa dollaria on tarkoitus investoida New Yorkin Rochesterin tehtaalle, joka rakentaa imusarjat ja polttoainekiskot.
Alkuperäinen pienikokoinen Chevroletin V8-moottori on peräisin jo vuodelta 1954, ja nykyinen viidennen sukupolven pikkulohko debytoi vuonna 2013. Stellantis-konsernin Hemin ja Fordin Godzilla -kuorma-auton moottorin ohella GM:n pikkulohko on ainoa näihin päiviin saakka tuotannossa säilynyt työntötankomoottoritekniikkaa hyödyntävä V8.
Tällä hetkellä GM:n täysikokoisten kuorma-autojen ja katumaasturien valikoimasta löytyy pikkulohkoja, kuten myös Camaro, Corvette ja Cadillac CT5-V Blackwing -malleista. Uusista investoinneistaan GM viittasi lehdistötiedotteessaan vain erityisesti täysikokoisiin kuorma-autoihin ja maastoautoihin. Tiedämme jo, että Cadillac-tuotemerkki on valjastettu sähköautojen myyntiin, joten henkilöautojen puolella nykyinen Camaro onkin todennäköisesti viimeinen mohikaani pikkulohkonsa kanssa.